• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403051509547
  • خبرنگار : 50592

در گفت وگو با ایسنا مطرح شد

اشعار مذهبی به هیات‌های عزاداری جهت می‌دهند

اشعار مذهبی به هیات‌های عزاداری جهت می‌دهند

ایسنا/یزد مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ضمن اشاره به اینکه استان یزد به عنوان حسینیه ایران شناخته شده است، گفت: اشعار مذهبی و نوحه‌ها در این استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به مراسم‌ عزاداری خاص یزدی‌ها جهت می‌دهد.

«احسان عابدی» در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به این که سرایش اشعار آیینی در استان یزد سابقه خوبی داشته است، گفت: شاعران یزدی‌ همچون جیحون یزدی و ریاضی یزدی همواره به سیدالشهدا عرض ارادت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه بیشتر آثار به جا مانده ادبیات عاشورایی یزد در قالب نظم هستند، گفت: از اشعار آیینی افرادی چون جیحون یزدی و ریاضی یزدی، دیوان‌هایی نیز به جا مانده است.

عابدی ضمن اشاره به این که یزد حسینیه ایران است، اظهار کرد: امروزه شاعران زیادی در یزد هستند که متناسب با سبک خاص عزاداری‌های هیئت‌ها نوحه هایی را می‌سرایند.

مدیر کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان افزود: در واقع این اشعار و نوحه‌ها هستند که مراسم‌ عزاداری را جهت دهی می‌کنند.

عابدی با اشاره به اهمیت بالای ادبیات عاشورایی، خاطرنشان کرد: شایسته است هیات‌های مذهبی جهت ثبت و ضبط اشعار و نوحه‌های سروده شده طی سالیان گذشته اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای گسترش ادبیات عاشورایی در یزد، اظهار کرد: طی دو سال گذشته سلسله سوگواره‌های شعر عاشورایی با حضور شاعران بومی و مهمان در شهرستان‌های مختلف برگزار شده است.

وی افزود: برگزاری این سلسله‌ها باعث آشنایی شعرای آیینی و عرضه شعرشان در آن محافل شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضمن بیان این که طی دو سال گذشته در آستانه شروع ماه محرم شب شعر «منت آب» برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم شب شعر، شعرای تراز اول آیینی استان و شاعران مهمان خارج از استان حضور پیدا می‌کنند.

عابدی هدف برگزاری این قبیل مراسم‌ را پاسداشت شاعران آیینی دانست که هنر خود را در راه اهل بیت ارائه می‌کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان ضمن اشاره به این که ادبیات داستانی در استان یزد سابقه طولانی وجود ندارد، گفت: با این حال در این زمینه نیز کتاب‌هایی با موضوع پیرغلامان سیدالشهدا نوشته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha