• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403051510232
  • خبرنگار : 50136

استاندار آذربایجان غربی:

ارتقای معیشت کشاورزان در راستای احیای دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گیرد

ارتقای معیشت کشاورزان در راستای احیای دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گیرد

ایسنا/آذربایجان غربی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: معیشت کشاورزان منطقه در راستای اجرای فاز نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه ارتقا یابد.

محمد صادق معتمدیان امروز، ۱۵ مرداد ماه در جلسه رونمایی از طرح برنامه‌ریزی مشارکتی محلی با کشاورزان به منظور مصرف بهینه آب و حفظ معیشت کشاورزان در چارچوب برنامه احیای دریاچه ارومیه که در سالن پژوهشکده آرتمیای دانشگاه ارومیه برگزار شد، با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته در اجرای مصوبات برنامه بیست و شش گانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به توفیقات خوبی در استان دست یافتیم، افزود: فاز اول احیای دریاچه ارومیه، اتمام پروژه‌های نیمه تمام سخت افزاری بود که انجام شد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از پروژه کانی سیب طی سال ۱۴۰۱،افزود: فاز اول انتقال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب مازاد از زاب به دریاچه ارومیه مهیا شد. 

استاندار با اسا ه به اتمام فاز دوم انتقال آب به دریاچه نیز گفت: تزریق اعتباراتی غیر از اعتبارات مصوب و از محل صندوق توسعه ملی منجر شد طی ۸ ماه کانال ۴.۵ کیلومتری خط انتقال با حضور وزیر نیرو در سال گذشته اتمام و به بهره‌برداری رسد. 

وی با اشاره به پروژه تصفیه خانه ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه نیز اظهار کرد: این پروژه نیمه تمام نیز سال گذشته به اتمام رسید و مقدمات انتقال ۵۱ میلیون مترمکعب پساب به دریاچه فراهم شد. 

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه هیچ پروژه سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه در استان باقی نمانده، افزود: عملیات نرم افزاری احیای دریاچه در دو فاز ایجابی و سلبی با هدف بهره‌وری مصرف آب در استان اجرا می‌شود. 

وی با ابراز تاسف از توسعه باغات و اراضی کشاورزی استان طی سال‌های اخیر، افزود: حفر چاه غیرمجاز، تغییر اراضی ملی به کشاورزی و الگوی غلط آبیاری از معضلاتی است که برای انجام موفقیت آمیز طرح احیای دریاچه ارومیه باید مدیریت و رفع شوند. 

استاندار بر لزوم مدیریت کشت محصولات پرآب بر تاکید کرد و گفت: کشت جایگزین و بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی در دستور کار جدی قرار گیرد. 

وی، اجرای فاز نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه را از اولویتهای کارگروه ملی نجات دریاچه اعلام کرد و گفت: اجرای برنامه های ترویجی و گرایش کشاورزان به سمت تغییر الگوی کشت باید مرحله به مرحله و با برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی دنبال شود چرا که احیای دریاچه ارومیه بدون همکاری مردم امکان پذیر نخواهد بود. 

معتمدیان تاکید کرد: دریاچه ارومیه دغدغه ملی است و احیای آن نباید منجربه از بین رفتن معیشت مردم شود بلکه باید منجربه ارتقای معیشت و اقتصاد مردم منطقه شود که این امر نیازمند برنامه ریزی و همکاری دستگاه‌های متولی است.

رئیس دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه ارومیه طی سه سال گذشته و در دولت آیت الله رئیسی به توفیقات بی‌نظیری رسیده است، افزود: کلیه امکانات دانشگاه ارومیه در راستای پیشران‌های توسعه استان بکارگیری شده است و دانشگاه در راستای تولید علم نافع و تاثیرگذاری در جامعه قدم‌های خوبی برداشته است. 

علیجانپور ادامه داد: قرارداد دانشگاه ارومیه با صنعت از ۳.۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۳ میلیارد تومان در سال گذشته رسیده و طی ۴ ماهه سال جاری نیز این مبلغ به بیش از ۱۷ میلیارد تومان رسیده است. 

وی با اشاره به برگزاری سمینارهای بین‌المللی و طرح‌های ارتباط با صنعت در پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه اظهار کرد: طرح مدیریت پایدار آب در حوضه دریاچه ارومیه از طریق اجرای برنامه اقدام در نقاط بحرانی (اقدامات نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه) در قالب ۲ فاز با همکاری فائو اجرا شده و فاز سوم این طرح امروز رونمایی می‌شود. 

رئیس دانشگاه ارومیه هدف از اجرای این طرح را کاهش مصرف و ارتقای بهره‌وری آب، ارتقای مشارکت، آگاهی و دانش فنی کشاورزان باحفظ معیشت مردم منطقه حاشیه دریاچه ارومیه اعلام کرد. 

وی با اشاره به برگزاری کارگاههای آموزشی در سه بخش‌های آب، تولید محصول و بازار برای کشاورزان، افزود: حدود ۱۰۰ کشاورز پیرامون موضوعات مختلف با هدف ارتقای مهارت و دانش فنی و توسعه اجتماعی_اقتصادی در سال دوم پروژه آموزش دیدند. 

علیجانپور گفت: پروژه مذکور در منطقه دوم(نازلوچای) در ۱۰ فاز تعریف شده است.

به گزارش ایسنا؛ رونمایی از طرح برنامه ریزی مشارکتی محلی با کشاورزان به منظور مصرف بهینه آب و حفظ معیشت کشاورزان در چارچوب برنامه احیای دریاچه ارومیه باحضور استاندار آذربایجان‌غربی در سالن پژوهشکده آرتمیای دانشگاه ارومیه انجام شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha