• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403051610569
  • خبرنگار : 71983

نامه جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی درباره پیشنهاد اتاق بازرگانی برای وزیر صمت

نامه جمعی از  فعالان اقتصادی بخش خصوصی درباره پیشنهاد اتاق بازرگانی برای وزیر صمت

طی روزهای گذشته در فضای مجازی نامه ای از سوی رئیس و سایر اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران منتشر شد که ادعا شده بود که اتاق بازرگانی پس از استمزاج از کلیه تشکلها و فعالان اقتصادی  برای تصدی وزارت صمت پیشنهادی را مطرح کرده در همین راستا اعضا اتاق شفاف و جمعی از اعضاء هیات نمایندگان شهرستانها و فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور در این زمینه شفاف سازی کردند.

به گزارش ایسنا ، در متن نامه اعضا اتاق شفاف و جمعی از اعضاء هیات نمایندگان شهرستانهاو فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور به هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران آمده آست:

نامه ای در تاریخ ١٠ تیر ماه در فضای مجازی منتشر شد که گویا از سوی اتاق بازرگانی ایران و با امضاء کلیه اعضاء هیات رئیسه به ریاست جمهور محترم اقای دکتر پزشکیان ارسال شده  و  در آن ادعا شده که « اتاق بازرگانی ایران پس از استمزاج از کلیه تشکلها و فعالان اقتصادی » احدی را برای تصدی وزارت صنعت ، معدن ، تجارت پیشنهاد کرده است.

دوستان عزیز متاسفیم که عرض کنیم ارسال چنین نامه ای با این درخواست غلط از ریاست جمهوری چیزی نیست جز آنکه مشخص می کند آن هیات رئیسه محترم از اشراف لازم بر مسائل بی بهره است و در نتیجه موجب کسر شان اتاق بازرگانی ایران است زیرا:

1- طبق قانون ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت نهاد بالادستی اتاق بازرگانی ایران است و وظیفه نظارت بر عملکرد اتاق و تعیین خط مش ها برای اتاق بازرگانی را بر عهده دارد.  در نتیجه معرفی نامزد توسط اتاق بازرگانی برای وزارتی که باید بر عملکردش نظارت کند و خط مشی برایش تعیین کند نه تنها مصداق تعارض وتضاد منافع است و غیر قانونی است بلکه موجب تنزل شان و اعتبار اتاقی است که از درک چنین بدیهیاتی غافل است.

2- از انجا که عملکرد هیات رئیسه محترم باید وفق قانون صورت پذیرد لطفا" مشخص فرمائید دخالت و اظهار نظر و پیشنهاد هیات رئیسه محترم در انتخاب وزرا بر اساس کدام بخش از وظائف اتاق بازرگانی و یا کدام ماده از اختیارات و وظائف هیات رئیسه بوده است ؟

3- هرچند این مورد نه در وظایف اتاق است و نه در اختیارات هیات رئیسه محترم ، اما از انجا که ورود به چنین مواردی حتی بعنوان پیشنهاد از سوی اتاق باید پس از کسب نظر و مصوبه از هیات نمایندگان باشد ، نه تنها چنین مصوبه ای وجود ندارد بلکه چنین نظر سنجی رسمی هم شکل نگرفته ، در نتیجه صدور چنین نامه ای با این همه ایراد حقوقی و با استفاده از سربرگ اتاق سوء استفاده ای آشکار را تداعی می کند.

4-  و از انجا که قرارگرفتن در یک منصب عالی اجرائی مانند وزارت از منظر حقوق عمومی مستلزم رعایت نهایت شفافیت است ، نمی‌توان صرفا" با استدلال به احوال شخصیه، منصبی ملّی را همتراز حقوق خصوصی افراد دید،  لذا ضروری و واجب است که افکار عمومی بصورت مشخص و منجزّ و مستند بدانند که وزیر معرفی شده از سوی بخش خصوصی چه میزان توانایی در بنگاههای متعلق به خودش داشته و در آن بنگاهها با انجام تکالیف و وظایف قانونی‌اش چقدر در خدمت اقتصاد ملّی و مشخصاً نظام مالی و مالیاتی بوده است و چون اقایان در متن نامه اشاره فرموده اند که این پیشنهاد « بر اساس بررسی های بعمل آمده ، استمزاج از تشکلهای تخصصی و فعالان اقتصادی » صورت گرفته ضمن آنکه حق اعضاء محترم اتاقهای بازرگانی است که از مستندات نتیجه گیری هیات رئیسه در معرفی اقای حسین سلاح ورزی مطلع گردند ، سوالات متعددی وجود دارد که بشرح زیر به عرض میرسد:

- ایشان داری کدام واحد صنعتی فعال ، شاخص ، با تعداد کارگر و کارمند بالا که سهمی در تولید ناخالص تولید ملی ایران داشته باشد ، هستند؟

- ایشان دارای کدام شرکت و تجارت خانه فعال و شناخته شده در ایران هستند ؟ ایا میزان صادرات یا واردات ایشان را در اختیار دارید ؟ ایا نمایندگی یک شرکت معتبر خارجی را در ایران بعهده دارند ؟

این سوالات در حالیست که ما میدانیم ایشان حداقل بنام خود یا مجموعه های خود فاقد کارت بازرگانی است و برای همین تا امروز با استفاده از کارت عضویت در امور اتاق دخالت کرده است.

-ایا اتاق بازرگانی میزان پرداخت مالیات ١٠ سال گذشته ایشان به دولت ، میزان سه در هزار به اتاق بازرگانی ، میزان بیمه پرسنل به تامین اجتماعی ، میزان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و صدها نوع هزینه هائی که یک فعال اقتصادی بر عهده دارد و پرداخت میکند را شفاف ارائه کرده است؟.

- ایا سابقه سفر با هزینه شخصی برای شرکت در مجامع و نمایشگاههای تجاری و صنعتی در کشورهای خارجی را داشته است؟

و صدها سوال دیگر که از حوصله بیان خارج است.

اما نکته مهم دیگری که به نظر میرسد مغفول مانده است اینست که در طی ماههای گذشته شاهد عدم تایید صلاحیت ایشان توسط نهادهای مسئول برای تصدی بر اتاق بازرگانی بودیم و علی رغم چندین ماه تلاش توسط افراد ذی نفوذ برای رفع این موضوع و معطل گذاشتن اتاق بازرگانی برای ورود به انجام وظائف و عدم دعوت از نمایندگان اتاق برای حضور در جلسات که خود باعث تحقیر اتاق بازرگانی شده بود بازهم نهادهای مسئول بر عدم صلاحیت ایشان پای فشردند تا ایشان برکنار شدند ، حال چگونه هیات رئیسه به این نتیجه رسیده که این مانع بزرگ عدم صلاحیت ایشان برای تصدی پست وزارت صمت که جایگاهی مهم تر اتاق بازرگانی است برطرف شده است؟

در نتیجه از محضر دوستان انتظار دارد ضمن پاسخ شفاف به این موارد در آینده نیز:

1- از دخالت در اموری که در حوزه وظایف اتاق ومخصوصا اختیارات هیات رئیسه نیست پرهیز فرمایند

2- بدون دریافت مصوبه و کسب نظر از هیات نمایندگان از هرگونه مکاتبه با نهادهای بالادستی در اینگونه موارد که خارج از وظائف اتاق و اختیارات هیات رئیسه است خودداری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۶ ۲۳:۴۶

درود نقد بسیار بجایی بود در ثانی انتخاب وزیر از مجموعه فعالان اقتصادی که کمابیش ارتباط اقتصادی و تجاری با یکدیگر دارند در آینده می تواند منجر به تعارض منافع گردد

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۹ ۰۱:۲۸

اتاق بازرگانی حق ندارد در تعیین وزیر صنعت و معدن و تجارت به رئیس جمهور دستور دهد اگر تخصص ایشان همان معرفی شده واقعا درست هست برای اتاق منتخب نمایند