• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403051509725
  • خبرنگار : 71660

خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا و اروپا ادامه می‌یابد

خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا و اروپا ادامه می‌یابد

فعالان و دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا و اروپا قصد دارند به زودی برای سال تحصیلی جدید با موج جدیدی از اعتراضات، فعالیت خود را در راستای حمایت از ملت فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی مجددا آغاز کنند.

به گزارش ایسنا، به‌رغم آنکه بیش از ۲۰۰۰ نفر در اعتراضات گذشته دستگیر شدند، اما معترضان این بار مجددا عزم خود را جزم کرده و می‌گویند که برای حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه انواع اعتراضات روی میز قرار دارد و در عین حال تاکید می‌کنند که استراتژی جدیدی را در این خصوص پیاده خواهند کرد.

پایگاه خبری هیل به نقل از «محمود خلیل» دانشجوی معترض در دانشگاه کلمبیا گزارش کرد: «آنچه ما شاهدش خواهیم بود این است که دانشجویان به فعالیت و اقداماتی که به روش متعارف و غیرمتعارف انجام داده‌اند، ادامه خواهند داد؛ بنابراین نه تنها اعتراضات بلکه برپایی چادرها نیز بازخواهند گشت و مجبور می‌کنیم تا دانشگاه کلمبیا در نیویورک‌ با اسرائیل قطع رابطه کند.»

این دانشجوی معترض تاکید کرد: «ما در تمام این تابستان روی برنامه‌هایمان کار کرده‌ایم، روی اینکه چطور به کلمبیا فشار بیاوریم تا به حرف‌های دانشجویان گوش دهد و تصمیم بگیرد که در سمت درست تاریخ بایستد.»

چندین دانشکده در سراسر کلمبیا نیز به صحنه اعتراضات علیه جنگ غزه بدل شد و وقفه‌ای در مراسم‌های مربوطه ایجاد کرد و وضعیت تحصیل تعداد زیادی از دانشجویان به دلیل اقدامات اعتراضی به حالت تعلیق درآمد.

خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا و اروپا ادامه می‌یابد
اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا ۲۵ آوریل (۶ اردیبهشت)

«زینب چودری» مدیر دفتر شورای روابط آمریکایی-اسلامی در مریلند گفت: «قطعا گفت‌وگوهایی در مورد اینکه آنها چگونه می‌توانند به دفاع و افزایش آگاهی در مورد حقوق بشر فلسطینیان و نسل‌کشی که در غزه رخ می‌دهد ادامه دهند، در حال بررسی و انجام است. من فکر می‌کنم که برخی از دانشجویان در تابستان شروع به برنامه‌ریزی کرده‌اند. در این خصوص جلساتی برگزار شده و برنامه‌های اعتراضی در آستانه سال تحصیلی ۲۰۲۵-۲۰۲۴ تدارک دیده شده است.»

دانشجویان و دانش‌آموزان حامی فلسطین بارها از مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاه‌های خود خواسته‌اند تا با شرکت‌هایی که با رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند، قطع ارتباط کنند.

چودری در این خصوص افزود: «من فکر می‌کنم چالش دانشجویان این است که چگونه آگاهی را در مورد سیاست‌های مختلف، چالش‌های متفاوت برای دانشجویان افزایش دهند و چگونه به حمایت و افزایش آگاهی در مورد موضوعات مختلف در راستای این سیاست‌ها ادامه دهند، و اینکه چقدر مایلند این سیاست‌ها را برای ادامه دفاع از وضعیت اسفناک فلسطینیان و نیاز به پایان دادن به نسل‌کشی جاری پیش ببرند.»

برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان همچنان با مجازات‌هایی که به دلیل اقداماتشان با آنها مواجه شده‌اند، دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

خلیل در این خصوص تاکید کرد: «ما چندین دانشجو داریم که هنوز تعلیق بوده و برخی از آنها منتظر پاسخ دانشگاه هستند. واقعا دانشگاه در هیچ یک از این موارد اقدامی انجام نمی‌دهد، بنابراین ده‌ها دانشجو در بلاتکلیفی به سر می‌برند. آنها نمی‌دانند که آیا می‌توانند در ترم آینده سر کلاس بروند یا خیر. آنها مطمئن نیستند که می‌توانند از خوابگاه دانشگاه بهره‌مند شوند و یا در کلاس‌ها ثبت‌نام کنند یا خیر. اما ترس از عواقب بیشتر، دانشجویان را از برنامه‌های بزرگ‌تر برای حفظ آرمان فلسطین در دانشگاه‌های خود باز نمی‌دارد. ما برنامه‌های گسترده‌ای را در طول این ترم در نظر داریم. اکنون برای ما محوطه دانشگاه‌ها، پایگاه جدید ما محسوب می‌شوند، همانگونه که قبلا اعتراضاتی را انجام می‌دادیم. فکر می‌کنم دانشگاه باید درباره مطالبات ما بسیار بسیار جدی باشد. ما هم‌چنین آگاهی سیاسی دانشجویان را بالا می‌بریم تا متوجه شوند که در فلسطین چه اتفاقی رخ می‌دهد.»

خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا و اروپا ادامه می‌یابد
اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه تگزاس ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت)

در حالی که تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به نوار غزه وارد سیصد و چهارمین روز خود شده، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی را انجام داد و چادرهای آوارگان در مجاورت بیمارستان شهدای الاقصی در دیرالبلح در وسط نوار غزه را هدف قرار داد که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها تن شد.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد شمار قربانیان عملیات رژیم صهیونیستی در نوار غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون به ۳۹ هزار و ۵۸۳ شهید و ۹۱ هزار و ۳۹۸ زخمی رسیده است.

برخی از فعالان حامی فلسطین در سال تحصیلی گذشته دستاوردهایی داشته‌اند. مراکزی از جمله دانشگاه براون و نورث‌وسترن با برخی از مطالبات معترضان خود موافقت کردند و گفتند که پاییز امسال در مورد اینکه آیا با رژیم صهیونیستی قطع ارتباط می‌کنند یا خیر، رای خواهند داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha