• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403051610802
  • خبرنگار : 71661

دروغ بزرگ رسانه آمریکایی که به قیمت جان فلسطینیان تمام شد

دروغ بزرگ رسانه آمریکایی که به قیمت جان فلسطینیان تمام شد
تخریب مدرسه سازمان ملل در حمله رژیم صهیونیستی

وال‌استریت ژورنال ماه‌ها قبل در گزارشی مدعی یافتن «گزارش»هایی شده بود که نشان می‌داد اعضای آژانس پناهندگان فلسطینی با حماس و دیگر جنبش‌های مقاومت مسلحانه فلسطینی همکاری دارند، اما اکنون مشخص شده که این رسانه آمریکایی تا امروز هیچ سندی برای اثبات ادعای خود پیدا نکرده و به بی‌اساس بودن گزارش خود اذعان دارد.

به گزارش ایسنا، رسانه انگلیسی در مقاله‌ای با اشاره به یافته‌های تازه، از انتشار گزارش‌های دروغ توسط دو روزنامه مطرح «وال‌استریت ژورنال» و «نیویورک‌تایمز» انتقاد کرد و آن‌ها را در جنایات رژیم صهیونیستی هم‌دست دانست.

به گزارش رسانه انگلیسی «میدل‌ایست آی»، وال‌استریت ژورنال در ماه ژانویه با استناد به «گزارش‌های اطلاعاتی» مدعی شد ۱۲ کارمند آژانس امداد و کار پناهندگان فلسطینی (آنروا) در عملیات طوفان الاقصی شرکت داشتند. این رسانه همچنین مدعی شد که ۱۰ درصد از ۱۲ هزار کارمند این آژانس در غزه با گروه‌های مسلح فلسطینی ارتباط دارند.

این گزارش اندکی پس از آن منتشر شد که مقامات صهیونیست چندین کارمند آنروا را به شرکت در عملیات ۷ اکتبر حماس متهم کردند. گرچه روزنامه نیویورک‌تایمز نخستین رسانه‌ای بود که به جزئیات اتهامات مطرح‌شده علیه این ۱۲ کارمند آنروا پرداخت، اما وال‌استریت ژورنال رسانه‌ای بود که با گزارش خود این ادعاها را تقویت کرد و با اشاره به «یافته»‌هایی در ارتباط با رابطه آنروا و حماس، به این شایعات دامن زد.

در پی انتشار گزارش وال‌استریت ژورنال، ایالات متحده بلافاصله حمایت مالی خود از آنروا را متوقف کرد و به دنبال واشنگتن، کشورهای دیگری از جمله آلمان و بریتانیا نیز حمایت‌های خود را به حالت تعلیق درآوردند؛ اقدامی که در مجموع آنروا را از ۴۵۰ میلیون دلار بودجه حمایتی برای تأمین نیازهای آوارگان فلسطینی محروم کرد.

دروغ بزرگ رسانه آمریکایی که به قیمت جان فلسطینیان تمام شد
مدارس آنروا به پناهگاه آوارگان فلسطینی بدل شده‌اند

آنروا به‌عنوان یک سازوکار پشتیبانی مهم برای فلسطینیان در غزه، کرانه باختری، اردن، سوریه و لبنان عمل کرده و در غزه، ۲۲ مرکز بهداشتی و بیش از ۱۸۳ مدرسه را اداره می‌کرد؛ مدارسی که بیشتر آن‌ها در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه تخریب شده‌اند. قطع بودجه حمایتی این سازمانِ بی‌طرف موجب افزایش فشار بر فلسطینیان ساکن غزه شد و دسترسی آن‌ها به غذا، پناهگاه و مراقبت‌های پزشکی را بیش‌ازپیش محدود کرد.

ایالات متحده پس از چند ماه وقفه، بودجه خود را در اوایل ماه آوریل از سر گرفت. با این حال، گزارش اخیر از پایگاه خبری «سمافور» نشان داد که با گذشت چند ماه از انتشار گزارش وال‌استریت ژورنال، این رسانه آمریکایی هنوز سندی برای اثبات ادعاهای خود نداشته و از صحت گزارش خود مطمئن نیست.

بر اساس مدارکی که به دست سمافور رسیده، «النا چرنی» سردبیر ارشد این روزنامه در یک ایمیل به همکاران خود نوشته است: «این واقعیت که شواهد محکمی برای تایید ادعاهای اسرائیل در دست نیست، به این معنی نیست که گزارش ما نادرست یا گمراه‌کننده بوده، از آن عقب‌نشینی می‌کنیم یا اشتباه قابل اصلاحی رخ داده است.»

سمافور به نقل از منابع آگاه گزارش داد که کارکنان وال‌استریت ژورنال ماه‌ها برای اثبات ادعای همکاری ۱۰ درصد از اعضای آنروا با گروه‌های مسلح در فلسطین تلاش کرده‌اند، اما هیچ سندی در این باره نیافته‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که حتی نویسندگان وال‌استریت ژورنال نیز نسبت به موضع‌گیری‌های روزنامه خود در جنگ غزه اعتراض داشته و نگرانی‌هایی درباره جانب‌داری از رژیم صهیونیستی مطرح کرده‌اند.

نهاد نظارت داخلی آنروا در واکنش به گزارش سمافور اعلام کرد از ۱۹ کارمندی که به همکاری با حماس متهم شده‌اند، از ۱۰ نفر رفع اتهام شده و ۹ کارمند دیگر هنوز در مظان اتهام قرار دارند، اما تا این لحظه سندی به دست نیامده که مشارکت آن‌ها در عملیات طوفان الاقصی را اثبات کند.

دروغ بزرگ رسانه آمریکایی که به قیمت جان فلسطینیان تمام شد
شهادت کارمند سازمان ملل در حمله صهیونیست‌ها

خبرنویسی با دستان خونین

در پی انتشار گزارش سمافور، کاربران فضای مجازی از وال‌استریت ژورنال به دلیل جانب‌داری از رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و این رسانه آمریکایی را در ریخته شدن خون فلسطینیان با تل‌آورو همدست دانستند. کاربری با بازنشر گزارش سمافور در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «در بحبوحه نسل‌کشی در غزه، وال‌استریت ژورنال بدون داشتن رویکرد انتقادی، اطلاعات نادرست اسرائیل را نشخوار کرده تا از آنروا مشروعیت‌زدایی کرده و از رسیدن کمک‌های ضروری به فلسطینیان جلوگیری کند. دستان روزنامه‌نگاران و سردبیران وال‌استریت ژورنال خونی است.»

برخی از کاربران نیز به این نکته اشاره کرده‌اند که این گزارش وال‌استریت ژورنال زمینه‌ساز حملات رژیم صهیونیستی به کارکنان سازمان ملل متحد شد که به شهادت چندین تن از آنان منجر شده است. کاربری در ایکس نوشت: «سردبیری که آن مقاله را منتشر کرد، تا حدی در قتل ده‌ها کارمند بی‌گناه سازمان ملل مسئول است، زیرا اسرائیل هنگام بمباران کارمندان رسمی سازمان ملل، از گزارش وال‌استریت ژورنال برای توجیه اقدام خود در انظار جهانیان استفاده کرد.»

یکی دیگر از ادعاهای بحث‌برانگیز که در رسانه‌های آمریکایی مطرح شده، ادعای تجاوز گروهی در عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر است که برخی رهبران جهان از جمله «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در توجیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، به آن استناد می‌کنند. ۲ ماه پس از عملیات طوفان الاقصی، نیویورک تایمز در مقاله‌ای با عنوان «فریادهای بی‌لغت» به این ادعاها دامن زد؛ حال‌آنکه روزنامه آمریکایی اینترسپت بعدها فاش کرد منابع استفاده در این گزارش یا تایید نشده بودند و یا مستقیماً به ارتش رژیم صهیونیستی مرتبط بوده‌اند.

دروغ بزرگ رسانه آمریکایی که به قیمت جان فلسطینیان تمام شد
شهادت اعضای یک نهاد خیریه در حمله مستقیم صهیونیست‌ها

به گزارش میدل‌ایست آی، در ۱۰ ماه گذشته منتقدان فراوانی از رسانه‌های آمریکایی از جمله نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال به ترویج اطلاعات نادرست در حمایت از رژیم اشغالگر انتقاد کرده‌اند. «دان شیهان» سردبیر پایگاه ادبی «لیترری هاب» این گزارش‌ها را پروژه‌های دیپلماسی عمومی در کابینه رژیم صهیونیستی توصیف کرده که به خاطر آن‌ها، فلسطینیان زیادی کشته شده‌اند. او در شبکه اجتماعی ایکس خواستار آن شد که روزنامه‌نگاران و سردبیران این ۲ روزنامه مطرح آمریکایی برای انتشار این ۲ گزارش پاسخگو شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha