• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403051610688
  • خبرنگار : 30057

برنامه‌های وزارت علوم برای تحقق سند ملی هوش مصنوعی

برنامه‌های وزارت علوم برای تحقق سند ملی هوش مصنوعی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام برنامه‌های وزارت علوم برای تحقق سند هوش مصنوعی، گفت: با مجوزی که از مقام معظم رهبری دریافت کردیم، توانستیم از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی به دانشگاه‌ها اختصاص دهیم و یکی از مواردی که از دانشگاه ها خواستیم، توسعه زیر ساخت های میکروالکترونیک، کوانتوم، علوم شناختی و هوش مصنوعی به عنوان علوم نوظهور بوده است.

به گزارش ایسنا دکتر محمدعلی زلفی گل در نشست خبری امروز در پاسخ به سؤال ایسنا در خصوص ماموریت‌های این وزارتخانه برای اجرای سند هوش مصنوعی، گفت: برای اولین بار انجمن علمی هوش مصنوعی تاسیس شد و این انجمن برنامه‌هایی را اجرایی می کند.

وی، افزایش پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در حوزه هوش مصنوعی را از دیگر اقدامات وزارت علوم در این حوزه عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا از معاون پژوهشی وزارت علوم خواستیم که اساتیدی را که در حوزه هوش مصنوعی در دانشگاه حضور دارند، شناسایی کنیم تا زیر ساخت های لازم را برای آنها تامین کنیم.

زلفی گل خاطر نشان کرد: با مجوزی که از مقام معظم رهبری دریافت کردیم، توانستیم از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی به دانشگاه‌ها اختصاص دهیم و یکی از مواردی که از دانشگاه ها خواستیم، توسعه زیر ساخت های میکروالکترونیک، کوانتوم، علوم شناختی و هوش مصنوعی به عنوان علوم نوظهور بوده است.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: خوشبختانه با تأسیس انجمن هوش‌ مصنوعی در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: علاوه بر این ها مسؤولیت ایجاد سکوی هوشمند خدمات آموزش عالی به وزارت علوم واگذار شده است و مرکز فناوری اطلاعات ما مسؤولیت پیگیر ایجاد این سکو شده است.

به گفته زلفی گل، مرکز خدمات هوشمند همانند پنجره خدمات هوشمند با وظایف جامع تر است.

به گزارش ایسنا، سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران در جلسه ۹۰۱ تاریخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ تصویب رسیده است. بر اساس این سند قرار است جمهوری ‌اسلامی ‌ایران در افق ۱۴۱۲ هجری شمسی، با هدف استقرار مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی با برخورداری از زیست‌بوم هوش مصنوعی پیشرفته و نوآور مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی، اتکا بر قابلیت‌ها و توانمندی‌های ملی و بهره‌گیری هوشمندانه از تعاملات جهانی، بین ۱۰ کشور پیشرو هوش مصنوعی دنیا قرار گیرد و با استفاده از این فناوری در حکمرانی، موضوعات کلان کشور، ثروت‌آفرینی و ارزش‌آفرینی، تأمین سلامت، رفاه، امنیت و آسایش مردم، بیشترین پیشرفت را ایجاد کند.

اهداف کلان هوش مصنوعی در این سند به این شرح است:

اهداف سند در راستای تحقق چشم‌انداز و بهره‌گیری از هوش مصنوعی به عنوان زیست‌بوم اثرگذار بر همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی - امنیتی و فرهنگی با رویکرد تأمین پیشرفت اسلامی - ایرانی کشور عبارتند از:

* توسعه و تربیت سرمایه انسانی متخصص، ماهر و متعهد متناسب با قرار گرفتن در جمع ۱۰ کشور پیشرو؛

* ارتقاء و تأمین زیرساخت‌ها با تأکید بر زیرساخت‌های حقوقی و مالکیت فکری، زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و کلان‌داده، زیرساخت‌های پردازشی و مدل‌های بزرگ چندوجهی بومی با رویکرد شتاب‌دهی به پیشرفت هوش مصنوعی و کاربردی‌سازی آن؛

* رشد و جهش مداوم تولیدات فکری، علمی و فناورانه و تبدیل شدن به قطب تحقیقاتی هوش مصنوعی منطقه آسیای جنوب غربی با هدف رفع نیازهای کشور و مرجعیت بین‌المللی علمی و کاربردی حداقل.

همچنین در این سند تاکید شده است ظرفیت پذیرش سالانه رشته های هوش مصنوعی و رشته های بین رشته ای تا سال ۱۴۰۷ در مقطع ارشد ۱۲ درصد و دکتری ۱۸ درصد رشد داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha