• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1403051610465
  • خبرنگار : 71516

ترورها و حملات حماس را از ادامه مسیر مبارزه و مقاومت باز نداشته است

ترورها و حملات حماس را از ادامه مسیر مبارزه و مقاومت باز نداشته است

از زمان تاسیس جنبش حماس در سال ۱۹۸۷ این جنبش در معرض حملات و ترور تیم موسس و کادرهای رهبری آن در راستای تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن زیرساخت سازمانی آن قرار گرفته است اما این اقدامات هرگز نتوانسته مسیر مبارزه این جنبش را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، سلاح ترور یکی از سلاح‌های رژیم صهیونیستی از زمان نکبت فلسطین در سال ۱۹۴۸ برای از بین بردن رهبران و شخصیت‌های فلسطینی و عربی حامی مسئله فلسطین و توقف تاثیر آن بر عرصه میدانی بوده است اما این جنایت‌های رژیم صهیونیستی نتوانسته مسیر مبارزه و مقاومت حماس را متوقف کند.

از زمان نکبت فلسطین، رژیم صهیونیستی صدها فلسطینی و رهبران و مفکران را به دلیل مخالفتشان با سلطه جویی و شهرک سازی رژیم صهیونیستی ترور کرده است.

این رژیم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از طریق هماهنگی امنیتی با تشکیلات خودگردان فلسطین عملیات‌های ترور و حملات زیادی را علیه حماس انجام داده است.

در سال‌های اولیه تاسیس حماس گروه وسیعی از رهبران این جنبش از جمله موسس آن شیخ احمد یاسین، محمد الضیف، صلاح شحاده، یحیی السنوار، روحی مشتهی و رهبران دیگر این جنبش بازداشت شدند.

بعد از آن مقامات رژیم صهیونیستی ۴۱۵ تن از رهبران جنبش جهاد اسلامی و جنبش حماس را به لبنان تبعید کردند. این اقدام به خاطر فعالیت سیاسی و مقاومتی آنها در ۱۲ دسامبر ۱۹۹۲ صورت گرفت.

در سال ۱۹۹۶ رژیم صهیونیستی مجددا به سیاست ترورها بازگشت و یحیی عیاش، مهندس برجسته گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس را ترور کرد.

بعد از آن دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین تعدادی از رهبران این جنبش را بازداشت کردند و وضعیت به حدی رسید که شهید احمد یاسین در اقامت اجباری قرار گرفت.

حدود یک سال بعد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای ترور خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در آن زمان با سم در پایتخت اردن به واسطه مزدوران موساد تلاش کرد اما این اقدام شکست خورد. در آن زمان ملک حسین، پادشاه اردن به نتانیاهو ابلاغ کرد که اگر رژیم صهیونیستی پادزهر لازم را به مشعل ندهد مزدوران موساد محاکمه خواهند شد. نتانیاهو با این مسئله موافقت کرد. به عنوان بخشی از این معامله رژیم صهیونیستی تعدادی از اسرای فلسطینی و اردنی از جمله شیخ احمد یاسین را آزاد کرد.

در سال ۱۹۹۹ اردن دفاتر جنبش حماس در امان را بست و دفتر سیاسی این جنبش به دوحه منتقل شد. چند سال بعد دفتر سیاسی حماس به دمشق منتقل شد اما در سال ۲۰۱۲ مجددا به دوحه بازگشت.

با آغاز انتفاضه دوم یعنی انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰ روند ترور رهبران حماس افزایش یافت. بالاترین موج ترورها در سال ۲۰۰۳ بود. زمانی که رژیم اشغالگر در چند ماه اسماعیل ابوشنب، صلاح شحاده و ابراهیم المقادمه را ترور کرد. بعد از آن نیز در مارس ۲۰۰۴ شیخ احمد یاسین و حدود دو هفته بعد عبدالعزیز الرنتیسی را که جانشین یاسین بود، ترور کرد.

در ژوئیه ۲۰۰۶ رژیم اشغالگر برای ترور فرماندهان القسام تلاش کرد و طی نشست فرماندهان القسام در یکی از منازل غزه آن را بمباران کرد اما تمام کسانی که در این منزل بودند از این حمله نجات یافتند.

طبق گزارش العربی الجدید، در اواخر ۲۰۰۸ جنبش حماس با یکی از سخت‌ترین چالش‌ها روبرو شد چرا که رژیم صهیونیستی جنگ نخست غزه را آغاز کرد و در اوایل ۲۰۰۹ سعید صیام و نزار ریان را ترور کرد. این دو از رهبران برجسته جنبش حماس بودند به ویژه سعید صیام که دستگاه پلیس و امنیتی حماس را تاسیس کرد.

دستگاه موساد رژیم صهیونیستی سال ۲۰۱۰ محمود المبحوح از رهبران ارشد حماس را در خاک امارات در شهر دبی ترور کرد که بعد از آن روابط حماس با امارات وارد مرحله پیچیده‌ای شد.

در سال ۲۰۱۲ رژیم صهیونیستی احمد الجعبری، مرد شماره ۲ گردان‌های القسام را ترور کرد و بعد از آن جنگ دوم غزه رخ داد. این درگیری بعد از بیش از یک هفته که طی آن مقاومت برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد با یک معامله آتش بس به پایان رسید.

جنگ ۲۰۱۴ علیه نوار غزه شاهد ترورهایی از جمله ترور رائد العطار و محمد ابوشماله بود اما تلاش رژیم صهیونیستی برای ترور محمد الضیف، فرمانده کل القسام که زن و فرزندش به شهادت رسیدند، شکست خورد.

در دوره ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ شاباک مازن فقها و نور برکه در نوار غزه و فادی البطش، مهندس فلسطینی در مالزی را ترور کرد.

در جریان نبرد طوفان الاقصی چهارمین جنگ نوار غزه نیز شخصیت‌های برجسته‌ای از جنبش حماس ترور شدند که از جمله آن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس است که توسط رژیم صهیونیستی در تهران ترور شد. همچنین معاون وی صالح العاروری در حمله این رژیم به ضاحیه جنوبی بیروت ترور شد. ایمن نوفل، عضو شورای نظامی القسام، اسامه المزینی، رئیس شورای جنبش حماس در نوار غزه، جواد ابوشماله و زکریا ابومعمر از دیگر رهبران حماس نیز توسط رژیم صهیونیستی ترور شدند. این رژیم ادعا می‌کند که محمد الضیف و معاونش مروان عیسی را نیز ترور کرده است.

در این راستا جهاد طاها، سخنگوی جنبش حماس به العربی الجدید گفت: بی شک رژیم صهیونیستی ترورهای زیادی را انجام داده است اما نتوانسته مسیر مبارزه حماس را متوقف کند. با ادامه جنگ رژیم اشغالگر که مرتکب جنایت‌ها و کشتارهایی علیه ملت فلسطین می‌شود، مبارزه و مقاومت ادامه دارد. رژیم اشغالگر نتوانسته نقش بزرگ حماس در خدمت به ملت و مسئله فلسطین را از بین ببرد چرا که بخش اصیلی از ملت فلسطین است. موسسات جنبش حماس برای حل تاثیر ترورها بر این موسسات تلاش می‌کنند.

محمد الاخرس، پژوهشگر و نویسنده فلسطینی در امور سیاسی نیز به العربی الجدید گفت: رژیم اشغالگر در تعامل خود با جنبش‌های فلسطینی یک استراتژی در پیش گرفته است که مهمترین بخش آن ترور است. تاثیر ترورها در گذشته بسیار بزرگتر از زمان کنونی بود چرا که مقاومت در آغاز گروه‌های کوچک و مخفیانه‌ای بود اما اکنون مقاومت کادرهای با تجربه‌ای دارد. تاثیر ترورها در زمان کنونی کاملا متفاوت از قبل است. جنبش حماس در سطح سیاست‌های کلی خود از طریق عدم تغییر استراتژی خود و بازسازی جبهه داخلی برای ممانعت از ایجاد خلأ رهبری تلاش می‌کند. این مسئله‌ای است که باعث می‌شود رژیم اشغالگر نتواند بر ترورها و نتایج آن حساب باز کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha