• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051510017
  • خبرنگار : 50558

تحلیلگر مسائل خاورمیانه:

ضربه به توافق صلح گروه‌های فلسطینی؛ هدف مهم صهیونیست‌ها از ترور هنیه

ضربه به توافق صلح گروه‌های فلسطینی؛ هدف مهم صهیونیست‌ها از ترور هنیه
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و اسماعیل هنیه

ایسنا/خراسان رضوی با تلاش میانجی‌گران و پیشنهادات آمریکا و مهیا شدن شرایط آتش‌بس و مبادله اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی، برخی تحلیلگران به فرارسیدن موعد پایان یافتن جنگ غزه خوش‌بین بودند. حتی با میانجی‌گری‌های پکن توافق میان حماس با فتح و سایر گروه‌های فلسطینی به منظور ایجاد دولت موقت در روزهای پس از جنگ غزه صورت گرفت اما حالا ترور اسماعیل هنیه در تهران و حملات متقابل ارتش رژیم و حزب‌الله به یکدیگر از یک سو و موضع‌گیری‌های نتانیاهو از سوی دیگر، نشان می‌دهد فعلا پایانی برای جنگ در کار نیست.

تلاش صهیونیست‌ها برای کنترل محور فلادلفیا در جنوب غزه ادامه دارد. به گفته مقامات صهیونیستی مذاکرات بدون پیشرفت متوقف شده و نتانیاهو از آمریکا خواسته که همان طور که او در سیاست آمریکا دخالت نمی‌کند، انتظار دارد آمریکایی‌ها نیز در سیاست اسرائیل مداخله نکنند. لذا جنایات و ترورها به شیوه‌های مختلف همچنان پابرجاست.

حمله به کنسولگری ایران در سوریه، افزایش تبادلات آتش با حزب‌الله، افزایش حملات متقابل به انصارالله و در آخرین مورد ترور هنیه در تهران نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در حال عملیاتی کردن نقشه‌‍‌های خود برای کشاندن شعله‌های آتش جنگ غزه به دیگر نقاط منطقه است. این در حالی است که در ماه‌های ابتدایی جنگ غزه بیشتر جنایات صهیونیست‌ها به نوار غزه محدود می‌شد. در نتیجه به نظر می‌رسد که اخیرا جنایات این رژیم از داخل مرزها و سرزمین‌های فلسطینی فراتر رفته است و اشخاص و اماکن دیپلماتیک در کشورهای ثالث را دربرمی‌گیرد. 

منصور براتی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کمپین ترور اسرائیل در موازات تلاش‌های میدان جنگ رژیم قرار دارد، اظهار کرد: اساسا رژیم صهیونیستی همیشه کارزار عملیات‌های مخفی خود مانند ترور شخصیت‌ها و عملیات سایبری را در طول زمان علیه دشمنانش به کار گرفته، اما در پی ضربه هفتم اکتبر به این رژیم، ما شاهدیم که رژیم صهیونیستی سعی کرده کمپین ترور را علیه کلیه افراد، گروه‌ها، احزاب و دولت‌هایی که به نوعی در هفتم اکتبر سهیم بودند به راه بیندازد. 

وی با اشاره به اثرگذاری این ترورها بر عملکرد ارتش صهیونیستی، اضافه کرد: البته که این کمپین ترور تا حدی می‌تواند فشارها را از روی ارتش رژیم صهیونیستی و عملکرد آن در میدان جنگ کمتر کند و با قربانی گرفتن از شخصیت‌های بلندمرتبه مانند هنیه یا فواد شکر، برای ارتش دستاوردسازی کند. منتها این افراد از همان اوایل یا حتی قبل جنگ در فهرست ترور رژیم صهیونیستی قرار داشتند و صرفا زمان‌بندی و برنامه‌ریزی ترور این افراد تغییر کرد. 

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: پیشروی فرایند مذاکرات هم در افزایش ترورها بی‌تاثیر نیست. به نتیجه رسیدن مذاکرات در نوار غزه به معنای توقف در جنگ است، در حالیکه رژیم صهیونیستی به اهدافش در نوار غزه نرسیده و برخی از اعضای ائتلاف نتانیاهو تهدید کردند اگر تا قبل از تسلیم حماس جنگ متوقف شود، از کابینه خارج می‌شوند. بنابراین طبیعی است که در این زمان صهیونیست‌ها اقدام به تشدید ترورها و تغییر زمان‌بندی آن‌ها کنند.

براتی با بیان اینکه نتانیاهو هیچ علاقه‌ای به پایان دادن جنگ ندارد، عنوان کرد: زمانی که جنگ تمام شود، دردسرهای نتانیاهو تشدید خواهد شد. اولین دردسر نتانیاهو کمیته حقیقت‌یابی است که برای بررسی مقصرین شکست ۷ اکتبر تشکیل خواهد شود. در درون رژیم صهیونیستی سابقه زیادی دارد که چنین کمیته‌ای تشکیل شود. بعد از جنگ ۱۹۷۳ هم که صهیونیست‌ها در آن غافلگیر شده بودند، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شد تا قصور مقامات را بررسی کند. در حال حاضر نتانیاهو در برابر تشکیل این کمیته مقاومت و آن را به پس از جنگ موکول کرده است لذا به دلیل اینکه پس از جنگ بلافاصله این کمیته تشکیل می‌شود، نتانیاهو قصد دارد فعلا جنگ را طولانی کند. 

وی ادامه داد: از طرف دیگر نتانیاهو با شرایط و تنگناهایی مواجه است که او را مجبور می‌کند جنگ را ادامه دهد. به طور مثال جناح راست افراطی به رهبری بن‌گویر و اسموطریچ تهدید کردند که اگر قبل از پیروزی کامل جنگ متوقف شود، از کابینه خارج خواهند شد. بنابراین اساسا حصول آتش‌بس در کابینه نتانیاهو سخت است و با طولانی کردن جنگ است که می‌توانند به این شرایط اضطراری که در آن حضور دارد ادامه دهند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ممکن است ترور هنیه تاثیر مستقیمی هم به ایجاد بحران‌ها در داخل رژیم صهیونیستی داشته باشد، افزود: به طور خاص موضوع دستگیری و محاکمه چند سرباز صهیونیستی به جرم تجاوز به برخی اسرای فلسطینی در دادگاه نظامی بیت لید باعث شد که افراطی‌های صهیونیست به این دادگاه نظامی حمله و چند ساعتی اغتشاش ایجاد کنند تا اینکه با گاز اشک‌آور این افراد را از دادگاه خارج کردند. اما مسئله این است که تصمیم ترور هنیه از قبل هم در برنامه صهیونیست‌ها وجود داشته و زمانی که دیدند در درون رژیم صهیونیستی بحران قریب‌الوقوع است، برای ایجاد انسجام بیشتر زمان‌بندی ترور جلو افتاد.

براتی همچنین توافق صلح میان گروه‌های فلسطینی‌ها در پکن را یکی دیگر از ملاحظات صهیونیست‌ها برای ترور هنیه و سایر سران حماس دانست و گفت: زمانی که سران اصلی مقاومت ترور شوند، ممکن است با جایگزین شدن افرادی از نسل دوم جنبش، در ایده‌ها و تصمیمات گرفته‌شده تجدیدنظر شود. یعنی بخشی از برداشت صهیونیست‌ها برای ترور هنیه این بود که حضور فردی جدید به جای او، باعث تجدیدنظر در توافق صلح گروه‌های فلسطینی شود، با این تصور که اگر بعد از هنیه فردی مخالف با توافق روی کار بیاید آشتی فلسطینی‌ها به خطر می‌افتد.

وی اضافه کرد: حضور هنیه پس از جنگ برای جبهه صهیونیستی خیلی خطرناک بود. در برخی نظرسنجی‌هایی که میان فلسطینی‌ها برگزار می‌شد، وقتی هنیه با محمود عباس یا یکی از کاندیدهای جریان فتح رقابت می‌کرد، با اختلاف زیادی پیروز می‌شد. یعنی اگر قرار بود چیزی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود، چنین چیزی قابل انتظار بود و برای همین حضور یک شخصیت سیاسی برجسته از طرف مقاومت که محبوبیت بالایی داشته باشد، برای صهیونیست‌ها خطرناک بود. برای همین در این زمان و در سفر به تهران تصمیم ترور هنیه گرفته شد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه فروپاشی اتحاد فلسطینی‌ها دور از انتظار است، ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که توافق میان گروه‌های فلسطینی به مخاطره بیفتد، چراکه شرایط فعلی که گروه‌های مختلف فلسطینی دارند ایجاب می‌کند باهم متحد باشند. هم فتح در کرانه باختری در بن‌بست گرفتار شده و نیازمند همکاری با حماس است و هم حماس به دلیل شرایط جنگی و ویرانی در نوار غزه و ابتکار حمله اکتبر امکان فعالیت مستقل در عرصه بین‌الملل نخواهد داشت. در وضعیت کنونی فلسطینی‌ها، اتحاد امری ضروری است. لذا بعید به نظر می‌آید با ترور سران و نبود هنیه این توافق بر هم بخورد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha