• یکشنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051409387
  • خبرنگار : 50642

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد

راه‌اندازی فب‌لب تخصصی اقدامی نو برای حمایت از نوآوران

راه‌اندازی فب‌لب تخصصی اقدامی نو برای حمایت از نوآوران

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: راه‌اندازی فب‌لب تخصصی اقدامی نو برای حمایت از نوآوران، فناوران و نخبگان صنعت غذا و افزایش تاب‌آوری این صنعت است.

  فرشته حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رویکرد پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی از سال‌های گذشته، تلاش برای رفع چالش‌ها و مشکلات امنیت غذایی کشور بوده است.

وی اظهار کرد: امنیت غذایی دارای چهار رکن فراهمی، سلامت، دسترسی و پایداری است که در همه این ارکان با چالش‌های مختلفی در کشور روبرو هستیم. با توجه به تخصص و توانمندی‌های موجود در پژوهشکده، تمرکز ما بر کمک به ارتقای امنیت غذایی در ارکان فراهمی و سلامت بوده است. در حوزه فراهمی، یکی از چالش‌هایی که صنایع تبدیلی غذایی کشور را در بحران‌های سیاسی نظیر تحریم و یا بحران‌های اجتماعی مانند کرونا با مشکل مواجه می‌کند، وابستگی در تامین بخش مهمی از مواد اولیه به خارج از کشور است.

وی ادامه داد: در صنایع تبدیلی غذایی، مواد اولیه متعددی مورد نیاز است که برخی از آن‌ها در ایران تولید نمی‌شوند، در حالی که پتانسیل بالقوه تولید بسیاری از آن‌ها در کشور وجود دارد و لذا باید این خلاء دانشی و تکنولوژیکی جبران شود تا این مشکلات رفع شود.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: پژوهشکده در سال‌های اخیر به صورت متمرکز به توسعه دانش فنی‌های مواد اولیه مورد نیاز صنعت غذا پرداخته است. با توجه به وجود بحران آب در کشور، تلاش شده است در حوزه مواد اولیه از تکنولوژی‌های کم‌آب‌بر استفاده شود و کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری مدنظر قرار گیرد. از مواد اولیه مهمی که در صنعت غذا استفاده می‌شود آردها و نشاسته‌های اصلاح‌شده، بهبود دهنده‌های غذایی و طعم‌های خوراکی هستند که پژوهشکده ما در توسعه دانش فنی تولید آن‌ها تلاش کرده و دستاوردهای خوبی داشته است.

وی یادآور شد: اغلب نشاسته‌های اصلاح شده از خارج کشور وارد می‌شوند و بیش از ۹۰ درصد طعم‌های خوراکی نیز وارداتی هستند و تنها درصد بسیار کمی از آن در ایران به تولید می‌رسد. طعم‌ها شامل انواع اسانس‌، چاشنی‌ها، طعم‌های طبیعی و مصنوعی می‌شود که تنوع زیادی دارند و یکی از شاخصه‌های محصولات غذایی در برندهای تجاری مختلف، طعم‌های اختصاصی آن‌هاست.

حسینی در خصوص بهبوددهنده‌ها گفت: بهبوددهنده‌ها از ترکیباتی هستند که از نظر تکنولوژیکی در کیفیت محصولات تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال در صنایع پخت بهبوددهنده‌هایی استفاده می‌شود که بیات شدن را به تاخیر می اندازند و عمر نگهداری محصولات را افزایش می‌دهند. 

وی گفت: مواد اولیه‌ای که توسعه فناوری آن‌ها در دستور کار پژوهشکده قرار گرفته، بر اساس نیازهای احصا شده از صنعت بوده است. با توجه به آنکه در قانون برنامه هفتم توسعه، بر تأمین امنیت غذایی تاکید شده، این مواد اولیه در تأمین محصولات غذایی مصرفی مردم جامعه، دارای اهمیت و اولویت هستند.

راه‌اندازی فب‌لب تخصصی اقدامی نو برای حمایت از نوآوران

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: صنایع غذایی ما نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است، لذا در راستای مسائل کلان حوزه صنایع غذایی، یکی از راهبردهایی که پژوهشکده در پیش گرفته است، حمایت و کمک به جامعه محققین، پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان است که بتوانند از زیرساخت‌های فیزیکی و سرمایه متخصصین پژوهشکده بهره‌مند شوند و ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را بسط و گسترش دهند. این رویکرد با تأسیس آزمایشگاه ساخت سریع «فب‌لب» تخصصی صنایع غذایی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شروع شده است.

حسینی گفت: این فب‌لب تخصصی در سه حوزه خدمات، آموزش و ساخت نمونه‌های اولیه فعالیت می‌کند. توسعه خدماتی که در قالب این آزمایشگاه صورت می‌گیرد، یکی دیگر از فعالیت‌های پیش رو است که با توجه به نیاز روز جامعه و صنعت صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص فب‌لب بیان کرد: توسعه فب‌لب‌های تخصصی برای توانمندسازی صنایع کشور و کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه آن‌ها یکی از رویکردهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است که جهاد دانشگاهی با توجه به ساختار علمی تخصصی منعطف و فرابخشی که دارد به عنوان بازوی علمی معاونت علمی ریاست جمهوری، توسعه فب‌لب‌های تخصصی را در دستور کار قرار داده است و در اولین اقدام، اولین فب لب تخصصی صنایع غذایی را با تایید این نهاد تشکیل داده‌ایم و به امید خداوند این حرکت بتواند منجر به افزایش توان نوآوری و فناوری ملی در حوزه تخصصی صنایع غذایی شود.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: فب‌لب تخصصی در تأمین زیرساخت عملیاتی برای توسعه ایده‌های فناورانه و نواورانه بسیار موثر است. محققان، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت غذا گاهی در خصوص تامین تجهیزات و زیرساخت‌های فنی و تخصصی برای پیاده‌سازی ایده‌ها و ساخت نمونه‌های اولیه دچار مشکل هستند که در این راستا پژوهشکده علوم و فناوری تلاش می کند با هزینه بسیار کمی این امر را بر عهده ‌گیرد.

راه‌اندازی فب‌لب تخصصی اقدامی نو برای حمایت از نوآوران

وی افزود: باتوجه به انعقاد قراردادهای مختلف در این راستا، تجهیز زیرساخت‌های فب‌لب تخصصی در این پژوهشکده درحال اقدام است و امیدوار هستیم که این همکاری با دیگر صنایع و شرکت‌ها توسعه یابد. همچنین پژوهشکده به پژوهشگران و افراد حقیقی هم خدمات لازم را ارائه می کند. بنابراین راه‌اندازی فب‌لب تخصصی اقدامی نو برای حمایت از نوآوران، فناوران و نخبگان صنعت غذا و افزایش تاب‌آوری صنعت غذا است.

حسینی در خصوص خدمات عمومی و تخصصی آزمایشگاهی این پژوهشکده گفت: امسال همکار سازمان دامپزشکی کشور شده‌ایم و شرکتها و مراکزی که زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کنند، می‌توانند آزمایشات مورد نیاز خود را با گواهی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی انجام دهند. همچنین در خصوص اخذ استاندارد ۱۷۰۲۵ و همکاری با سازمان غذا و دارو و اداره استاندارد هم اقداماتی صورت گرفته است.

اعتبار مالیاتی فرصتی طلایی برای صنعت

وی گفت: اعتبار مالیاتی فرصتی ویژه برای صنعت غذا است که حاکمیت برای حمایت از صنایع فراهم کرده و می‌تواند به افزایش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و روزآمد شدن فناوری‌های این حوزه کمک موثری بنماید. در این راستا جلسات متعددی با صنایع مختلف برگزار شده و ظرفیت‌های موجود در این قانون برای آن‌ها تبیین شده است. در حال حاضر سه شرکت خصوصی در آستانه عقد قراردادهای تحقیق و توسعه در قالب اعتبار مالیاتی با پژوهشکده هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha