• یکشنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403051409263
  • خبرنگار : 50123

در طول دولت سیزدهم انجام شد:

جذب بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت به چهارمحال و بختیاری/۱۸۰ سازه ناپایدار در شهرکرد شناسایی شد

جذب بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت به چهارمحال و بختیاری/۱۸۰ سازه ناپایدار در شهرکرد شناسایی شد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به زلزله کوهرنگ، سیل مانسونی، تنش آبی و برف سنگین در بهمن‌ماه، گفت: طی سه سال دولت سیزدهم مجموعاً ۱۹۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت به چهارمحال و بختیاری تخصیص و جذب شد.

خسرو کیانی ۱۴ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری پیرامون ۱۰۰۰ روز خدمت، اظهار کرد: چهار رخداد مهم از جمله زلزله ۵.۷ ریشتری در کوهرنگ در سال ۱۴۰۰، سیل مانسونی در مردادماه ۱۴۰۱، تنش بی‌سابقه آبی در تابستان و برف سنگین در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ اتفاق افتاد که با اقدام به موقع مدیریت شدند.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به جبران خسارت‌ها در استان، تصریح کرد: جبران و پرداخت ۱۰۰ درصدی خسارت در توان دولت نبوده و تنها حدود ۲۰ درصد جبران خسارت‌ها در توان دولت است که یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای جبران خسارت، استفاده از بیمه است که پوشش‌های بیمه‌ای پیگیری و برای نخستین بار استارت بیمه واحدهای مسکونی در استان زده شد.

وی گفت: سال گذشته این امر عملیاتی و چهارمحال و بختیاری جزو استان‌هایی بود که خسارت بیمه واحدهای مسکونی انجام شد، به طوری‌که ۱۰۰ درصد واحدهای مسکونی شهری و روستایی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای حدود ۴۰۰۰ واحد خسارت‌دیده استان جبران خسارت انجام و حدود ۲۸ میلیارد تومان پرداخت خسارت به استان به صورت بلاعوض انجام شد.

کیانی در ادامه گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی از سال‌های گذشته وجود داشته که میزان پرداخت سالیانه این صندوق حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در بحث خشکسالی، حوادث و سرمازدگی به استان است.

وی بیان کرد: در راستای بند «خ» ماده «۳۳» و بند «د» تبصره «۱۶» در راستای امهال تسهیلات کشاورزان خسارت‌دیده استان به ترتیب ۱۴۵ میلیارد تومان و حدود ۷۲ میلیارد تومان جذب شد.

کیانی در ادامه با بیان اینکه تا پیش از آغاز دولت سیزدهم ۳۵ کیلومتر از مسیل‌ها و روخانه‌های استان ساماندهی شد، گفت: طی مدت سه سال از دولت سیزدهم ۱۳۵ کیلومتر از مسیل‌ها و روخانه‌های استان ساماندهی و لایروبی شد.

وی به سند کاهش خطر حوادث و سوانح و سند آمادگی و پاسخ استان اشاره کرد و گفت: چهارمحال و بختیاری جزو اولین استان‌های کشور بود که این اسناد به تائید مدیریت بحران کشور رسید و به زودی در جلسه ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری از آن‌ها رونمایی خواهد شد و این اسناد هر پنج سال یک‌بار به روزرسانی خواهند شد.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در ادامه به شناسایی ساختمان‌های ناایمن و ناپایدار در استان اشاره و تصریح کرد: ساختمان‌هایی که در معرض خطر تهدید قرار داشتند شناسایی و شناسنامه‌دار شدند، از طرفی ۱۸۰ سازه ناپایدار در مرکز استان شناسایی شده که پیگیری‌ها برای مقاوم‌سازی آن‌ها انجام شده است، در مرحله اول برای ساختمان‌های اولویت‌دار همچون بیمارستان‌ها، ساختمان‌های امدادی و عمومی ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شد.

به گفته کیانی، طی این مدت ۶۵ دستگاه ماشین‌آلات از محل مدیریت بحران به ناوگان امدادی استان افزوده شد.

وی اضافه کرد: پهنه‌بندی برای پنج حادثه مهم استان از جمله زمین لغزش، سیل، فرونشست، بهمن و آتش‌سوزی با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی انجام شد.

کیانی در ادامه افزود: روستای افسرآباد از سال ۷۲ از جمله روستاهای در معرض خطر استان بود که این مطالبه ۲۰ ساله در دولت سیزدهم عملیاتی شد، یعنی از ۷۰ میلیارد تومان اعتبار مرحله اول حدود ۳۵ میلیارد تومان آن ابلاغ و هزینه شد.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در مدت سه سال ۵۴ جلسه مدیریت بحران با ۸۰۰ مصوبه برگزار و ۸۵ درصد مصوبات عملیاتی شد.

کیانی با اشاره به کانون‌های گرد و غبار در استان، تصریح کرد: برخی از دشت‌های استان به کانون گرد و غبار تبدیل شده که راهکار آن احیای دشت‌هاست و این مساله در کارگروه مقابله با گرد و غبار در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری به عنوان استان معین منطقه ۱۴ تهران معرفی و کهگیلویه و بویراحمد به عنوان معین استان مشخص شده است.

کیانی با اشاره به برگزاری دو رویداد بین‌المللی مدیریت بحران و ایران قوی، تصریح کرد: در این راستا چهارمحال و بختیاری موفق به کسب رتبه برتر شد.

وی با اشاره به انجام مطالعات لازم برای ۱۸۵ روستای در معرض خطر در استان، بیان کرد: تعدادی از روستاها درجاسازی و ۸۵ روستای استان در قالب ۵۵ شهرک حوادثی جابجا شد، همچنین از ۳۷ روستای باقی‌مانده عملیات جابجایی هفت روستا انجام و برای ۳۰ روستا جابجایی و مقاوم‌سازی انجام می‌شود.

کیانی تاکید کرد: با خرید تجهیزات و امکانات مورد نیاز دستگاه‌های ذیربط از جمله منابع طبیعی و محیط زیست، آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان کنترل شد، به طوری‌که در طول سه سال دولت سیزدهم شاهد کمترین فراوانی آتش‌سوزی در مناطق جنگلی بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در پایان به فرونشست زمین در استان اشاره و خاطرنشان کرد: این مساله مربوط به تغییر اقلیم است که از هشت دشت استان چهار دشت فوق بحرانی و چهار دشت در وضعیت بحرانی قرار دارد که بیشترین نرخ فرونشست مربوط به دشت خانمیرزا بوده و این مساله در حال پیگیری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha