• یکشنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403051409373
  • خبرنگار : 50980

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان:

بازدید بیش از ۹میلیون گردشگر از جاذبه‌های همدان در سه سال گذشته

بازدید بیش از ۹میلیون گردشگر از جاذبه‌های همدان در سه سال گذشته

ایسنا/همدان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه طی سه سال گذشته ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کرده‌اند، افزود: در این مدت یک میلیون و ۱۰۰ هزار اقامت در استان ثبت شده است.

محسن معصوم علیزاده یکشنبه ۱۴ مرداد ماه در جمع خبرنگاران پیرامون ثبت‌ جهانی هگمتانه  از اجرای ۴۰ پروژه گردشگری با ۳ هزار میلیارد تومان در استان خبر داد و گفت: با افتتاح پروژه‌ها ۲ هزار نفر مشغول به کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه  ثبت جهانی هگمتانه به عنوان افتخار بزرگی در کشور انجام شد و نشان داد همدان با تمدن غنی و آثار فاخر بر قله جهان ایستاده است، اظهار کرد: ثبت جهانی هگمتانه دارایی بزرگی است که می‌تواند ما را قوی‌تر کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: این ثبت جهانی گامی است که بخواهیم اقدامات مهم و اثرگذاری را در حوزه گردشگری انجام دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه همدان با ۱۹۰۰ اثر فاخر میراثی و گردشگری که بیش از یک‌هزار جاذبه تاریخی ثبت رسیده دارای ظرفیت بالایی است، افزود: طی سه سال اخیر ۵۱ فقره پروانه بهره‌برداری برای انواع تاسیسات گردشگری صادر و برای ۱۹۷ نفر اشتغال ایجاد شد که تقریبا ۳۴ درصد نسبت به دولت قبل رشد داشته است.

معصوم علیزاده گفت: ۱۹ فقره مجوز گردشگری بوم‌گردی در استان اعطا شده و ۶ مجوز برای ۶ واحد تسهیل‌گری در حوزه گردشگری سلامت نیز صادر شده است.

وی  با بیان اینکه مطالعات نقشه جامع گردشگری استان به عنوان نقشه راه تدوین شده است  که کار بسیار خوبی است، خاطرنشان کرد: با برگزاری رویدادهای مختلف و شرکت در رویدادهای بازار هدف داخلی به دنبال معرفی ظرفیت‌های استان بوده‌ایم.

 وی با بیان اینکه سعی کردیم در نمایشگاه‌های بین‌المللی هر سال قوی‌تر وارد شویم و خوشبختانه امسال نیز خوب برگزار شد و رضایتمندی‌هایی را به دنبال داشت، تأکید کرد: در ارمنستان هفته فرهنگی را برگزار کردیم که اقدام بسیار خوب و اثرگذاری بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه تلاش کردیم کشورهای عضو اکو را در حوزه گردشگری به همدان بیاوریم، ادامه داد: امسال توانستیم مجوز نمایشگاه سلامت را در کشور آن هم برای استان همدان بگیریم.

وی ضمن تاکید بر بهره مندی از بلاگر ها در حوزه گردشگری، خاطرنشان کرد:  در این راستا به دنبال بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی و بلاگرها در معرفی همدان بودیم، در این حوزه ضعف‌هایی وجود دارد که باید کمک کنیم تقویت شود.

این مقام مسئول از صدور مجوز راه‌اندازی یک هتل در همدان خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومانی در استان آغاز شده و امیدواریم تا یک ماه آینده بتوانیم کار را پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کردند، افزود: در این مدت یک میلیون و ۱۰۰ هزار اقامت در استان ثبت شده است.

۲۳ هزار و ۲۱۰ گردشگر خارجی را در استان پذیرا بودیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه طی این مدت ۲۳ هزار و ۲۱۰ گردشگر خارجی را در استان پذیرا بودیم، خاطرنشان کرد: در ابتدای کار ۴ هزار و ۷۰ تخت اقامتی داشتیم و امروز این تعداد به ۴۶۰۴ تخت اضافه شده است.

وی با بیان اینکه همدان ۴۴ هزار نفر فعال صنایع دستی، با ۳۳ هزار گارگاه فعال دارد، افزود: سه بازارچه دائمی در ورودی و خروجی  در سه شهر همدان ایجاد شده است‌.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه ۹۸ قطعه زمین ۵۰ متری برای احداث کارگاه‌های صنایع دستی در شهرک صنفی بوعلی دو اهدا شده و در حال حاضر ساخت و ساز انجام می‌شود، بیان کرد: نمایشگاه صنایع دستی را با ۲۵۸ غرفه هر سال برگزار کردیم و ۲ تا ۶ مهر ماه امسال نیز این نمایشگاه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه همدان به عنوان ۱۰ استان برتر برگزاری نمایشگاه صنایع دستی انتخاب شد، گفت: خوشبختانه در رویداد سه گام ۱۴ اثر را ثبت کردیم‌.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه هر سال یک هزار و ۲۰۰ نفر را در حوزه صنایع دستی آموزش می‌دهیم، افزود: تفاهمنامه‌ای با نیروهای مسلح منعقد شده که بتوانیم در حوزه مهارت‌آموزی همکاری داشته باشیم.

وی به انتخاب لالجین به عنوان فضای مناسب برگزار کننده رویداد سه گام اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته استان ۳۷ نشان ملی صنایع دستی را به خود اختصاص داد.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه ۳۷۰۰ فقره مجوز صنایع دستی صادر شده است، اظهار کرد: سه بازارچه دائمی ایجاد و ۷۱ بازارچه موقت فصلی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه باززنده‌سازی رشته‌های منسوخ صنایع دستی مهم بوده و در این راستا اقداماتی انجام شده است، گفت: ۶۶۵ بیمه صنایع دستی صادر شده و پنج مورد فیلم تولید شده است.

وی بیان کرد: سه سال اخیر ۱۱۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی و غیردستی از استان انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در حوزه معاونت سرمایه‌گذاری اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: سه سال گذشته ۱۲۹ صدور موافقت تاسیسات گردشگری و ۱۵ مورد ایجاد تاسیسات گردشگری داشتیم.

وی با بیان اینکه ۵ میلیارد تومان در حوزه مطالعات گردشگری روستاها، یک‌میلیارد تومان برای مطالعات مناطق گردشگری و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سایر محورها هزینه شده است، تأکید کرد: ۴۰ پروژه گردشگری با ۳۰۰۰ میلیارد تومان در حال انجام است که اگر به بهره‌برداری برسد ۲۰۰۰ نفر مشغول به کار می‌شوند و تعداد تخت‌ها هم اضافه می‌شود.

معصوم‌علیزاده با اشاره به احیای ۱۵ مورد اثر تاریخی در حال تخریب، گفت: ۱۵۱ کارگاه در کل استان برای مرمت بناها فعال شد و ۳۰ مسجد تاریخی در استان مرمت شد.

وی با اشاره به اینکه سه اثر تاریخی ثبت جهانی شد و ۵ مطالعه و بازنگری بافت را هم داریم، یادآور شد: یک‌هزار و ۷۴۵ اموال فرهنگی مرمت و در اختیار موزه‌ها قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه پروژه مخزن موزه منطقه‌ای اجرا شد و ۲۰۰ میلیارد تومان جدای از اعتبارات ما با تلاش آقای حاجی‌بابایی؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس به پروژه اختصاص یافت، گفت: ‌۳۷۲ شیء در این دولت مرمت و در مخزن موزه فرهنگی نیز ۷۵۲ شی اموال فرهنگی بود که مرمت و ساماندهی شد.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ اعتبار ما ۳۳ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۱ نیز ۸۴ میلیارد تومان بود و سال ۱۴۰۲ میلیارد به ۱۴۰ میلیارد تومان رسید، افزود: سال گذشته از محل اعتبارات ملی و استانی رشد داشتیم که در ثبت جهانی هگمتانه در سال ۱۴۰۱ از ۸۴ میلیارد تومان ۶۰ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۲ نیز از ۱۴۰ میلیارد تومان ۴۰ میلیارد تومان به ثبت جهانی اختصاص دادیم.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه همدان سه سال رتبه برتر یگان حفاظت آثار تاریخی را داشته است، تصریح کرد: در این سه سال ۷۳ دستگاه فلزیاب کشف و ۲۸۳ نفر هم به مراجع قضایی معرفی شد.

اتمام کاوش در خیابان باباطاهر

وی از اتمام کار کاوش در خیابان باباطاهر خبر داد و افزود: آثار بسیار خوبی از دوره‌های مختلف اسلامی در این مکان کشف شده و برخی آثار مادی هم مشاهده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان بیان کرد: برای اینکه فضا را حفظ کنیم با شهرداری و شورای شهر به جمع‌بندی رسیدیم که کار مرمت از سوی ما انجام شده، بخشی مانده انجام دهیم و در حوزه احداث یک موزه هم به یک جمع‌بندی برسیم که یا بخشی پوشیده باشد و بخشی شیشه، که به زودی تصمیم خواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع بقعه حبقوق نبی انجام شده و فاز دوم را هم مصوب کردیم و این اثر در حال حاضر دارای طرح است و پیگیری کردیم چند سرمایه‌گذار را وارد کنیم، اضافه کرد: با همکاری شهرداری و نماینده مردم شهر تویسرکان در مجلس اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه در ثبت جهانی هگمتانه ثبت شد و منظر تاریخی هم می‌تواند به عنوان الحاق بعدا ثبت شود، گفت: در دستور کار است این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی قدم اول و نقطه شروع گردشگری همدان است و تازه کار آغاز شده است، افزود: باید تلاش کنیم با حضور، برگزاری جشنواره‌ها، دعوت از افراد مختلف به ویژه سفرای کشورهای مختلف و... همدان بتواند خود را به دنیا معرفی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان دعوت از متخصصان برای همفکری در حوزه گردشگری با نگاه به ثبت جهانی هگمتانه را مهم برشمرد و افزود: روزهای آتی سلسله نشست‌هایی در حوزه ثبت جهانی خواهیم داشت تا اطلاع‌رسانی لازم را در این حوزه به مردم انجام دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha