• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403051509654
  • خبرنگار : 50134

جای خالی بازی‌های بومی _محلی در زندگی نسل جدید

جای خالی بازی‌های بومی _محلی در زندگی نسل جدید

ایسنا/آذربایجان غربی هر جامعه‌ای دارای یکسری آثار تاریخی ملموس و غیرملموسی است که سابقه دیرینه و کهن آن منطقه را نشان می‌دهند.

بازیهای بومی و محلی نیز یکی از این  آثار ناملموس است که برگرفته از محیط  طبیعی و فرهنگ جامعه و همانند آثار ملموس نیازمند توجه و حفظ و نگهداری است.

ورزش‌ها و بازی‌های بومی _محلی ریشه در اعتقادات و فرهنگ و آداب و روسوم هر منطقه دارند همچنین سرمایه فرهنگی و معنوی یک کشور به حساب می‌آیند که از گذشتگان به ارث رسیده و بخشی از شناسنامه فرهنگی ما را تشکیل می‌دهد.

بسیاری از این بازی‌ها علاوه بر داشتن جنبه سرگرمی به عنوان یک ورزش فکری به تقویت هوش و حافظه و افزایش مسئولیت‌پذیری، قانون‌پذیری کمک می‌کند.

از جمله این بازی‌ها می‌توان به بازی" دامه"  اشاره کرد که یک بازی فکری بوده و علاوه بر منطقه آذربایجان غربی در کشورهای همسایه همچون ارمنستان، عراق، قطر، کویت و حتی انگلیس شناخته شده است و بعنوان یک بازی فراملی از آن یاد می‌شود.

یا بازی "قورت قویون "که برگرفته از محیط طبیعی استان که بیشتر دامداری است شکل گرفته است و حس مسئولیت‌پذیری را تقویت می‌کند.

بازی محلی "بش داش" یا همان "پنج سنگ" نیز یکی دیگر از بازی‌های بسیار شیرینی است که دختران آذربایجان آن را بازی می‌کنند که علاوه بر جنبه سرگرمی موجب افزایش قدرت تمرکز می‌شود.

جای خالی بازی‌های بومی _محلی در زندگی نسل جدید

ثبت ۸ بازی و ورزش بومی آذربایجان‌غربی در فهرست ناملموس ملی

پژوهشگر مردم‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌غربی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود: ۸ بازی و ورزش بومی استان در فهرست ناملموس ملی ثبت شده‌اند.  

سپهرفر تصریح کرد: از این تعداد بازی ، ۶بازی  "دامه"، "بش داش"، "دوز دوز"، "جوراب جوراب"،" قورت قویون" و کشتی سنتی (گولشمخ ) در گستره جغرافیای آذربایجان‌غربی و ۲ بازی "قیش قاپدی" و "پله دستی" نیز منطقه‌ای هستند.

وی با اشاره به اینکه بازی‌ها و ورزش‌های بومی و قدیمی نمادی از فرهنگ یک ملت هستند که باید حفظ و به نسل‌های بعدی آموزش داده شوند، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه منطقه آذربایجان دارای تعداد زیادی بازی بومی و محلی است می‌توان با تعامل بین واحدهای درگیر در این حوزه تعداد بیشتری از این بازی ها را در حوزه میراث ناملموس ملی ثبت کرد.

سپهرفر ادامه داد: بیشتر بازیهای محلی علاوه بر اینکه یک بازی برای سرگرمی هستند می‌توانند بعنوان بازی هوشی و فکری همچون بازی "دوز دوز" نیز از آنها یاد کرد.

جای خالی بازی‌های بومی _محلی در زندگی نسل جدید

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود : برگزاری برنامه‌های ورزشی و رویدادهای با محوریت بازی‌های بومی و محلی باید جزو اولویت‌ها قرار بگیرد تا شاهد شناساندن بیش از پیش این بازیها باشیم.

سجاد بیرامی تصریح کرد: آذربایجان‌غربی، استان رنگین کمان زیبایی‌هاست و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در حوزه بازی‌های بومی و محلی دارد لذا نیاز است هیات بازیهای بومی و محلی توجه ویژه‌ای به این امر داشته و برای بهره‌مندی از این ظرفیت برنامه‌ریزی کند.

وی اظهار کرد: توجه به ورزش همگانی و بالابردن سطح مشارکت مردم به ویژه روستاییان مختلف نیز یکی دیگر از برنامه‌های اولویت‌دار هیات بازی‌های بومی و محلی باشد تا شاهد حضور پررنگ اقشار مختلف در زمینه بازی‌ها و ورزش‌های سنتی و بومی و محلی باشیم.

به گزارش ایسنا؛ در دنیایی که بازیهای بومی و محلی جای خود را به بازی‌های رایانه‌ای خشن و بدون محتوا داده اند و این بازی‌ها تاثیر منفی در رشد کودکان و نوجوانان گذاشته‌اند می‌توان با زنده نگه داشتن و بسط بازی‌های محلی ضمن حفظ فرهنگ غنی جامعه در رشد و پویایی نسل جوان سهیم بود همچنین در این زمینه مدارس و نهادهای فرهنگی سهم بسیار مهمی در شناساندن این بازی ها به نسل جوان و کودک دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha