• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403051610910
  • منبع : نمایندگی مازندران

به بهانه برگزاری اجلاسیه ملی سردار شهید طوسی نابغه فاو؛

طوسی، قهرمان جنگ، نابغه فاو

طوسی، قهرمان جنگ، نابغه فاو

ایسنا/مازندران تکریم سردار شهید طوسی، تجلیل از یک فرد و یک فرمانده نیست بلکه ترویج و تبلیغ و تثبیت فرهنگی است که ریشه در نهضت عاشورا دارد و ما را به سرچشمه اندیشه های ناب حسینی و زینبی متصل می‌سازد.

هادی ابراهیمی کیایی، مدیرکل صداوسیمای مازندران در یادداشتی که در اختیار ایسنا گذاشته است، به بهانه برگزاری اجلاسیه ملی سردار شهید طوسی نابغه فاو؛ به تکریم مقام  شهید طوسی پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: سردار سرلشکر شهید طوسی، پهلوانی از نسل پهلوانان پیشین مازندران است که با پیش زمینه های تربیت خانوادگی و قله های اندیشه دینی و استعانت الهی، تبدیل به پهلوانی در تراز ملی و قابلیت جاودانگی و ماندگاری می‌شود، قهرمانی که با سلسله خلاقیت‌هایش، نابغه فاو لقب می‌گیرد و بخش عمده‌ای از پیروزی در عملیات غرورآفرین والفجر هشت بنام ایشان سند زده می‌شود.

طوسی، فرمانده رئوفی است که همنفس با رزمندگان تحت فرمانش، در خط مقدم جبهه‌ها و در فراخاکریزهای شبهای حمله و حتی فراتر از آن در گشت‌های شناسایی قبل از عملیات، با استقبال از خطرها، خاطرات بیادماندنی و تأثیرگذاری را رقم زده و جاودانگیش را ضمانت می‌کند.

مظلومیت و مهجوریت سرداران بنام مازندران و سایر استانهای شمالی، نه تنها طوسی بزرگ را در کنج غربت قرار داده است، بلکه قاطبه حماسه آفرینان شجاع شمالی را در عزلت نگه داشته و تلاش برای پرده برداری و رونمایی از این پیشکسوتان ایثار و شهادت، رسالت قابل ستایش همه ذی نفوذان و دست اندرکاران شمالی است که می‌توانند زمینه ساز و یا اداره کننده چنین اجلاسیه های ملی باشند.

مختصات سردار شهیدمحمدحسن طوسی، ملی، فراملی و حتی قابل ثبت در تاریخ کشور ما است و غفلت از چنین اسطوره‌ها و الگوهایی به نوعی تضییع سرمایه های ملی و اندوخته های انسانی ایران اسلامی است که شاید در نسلهای بعدی، کمیاب باشد.

طوسی، با اندیشه های دینی، ستبرترین سد دفاع از خاک وطن و حیثیت ملی است که توأمان، مدافع وطن و نظام جمهوری اسلامی بود و شهادت طلبی این فرمانده، مولد اندیشه‌های جهادی و دفاعی و موجب تکثیر حلقه های بهم پیوسته رزمندگانی است که جان بر کف به میدان آمده و در لبیک گویی به ندای «هل من ناصر ینصرنی» حسین زمان، از همدیگر پیشی گرفته و رخصت میدان می‌گیرند.

تکریم طوسی، محدود به تجلیل از یک فرد و حتی یک فرمانده نیست، بلکه ترویج و تبلیغ و تثبیت فرهنگی است که ریشه در نهضت عاشورا دارد و ما را به سرچشمه های اندیشه های ناب حسینی و زینبی متصل می‌سازد.

طوسی، نماد شجاعت و از خودگذشتگی در روزهای سخت مباداست که باید از شیرین‌ترین سرمایه خویش یعنی از جان مایه گذاشت و فقط به تکلیف عمل کرد.

طوسی، تجلی بارز مردان بی ادعایی است که بیش و پیش از حرف زدن، عمل کرده و عقب نشینی در این فرهنگ وجود ندارد و به تعبیر امام راحل، مکتبی که شهادت دارد، بن بست ندارد، یعنی در انسدادهای دنیایی، راه شهادت باز است و مجاهدان حقیقی، پرواز و عروج آسمانی را بر سازش و تسلیم شدن و یا فرار ترجیح می‌دهند و به امام حسین(ع) تأسی می‌جویند.

طوسی، نماینده نسلی است که فراتر از اجبارهای متداول در اکثر جوامع، به رسالت جهادی‌اش عشق می‌ورزد و مشتاق حضور و نقش آفرینی در جبهه‌های منتسب به آن است و در فرازهای سخت این راه، سختی پذیر و عافیت گریز است.

تقدیر از طوسی، مجاهدت الگوسازی است برای نسلهای نو تا گمان نکنند اسطوره‌ها تاریخی هستند و اسطوره شدن در عصر و زمانه حاضر ناممکن است.

 تجلیل از طوسی آسان سازی قرارگرفتن در موقعیت‌های گذشته با انطباق دهی موقعیت های پیش روست.

 اجلاسیه ملی، جاری کردن پرونده های راکد اسطوره هایی مانند سردار طوسی است که در آرشیوها خاک گرفته و غبارناک اند.

این اجلاسیه، مولد کردن سرمایه‌ها و نقدینگی های غیرمولد است و باید با ریسک بالا، زندگینامه‌ها، وصیت نامه‌ها، نامه‌ها، دلنوشته‌ها، سخنرانی‌ها، سخنان، سیره‌ها، تأکیدها، ردها و تائیدها و همه آثار منتسب به اسطوره‌ها را وارد چالش‌های روز اعم از فضای مجازی و فضای واقعی جامعه در سطوح نسل‌ها و اقشار متنوع نمود و به مدیریت چالش‌ها و هدایت نسل ها مبادرت ورزید.

اجلاسیه ملی، یک برنامه رفع تکلیفی نیست، بلکه رسالت اجتماعی و فرهنگی است که طی آن مسئولیت پذیری مخاطبان را ارتقاء بخشیده و جبهه موسع و متنوعی در راستای جهاد تبیین گشوده و استحکام مواضع محقق می‌شود.

طوسی شناسی، رسالت مقطعی و طوسی سازی رسالت پایان ناپذیر اجلاسیه ملی سردار شهید طوسی نابغه فاو است که با پایان یافتن زمان کوتاه اجلاسیه، رسالت اصلی آغاز شده و نیازمند قرارگاهی دائمی در مرکز حفظ آثار دفاع مقدس کشور و بالطبع در سطح نمایندگی های استانی است و علاوه بر آن این اجلاسیه باید برون‌دادهایی مثل کتاب، موزه، نمایشگاه، سریال، فیلم سینمایی و شب شعر و غیره داشته باشد تا بجای تصور نقطه‌ای و مقطعی و موسمی، شاهد نهضتی ماندگار باشیم.

در پایان جا دارد تا به عنوان یک شهروند و یکی از علاقه‌مندان به سردار شهید طوسی و از طرفی به عنوان یک مسئول فرهنگی، از زحمات چندین ماهه خانواده و دست اندرکارانی که برای برگزاری این اجلاسیه ملی متحمل شده‌اند، تقدیر و تشکر به عمل آورم و متذکر شوم که زیباتر از کار حاضر، برگزاری چنین اجلاسیه هایی برای سایر سرداران شمالی شهید استمرار یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha