• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403051711327
  • خبرنگار : 50130

از امنیت شغلی تا دست مزد ناچیز/ مطالبات بر زمین مانده خبرنگاران

از امنیت شغلی تا دست مزد ناچیز/ مطالبات بر زمین مانده خبرنگاران

ایسنا/کردستان روز خبرنگار که می رسد، همه یک‌صدا از اهمیت بالای کار خبرنگاران سخن می‌گویند. اما آیا این قدردانی، فراتر از یک روز خاص در سال، به عمل هم تبدیل می‌شود؟ واقعیت تلخ این است که خبرنگاران، با وجود نقش حیاتی‌شان در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش ایسنا، یکی از بزرگترین چالش‌های خبرنگاران، دستمزد پایین و عدم امنیت شغلی و قراردادهای موقت است، این وضعیت باعث شده تا بسیاری از خبرنگاران نتوانند به آینده شغلی خود امیدوار باشند و انگیزه را برای ادای رسالت اصلی و مهم خود در جامعه از دست بدهند.

 اغلب خبرنگاران اغلب مجبورند در ساعات نامتعارف و حتی تعطیلات کار کنند تا اخبار را به صورت لحظه‌ای پوشش دهند، این فشار کاری بالا، بر سلامت جسمی و روانی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

خبرنگاری روز تعطیل ندارد و با ورود به این عرصه باید خانواده را فدای کار کرد چراکه حتی زمانی که در کنار خانواده هستی باید حوادث را رصد کنی که مبادا خبری را از دست بدهی؛ خبرنگاری در باطن خود مشکلات فراوان اما قابل تحمل دارد در این میان مشکلاتی که به علت بی‌توجهی مسئولان ایجاد می‌شود سخت و غیرقابل تحمل است.

این روزها بسیاری از خبرنگاران به این نتیجه رسیده اند که مسئولان گوش شنوایی برای خواسته ‎های آن‌ها که فقط حرف از حق و حقوق قانونی‌شان است، ندارند و همه از انجام رسالت خبرنگاری سخن می گویند دریغ از اینکه برای انجام چنین رسالتی باید حقوق خبرنگاران نیز رعایت شود.

انتظار چند ساعته و گاهی چند روزه برای گرفتن خبر از مسئولان، عرق کردن در روزهای سرد زمستانی و جوش آوردن در روزهای گرم تابستانی از بی تدبیری مسئولان،‌ حضور در سفرهای استانی و نداشتن فرصت خبرنویسی و ارسال اخبار فوری تلفنی، تاخیرهای چندساعته مسئولین در نشست‌ها و جلساتی که برگزار می‌شود، متهم شدن خبرنگاران به انواع اتهام های دورغین و ...، همه این‌ها زمانی آسان است که بدانی مورد حمایت مسئولان قرار داری و مسئولان به فکر فرار از مشکلات شما نیستند.

مسئولان از خبرنگاران به عنوان حلقه‌های واسط ارتباطی یاد می‌کنند اما در عمل به این نکته اعتقاد ندارند و معمولا به خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان در عمل بها داده نمی‌شود.

برخی خبرنگاران هم به دلیل انتشار اخبار حساس یا انتقادی، مورد تهدید و توهین قرار می‌گیرند، این موضوع باعث ایجاد جو ترس و ناامنی در میان خبرنگاران می‌شود.

برخی از مسئولان و سازمان‌ها، اطلاعات مورد نیاز خبرنگاران را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند و یا با ارائه اطلاعات ناقص و گمراه‌کننده، مانع شفاف سازی می‌شوند.

علاوه بر افزایش حقوق و مزایا و تامین امنیت شغلی به عنوان راهکارهایی برای بهبود وضعیت خبرنگاران، این روزها خبرنگاران بیش از هر اقدام دیگری نیاز به حمایت دارند، تقویت نقش انجمن‌های صنفی خبرنگاران در دفاع از حقوق و مطالبات آن‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

جامعه باید به خبرنگاران به عنوان افرادی که برای اطلاع‌رسانی تلاش می‌کنند، احترام بگذارد و از آن‌ها حمایت کند.

خبرنگاری، شغلی پر از چالش و سختی است. اما خبرنگاران با وجود همه این مشکلات، همچنان به رسالت خود پایبند هستند و برای اطلاع‌رسانی به مردم تلاش می‌کنند.

جامعه باید قدردان زحمات خبرنگاران باشد و برای بهبود وضعیت آن‌ها اقدام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha