• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403051509575
  • خبرنگار : 71402

مالی روابط با اوکراین را در پی کمین برای نیروهای واگنر قطع کرد

مالی روابط با اوکراین را در پی کمین برای نیروهای واگنر قطع کرد

پس از آن یک مقام نظامی اوکراین گفت کی‌یف در درگیری‌های مرگبار ماه گذشته در نزدیکی مرز الجزایر نقش داشته است، کشور مالی اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با اوکراین قطع کرده است.

به گزارش ایسنا، ده‌ها سرباز کشور مالی و نیروهای گروه واگنر روسیه در روزهای درگیری با شورشیان جدایی‌طلب طوارق و شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده کشته شدند و بعد آندری یوسف، سخنگوی اطلاعات ارتش اوکراین هفته گذشته گفت که شورشیان «اطلاعات لازم» برای انجام این حملات را دریافت کرده بودند.

در پی این تحولات سرهنگ عبدالله مایگا، از مقام‌های نظامی ارشد کشور مالی با بیان اینکه دولت او از شنیدن این ادعا شوکه شده است، اوکراین را به نقض حاکمیت مالی متهم کرد.

در بیانیه عبدالله مایگا آمده است که اظهارات آندری یوسف، اعتراف به «دخالت اوکراین در یک حمله بزدلانه، خائنانه و وحشیانه توسط گروه‌های تروریستی مسلح است که منجر به کشته شدن سربازان کشور مالی شد.»

به گزارش اسپوتنیک، او گفت که کشور مالی تصمیم گرفته است روابط خود را فورا با اوکراین قطع کند.

هفته گذشته، ارتش مالی اذعان کرد که طی چند روز درگیری که در ۲۵ ژوئیه آغاز شد، تلفات «قابل توجهی» متحمل شده است. این درگیری‌ها در صحرای نزدیک «تینزاواتن» شهری در شمال شرقی در مرز با الجزایر رخ داد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای مالی و روسی پس از عقب‌نشینی از تینزاواتن، در کمین شورشیان طوارق و نیروهای جماعت نصرت‌الاسلام والمسلمین وابسته به القاعده قرار گرفتند.

نه ارتش مالی و نه واگنر - که از آن زمان به گروهی به نام سپاه آفریقا تبدیل شده است - ارقام دقیقی ارائه نکرده‌اند، اما تعداد تخمین زده شده برای تلفات نیروهای واگنر بین ۲۰ تا ۸۰ نفر است. گمان می‌رود که این تلفات عوامل روسی از زمان شروع کمک به دولت نظامی برای مبارزه با شورشیان از ۲ سال پیش، سنگین‌ترین تلفات آن در مالی باشد.

واگنر اعتراف کرده است که یکی از فرماندهان آن کشته شده و یک هلیکوپتر روسی در «نبرد شدید» سرنگون شده و گفته است که آنها توسط حدود ۱۰۰۰ شبه‌نظامی مورد حمله قرار گرفتند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، جدایی‌طلبان تحت رهبری طوارق روز پنجشنبه ادعا کردند که ۸۴ نیروی واگنر و ۴۷ سرباز کشور مالی را کشته‌اند. بیش از یک دهه پیش، دولت مرکزی مالی پس از شورش طوارق، کنترل بسیاری از مناطق شمالی را از دست داد، این شورش با تقاضا برای ایجاد یک ایالت جداگانه آغاز شد.

امنیت این کشور پس از آن با دخالت شبه‌نظامیان تندرو در درگیری پیچیده‌تر شد. ارتش هنگام به دست گرفتن قدرت در کودتاهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، به ناتوانی دولت در مقابله با این ناآرامی‌ها اشاره داشت. حکومت جدید در تلاش برای فرونشاندن ناآرامی‌ها، اتحاد طولانی‌مدت کشور مالی با قدرت استعماری سابق فرانسه را به نفع روسیه قطع کرد.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha