• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403051510155
  • خبرنگار : 71654

ضد تقلب شدن «چت جی‌پی‌تی‌»/ رباتی که انفجار هسته‌ای روی آن اثر ندارد

ضد تقلب شدن «چت جی‌پی‌تی‌»/ رباتی که انفجار هسته‌ای روی آن اثر ندارد

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز میزبان اخبار گوناگونی از ربات‌ها، هوش مصنوعی، دانش‌بنیان‌ها، فناوری‌های پزشکی، فضا و نانو بوده است که نگاهی به گزیده‌ای از آنها خواهیم انداخت.

به گزارش ایسنا، امروز سری به دنیای ربات‌ها زدیم، پای حرف مسافران فضا نشستیم، در مورد چالش‌های دانش‌بنیان‌ها خواندیم، از فناوری‌های پزشکی بهبودبخش کیفیت زندگی خبردار شدیم و شاهد پیشرفت علم و فناوری در حوزه‌های گوناگون در ایران و سایر نقاط جهان بودیم که اکنون نگاهی خواهیم داشت به گزیده‌ای از اخباری که در سرویس علم و فناوری ایسنا در روز ۱۵ مرداد منتشر شدند. برای مطالعه نسخه کامل هر یک از اخبار کافی است بر روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

رباتی که از انفجار هسته‌ای نیز جان سالم به در می‌برد

ربات جدید آکسفورد داینامیکس(Oxford Dynamics) می‌تواند حوادث هسته‌ای، حتی تشعشعات نابودگر را تحمل کند. این ربات مواد آلوده را جمع‌آوری می‌کند، آنها را در ظروف خاص بسته‌بندی می‌کند و همه این کارها را به صورت نیمه مستقل با کمک امواج فروسرخ، رادار و لیدار انجام می‌دهد.

چت‌جی‌پی‌تی ضد تقلب می‌شود

شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) که خالق ربات گفتگوگر هوش مصنوعی ChatGPT است، اعلام کرده است که به دنبال نشانه‌گذاری(واترمارک) متون تولیدی این ربات است تا دست دانش آموزان و دانشجویانی را که از آن برای تقلب استفاده می‌کنند، رو کند.

کاشت تراشه در مغز دومین بیمار توسط ایلان ماسک تایید شد

استارت‌آپ «نورالینک» دومین تراشه خود را در مغز یک بیمار کاشته است تا هدف کمک کردن به افراد فلج را در استفاده از دستگاه‌های دیجیتال با قدرت فکر کردن محقق کند.

«هورمون عشق» بر فشار خون در طول کم اکسیژنی تاثیر می‌گذارد

دانشمندان ارتباط میان «هورمون عشق» با تغییرات فشار خون در طول هیپوکسی یا کم اکسیژنی را بررسی کردند.

ربات درمانگر که با الهام از درخت انگور درون بدن حرکت می‌کند

یک ربات با پوست مغناطیسی که گیاه انگور را شبیه‌سازی می‌کند، می‌تواند تومورها را در قسمت‌های دشوار درمان کند.

ایلان ماسک دست از پاداش ۵۶ میلیارد دلاری‌اش برنمی‌دارد

یکی از آخرین فصل‌های مبارزه قانونی ۶ ساله ایلان ماسک برای نجات دستمزد ۵۶ میلیارد دلاری‌اش در شرکت تسلا، روز جمعه در حالی رقم خورد که ثروتمندترین مرد جهان آخرین حرف خود را نزد قاضی که قرارداد پاداش را ناقص اعلام کرد و آن را کنار گذاشت، بیان کرد.

اسپری نانویی بینی برای مقابله با ویروس آنفلوانزا و کرونا مورد آزمایش قرار گرفت

شرکت آوراواکس تراپیوتیک (AuraVax Therapeutic) از انتشار نتایج کارآزمایی پیش‌بالینی خود روی یک محصول نانویی استنشاقی خبر داد که این کار با همکاری دانشگاه هیوستون انجام می‌شود.

فضاپیمای «سیگنوس» راهی «ایستگاه فضایی بین‌المللی» شد

فضاپیمای باری «سیگنوس» به همراه محموله‌های خود، به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» پرتاب شد.

زمان خنک شدن پاد ماده ۹۹ درصد کاهش یافت

دستگاه جدید سرن(CERN) موفق شده است زمان خنک شدن پاد ماده را تا ۹۹ درصد کاهش دهد.

دانش‌بنیان‌ها برای حضور در نمایشگاه دائمی آی‌هیت روسیه دعوت شدند

خانه نوآوری و فناوری ایران در روسیه و مرکز تجاری ایران در مسکو از شرکت‌ها دعوت کرد تا برای حضور در نمایشگاه دائمی آی‌هیت روسیه ثبت‌نام کنند.

پای صحبت کسانی که فضا را به زمین می‌آورند

«متیو دومینیک» و «دان پتیت» فضانوردان ناسا، مهارت‌های عکاسی خود را در ثبت تصاویر زمین از منظر «ایستگاه فضایی بین‌المللی» توصیف کرده‌اند و توضیح داده‌اند که چگونه امکان دیدن پدیده‌های فضایی را برای ساکنان زمین فراهم می‌کنند.

جایابی بهینه‌ تجهیزات توزیع الکتریکی با کمک یادگیری ماشین

محققان دانشگاه شیراز روشی را برای جایابی بهینه تجهیزات کلیدزنی سیستم‌های توزیع توان الکتریکی با بهره‌گیری از یادگیری ماشین ارائه دادند.

اندازه‌گیری و کنترل سطح مایعات در مخازن بزرگ با ابزار بومی‌سازی شده داخلی

یک شرکت دانش‌بنیان با طراحی و ساخت سطح‌سنج‌های تغییر مکانی، تلاش کرده است گامی مهم در خودکفایی در حوزه تجهیزات صنعتی کشور بردارد.

برای انتخاب فرد اصلح معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری کارگروه ویژه تشکیل شود

فعالان اکوسیستم فناوری کشور به رئیس جمهور پیشنهاد دادند: برای انتخاب افراد اصلح به عنوان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و رئیس و اعضای حقیقی هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری، کارگروه ویژه، مستقل و تخصصی فناوری و نوآوری تشکیل شود.

سهم ۶۰درصدی یک شرکت دانش‌بنیان در صادرات داروهای بیوتک/انتقاد از تحریم‌های بانکی و پول‌هایی که در برخی کشورها مانده‌اند!

در حالی‌که یکی از شرکت‌های تولیدکننده داروهای بیوتکنولوژی سهم ۶۰ درصدی از صادرات دارویی کشور را بر عهده دارد و به ۳۲ مقصد صادراتی محصول خود را توزیع می‌کند، به دلیل نبود ارتباطات بانکی حتی بانک‌های برخی کشورهای دوست از همکاری با این شرکت ممانعت می‌کنند و به گفته آنها حالا این شرکت بازار ۲۰ میلیون دلاری دارویی یکی از کشورهای مقصد را رها کرده و از سال جاری صادراتی به این کشور نداشته است.

استقرار ۴۰ شرکت دانش‌بنیان در پژوهشگاه ملی زیست فناوری

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به احیای ساختمان نیمه کاره این پژوهشگاه با همکاری بخش خصوصی، گفت: در این ساختمان ۴۰ شرکت دانش‌بنیان حوزه زیست فعال مستقر شدند که برای ۶۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha