• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403051611047
  • خبرنگار : 50130

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان:

جهاددانشگاهی نمود عینی حرکت دانش بنیان است

جهاددانشگاهی نمود عینی حرکت دانش بنیان است

ایسنا/کردستان رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان گفت: جهاددانشگاهی توانسته است در راستای تحقق مأموریت‌های واگذارشده به این نهاد در حوزه‌های مختلف پژوهشی و آموزشی تا فرهنگ و تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و... گام‌های موثری در رفع نیازهای کشور بردارد و به عنوان نمود عینی حرکت دانش بنیان شناخته شود.

اکبر اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل این نهاد اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای مولود انقلاب اسلامی، با برخورداری از نیروهای جوان، متخصص و متعهد است که توانسته منشأ حرکت های بزرگ در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اشتغال و کارآفرینی شود.

وی افزود: این نهاد توانسته است با گسترش طرح های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور به کارگیری نتایج پژوهش ها، گامی مهم در مسیر توسعه کشور بردارد و به عنوان نمود عینی حرکت دانش بنیان شناخته شود.

اسدی عنوان کرد: جهاددانشگاهی استان کردستان در اول خرداد ماه سال ۱۳۸۵ تاسیس شد و تاکنون با اتکا به نیروهای متخصص و متعهد توانسته است در حوزه های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و اشتغال و کارآفرینی گام‌های موثری برای توسعه استان کردستان بردارد.

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان در راستای بیان دستاوردهای این نهاد به فعالیت‌های حوزه اشتغال اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت شعار سال و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تحقق اقتصاد دانش بنیان، جهاددانشگاهی در چند سال اخیر در حوزه اشتغال و کارآفرینی توانسته است با همکاری سایر نهادهای متولی، با انجام طرح های خدمات هدایت شغلی مددجویان کمیته امداد، پایش اشتغال و اجرای طرح مشاغل خانگی و ... نقش مهمی را در کاهش بیکاری استان ایفا کند.

 وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌های مهم جهاددانشگاهی استان کردستان ایجاد مراکز نوآوری و شکوفایی در شهرستان‌های سنندج و بیجار بوده که استقرار ده‌ها شرکت دانش بنیان و واحد فناور از جمله دستاوردهای این مراکز در استان کردستان است.

اسدی «خودباوری» را اصلی مهم در تحقق اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: اقدام به برگزاری دو نمایشگاه دستاوردهای فن آورانه جهاددانشگاهی و حضور فعال در نمایشگاه به مناسبت سفر رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی یکی از افتخارات جهاددانشگاهی استان کردستان در حوزه اشتغال و کارآفرینی بود.

 وی در خصوص فعالیت‌های پژوهشی این نهاد در یک سال گذشته نیز گفت: یکی دیگر از اهداف مهم این نهاد در استان، بسط و گسترش فعالیت های پژوهشی بوده که در این راستا طی چند سال اخیر توانسته با برنامه‌ریزی دقیق روند رو به رشدی را در ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف طی کند.

اسدی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته ۸ مقاله تخصصی توسط تیم پژوهشی جهاددانشگاهی استان کردستان به چاپ رسیده است، افزود: فعالیت‌های دیگر حوزه پژوهشی، انعقاد قرارداد با ادارات و سازمان های استان در قالب اجرای طرح های پژوهشی در زیر مجموعه گروه خدمات تخصصی GIS و همچنین گروه خدمات تخصصی ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی(اتاف) بوده است.

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان ذخیره سازی خون بند ناف به عنوان منبع غنی از سلول‌های بنیادی که در درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری اثرگذار است را بسیار حیاتی دانست و گفت: در دو سال اخیر مرکز ذخیره سازی خون بندناف رویان کردستان توانسته است بالغ بر ۵۱۵ نمونه خون بند ناف نوزادان کردستانی را ذخیره‌سازی کند.

 وی با اشاره به دستاوردهای فرهنگی این نهاد افزود: یکی از حوزه های مهم جهاددانشگاهی فعالیت های فرهنگی است که شاخصه اصلی آن توجه به دانشجویان در طراحی و اجرای برنامه های فرهنگی است؛ این حوزه با سرلوحه قرار دادن منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و اهمیت "جهاد تبیین" توانسته در استان کردستان گام های موثری بردارد.

اسدی ادامه داد: برگزاری ۳۹ رویداد فرهنگی در دو سال اخیر، نشست‌های تخصصی دانشجویی، انجام طرح‌های افکارسنجی ملی و استانی در موضوعات مختلف و چاپ ۲۲ عنوان کتاب دانشگاهی در دو سال اخیر، انعکاس اخبار و رویدادهای استان در خبرگزاری های ایسنا (۲۵۰۶ خبر) و ایکنا(۲۲۰۸ خبر) در یک سال اخیر و همچنین راه اندازی پایگاه خبری بازار کار از جمله فعالیت‌های حوزه فرهنگی است.

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان همچنین از طرح جدید این معاونت خبر داد و افزود: به منظور فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب در بین دانش آموزان پایه متوسطه اول، قراردادی با شرکت آب منطقه ای استان با عنوان طرح «داناب» منعقد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: کسب عنوان نخست کشور در اجرای طرح داناب توسط جهاددانشگاهی استان کردستان، یکی از افتخارات حوزه فرهنگی این واحد است.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان، با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی باگسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین شبکه آموزشی در سراسر کشور، نگاهی کاربردی به مهارت‌آموزی و نیز آموزش توانمندی‌های به‌دست‌آمده از کسب فناوری‌ها دارد تصریح کرد: با توجه به تجربه ی موفق چندین ساله این نهاد با برخورداری از ظرفیت های متنوع در حوزه فعالیت های آموزشی، اقدامات موثری صورت گرفته که می‌توان به توسعه آموزش های عمومی و تخصصی در دپارتمان‌های پزشکی، فرهنگ و هنر، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و ... در سطح شهرستان های استان، انعقاد قرارداد با ادارات و سازمان‌ها، اجرای موفق آزمون های استخدامی، تدوین بیش از ۳۰ عنوان دوره آموزشی مهارت محور جدید و اجرای طرح آموزش کمک پرستاری، اشاره کرد.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در چند سال اخیر شاهد روند رو به رشد فعالیت‌های آموزشی در سطح استان بوده‌ایم به طوری که تعداد دوره های آموزشی و فراگیران به طور چشم گیری افزایش یافته است.

اسدی در خصوص فعالیت‌های حوزه معاونت پشتیبانی نیز گفت: معاونت پشتیبانی به تناسب وظیفه‌ای که بر عهده دارد سعی کرده است با حمایت از کلیه فعالیت‌های حوزه‌های مختلف، بستر و زمینه‌ای را برای رشد و توسعه همه جانبه واحد به وجود آورد.

 وی در خصوص زیر ساخت های این نهاد نیز افزود: جهاددانشگاهی کردستان در حال حاضر دارای دو ساختمان ستادی و آموزشی با زیربنای ۵۰۰۰ مترمربع در مرکز استان و همچنین مراکز آموزشی کوتاه مدت در ۶ شهرستان است.

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان در پایان بر لزوم تعامل سازنده این نهاد با سایر دستگاه‌های اجرایی به منظور توسعه استان و تحقق اهداف پیش رو تاکید کرد و گفت: جهاددانشگاهی استان کردستان در راستای اعتمادسازی، گسترش و کارآمد نمودن فعالیت های خود در سطح استان در چند سال اخیر برنامه های ویژه ای را با دیگر ادارات و سازمان ها اجرایی و برگزار کرده است و یکی از مهمترین اقدامات این نهاد امضا تفاهم نامه همکاری با استانداری کردستان بود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha