• یکشنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051409026
  • خبرنگار : 50072

حس مادرانه ناجی زمین می‌شود

حس مادرانه ناجی زمین می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی حانیه نساج مقدم، بانوی کارآفرینی است که با نوآوری در صنعت طلاسازی قصد دارد به اندازه خودش از گرمایش زمین جلوگیری کند و آوازه توانایی زنان بزرگ سرزمین ایران را در جهان طنین‌انداز کند.

بانوی کارآفرین ایرانی توانسته است مقام‌های بسیاری در جهان کسب و با ایده خود و برندسازی آن، ایران را در ردیف پنجمین کشور جهان در حوزه طلا و جواهرات پایدار معرفی کند. او مادری است که با حس مادرانه و الهام گرفتن از مستندی در حوزه محیط زیست برای نجات زمین، طراحی، تولید و اشتغال ایجاد کرده است.

ایده وی در حوزه ساخت جواهرات پایدار با تماشای مستندی شروع شد که در آن خرس‌های قطبی برای فراهم کردن غذا برای توله‌خرس‌های خود به دلیل گرمایش زمین و ذوب شدن یخ‌ها آسیب می‌دیدند و از بین می‌رفتند. با این تصویر، وی اولین طرح خود را با هدف محیط‌زیستی برای نمایشگاه لهستان ارسال کرد و طرح وی منتخب شد، اما متاسفانه به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا طرح منتخب وی به نمایشگاه ارسال نشد.

نساج مقدم دست از تلاش برنداشت و دوباره طرح «خرس قطبی تنها بر روی تکه‌ای یخ» را با هدف اینکه «نمی‌خواهم گرمایش زمین ادامه یابد» را به انگشتر تبدیل و در نمایشگاه ۲۰۲۲ ایتالیا شرکت کرد. وی در این نمایشگاه موفق به کسب مقام سوم شد. ارتقاء این طرح ادامه یافت و در سال ۲۰۲۴ در مسابقات کره جنوبی در بین ۴۰۰ طرح از ۲۰ کشور شرکت‌کننده مورد استقبال قرار گرفت و برنده ۲ جایزه بین‌المللی فدراسیون بین‌المللی مخترعان و سازمان جهانی مالکیت فکری شد.

انگیزه تولید جواهرات پایدار از کجا آغاز شد؟

وی انگیزه خود از تلاش در این حوزه را بعد از ارسال طرحش به لهستان به تولد دخترش نسبت داد و گفت: بعد از تولد فرزندم حس مادرانه من خیلی بیشتر از قبل بود و موجب طراحی طرحی جدید برای حضور در مسابقات ایتالیا شد، به همین دلیل در طرح دوم خرس مادر و فرزندش را بر روی انگشتر طراحی کردم که فرزند بر لبه انگشتر و قطرات با ارزش آب با استفاده از الماس بین مادر و فرزند قرار گرفت و در آن تلاش برای رسیدن مادر به فرزند نمایان شد. در سمت دیگر انگشتر لبه‌های زیگزاگی انگشتر مشابه لبه‌های تیز یخ‌ها با نگین‌های قرمز قرار گرفت که بیانگر لبه‌های خونی یخ به دلیل برخورد با بدن مادر برای رسیدن به فرزند است و این طرح مقام سوم مسابقات ریاچی ایتالیا را کسب کرد.

نساج مقدم اظهار کرد: در تمامی نمایشگاه‌های داخلی شرکت کردم و این طرح به دلیل داستان خاص و جزئیاتش مورد استقبال همگان قرار گرفت به همین دلیل تصمیم گرفتم این طراحی با تولید همراه و در قسمت تولید ایده‌های جدید و نوآورانه جایگزین روش‌های سنتی شود  که هدف آن تولید محیط‌زیستی بدون آسیب رساندن به محیط بود. بنابراین با ایده جواهرات پایدار کار خود را آغاز کردم.

ایده جواهرات پایدار در بخش تولید در ایران برای اولین بار توسط برند همسرم، امیر حقانی آغاز به کار کرد و بعد از این مرحله، ایده و طرح جواهرات پایدار برای کشور کره جنوبی ارسال شد تا به دنیا نشان دهم که می‌توانیم جواهراتی بدون آسیب رساندن به محیط زیست تولید کنیم. در این مسابقات، مقام دوم بانوان کارآفرین و نوآور جهان را کسب کردیم و جایزه ویژه مرکز نوآوری و اختراعات تایلند را نیز به دست آوردیم.

حس مادرانه ناجی زمین می‌شود

طراحی، اولین گام در موفقیت وی بود

وی با بیان اینکه از دوران کودکی به طراحی علاقه‌مند بوده است، گفت: به دلیل هیجانی که از طراحی و نقاشی با رنگ روغن داشته است نیمه شب پدرش را از خواب بیدار می‌کند تا پدرش نیز با شوق کشیدن اولین تابلو نقاشی رنگ روغن او همراه شود، البته در آن زمان بهای زیادی به آن نداده تا اینکه بعد از ازدواج ایده‌های طراحی وی با توجه به ایده‌های بزرگ و خاص همسرش و تشویق وی برای طراحی، آغاز موفقیت او در طراحی طلا و جواهرات شده است.

طلا و جواهرات پایدار چه نوع محصولاتی هستند؟

نساج مقدم می‌گوید: جواهرات سازگار با محیط زیست از مواد و روش‌های تولید پایدار و سازگار با محیط زیست برای به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی و ترویج شیوه‌های اخلاقی استفاده می‌کنند. مواد مورد استفاده در جواهرات دوستدار محیط زیست شامل مواد پایدار مانند سنگ‌های قیمتی و فلزات با مسئولیت‌پذیری هستند که کمترین تاثیر را بر محیط زیست دارند.

چگونه جواهرات پایدار تولید می‌شوند؟

در طرح وی استفاده از فناوری نوین و چندین ایده نوآورانه، روش جدیدی برای جایگزینی روش تولید سنتی ایجاد کرده است که در آن گازهای مضر مانند گوگرد، سرب، آرسنیک، جیوه، کلر و نیترات تولید نمی‌شود. فرآیند تولید و در فرآیند تصفیه فاضلاب، مواد شیمیایی مضر وارد شبکه فاضلاب نمی‌شوند.

این روش با کاهش دمای ذوب طلا و همچنین کاهش میزان مصرف انرژی در فرآیند ذوب طلا، میزان مواد مصرفی را از لحظه طراحی تا اتمام کار بسیار کاهش می‌دهد.

نساج مقدم خاطرنشان کرد: در این روش پس از طراحی نرم‌افزاری، طرح که عموما مبتنی بر موضوع محیطی است با استفاده از تئوری شبکه عصبی و رزین TPU با استفاده از فعال‌کننده‌های نوری از نظر مصرف، کیفیت و دقت بهبود می‌یابد. این رزین سپس توسط چاپگر سه بعدی به‌طور مستقیم برای ریخته‌گری چاپ می‌شود. چاپگرهای سه بعدی در بخش طلاسازی میزان بازیافت طلا را بسیار کاهش می‌دهند و برعکس روش سنتی هستند که گرمای زیادی در زمان تولید طلا ایجاد می‌کنند.

وی تاکید کرد استفاده از فناوری‌های جدید در بخش تولید طلا موجب کاهش گرمایش و آسیب به محیط زیست خواهد شد و بسیاری از مراحل تاثیرگذار تولید طلا بر محیط زیست با روش سنتی را کاهش و دقت را نیز افزایش می‌دهد. همچنین روش‌های تولید جواهرات سازگار با محیط زیست تولید اخلاقی را در اولویت قرار می‌دهند و موضوعاتی مانند الماس‌های خونین (یا سنگ‌های کثیف، اصطلاحی است در رابطه با تجارت الماس که به آن دسته از الماس‌هایی که در مناطق جنگی و در اردوگاه‌های کار اجباری استخراج و صیقل‌نخورده به فروش می‌رسند) را حذف خواهند کرد.

حس مادرانه ناجی زمین می‌شود

سخن پایانی

نساج مقدم در پایان می‌گوید در تمام مراحل زندگی هدف من آن بود که خودم را به دیگران ثابت کنم و بگویم زنان می‌توانند در موفقیت خانواده، شهر و کشور نقش بسزایی داشته باشند و می‌خواهم همواره پر قدرت در این مسیر گام بردارم. وی در مورد موفقیت خود می‌گوید که همسرم من را قبول داشت و همواره حامی من بود و از من به‌عنوان زنی پرقدرت یاد می‌کند و می‌خواهم به تمامی زنان بگویم شما می‌توانید با قدرت در مسیر موفقیت گام بر دارید و جهان در دستان بانوان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha