• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403051610777
  • منبع : نمایندگی همدان

خبرنگار، فرهنگ‌نگار و تمدن‌ساز نسل‌هاست

خبرنگار، فرهنگ‌نگار و تمدن‌ساز نسل‌هاست

ایسنا/همدان حرفه و هنر یک خبرنگار فراتر از اطلاع‌رسانی و تهیه خبرهای متنوع برای پاسخ به جوامع بشری است و اگر خبرنگاری را منحصر در خبررسانی بدانیم، ظلم نابخشودنی در حق او روا داشته‌ایم.

خبرنگار، خبررسانی می‌کند اما در تعریف‌های به ظاهر زیبا اما فریبنده بی‌طرفی و حرکت در مسیر جریان آزاد اطلاعات، اسیر نمی‌شود و فرهنگ، تمدن و گفتمان‌ساز می‌شود.

خبرنگار در دادن اخبار بی‌طرف است اما در روایت حقایق بی‌تفاوت نیست؛ اطلاعات و آمار را در چرخه آزاد اطلاع‌رسانی وارد می‌کند اما همه اطلاعات را در بمباران خبری، حقیقت محض نمی‌داند.

خبرنگار باید به عنوان پیشران فرهنگ‌سازی در جامعه، همواره چندین گام از آنچه در افکار عمومی می‌گذرد جلوتر باشد و توان هدایت‌گری و جهت‌دهی صحیح به اندیشه‌ها را داشته باشد.

سلاح خبرنگار قلم، کاغذ و دوربین نیست که این‌ها ابزار اصلی کار یک خبرنگار هستند و سلاح حقیقی یک خبرنگار اثرگذار در عصر حاضر، توان هوشیارسازی، قدرت آشکار ساختن چهره‌های نقاب زده دروغ‌پرداز و فریب‌کار و الگوسازی از آنانی است که برای کرامت‌های انسانی صادقانه کوشیده و می‌کوشند.

خبرنگار باید آن قدر اهل درد باشد تا به دوای التیام بخش آن برسد و نسخه شفا بخش اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را به مردم خود هدیه کند.

خبرنگار باید با تمام وجود خود این حقیقت را در لحظه به لحظه کار و فعالیت خود بنمایاند که نقد منصفانه، مسئولانه، سازنده و مفید و نقدپذیری واجب است اما تهمت و لجن‌پراکنی حرام است.

خبرنگار حرفه‌ای، شخصیت‌ها را سفید یا سیاه محض نمی‌بیند و نقاط قوت و ضعف مسئولان و مردمان را فارغ از سیاست‌زدگی و گرفتار شدن در دام بازی‌های حزبی و جناحی، در کنار هم می‌بیند و می‌نگارد.

غرض‌ورزی، قدرت طلبی، تامین منافع شخصی، سودجویی‌های مالی آلوده و ابزار افراد و جریان‌های سیاسی باز شدن از مهلک‌ترین آفاتی هستند که می‌توانند مرگ زودرس و حرفه‌ای یک خبرنگار را رقم بزنند.

امروز نگاه همه به یک خبرنگار باید فراتر از کسی باشد که فقط و فقط اطلاع‌رسانی می‌کند و خود را در قبال فرهنگ‌سازی، آگاه‌سازی و رشد و بالندگی اجتماع خود در بخش‌های مختلف بی‌تفاوت و غیر مسئول می‌داند.

خبرنگار ایسنا:وحید الوندی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha