• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403051308333
  • منبع : معاونت علمی ریاست جمهوری

رسالت اصلی معاونت علمی ریاست‌جمهوری در کلام مقام معظم رهبری

رسالت اصلی معاونت علمی ریاست‌جمهوری در کلام مقام معظم رهبری

شکاف بین صنعت و دانشگاه، هر چند که خاص جامعه ما نیست و همه جوامع به نوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اما یکی از گسل‌های کهنه تاریخ معاصر ما است و در نتیجه آن هم دانشگاه از بخشی از مسئولیت خود که کمک به حل نیازهای صنعت است، دور می‌شود و هم صنعت از فناوری روز عقب می‌ماند.

به گزارش ایسنا، توجه به این شکاف تاریخی، اما از نگاه مقام معظم رهبری هم دور نمانده و در دیدار کارگران به تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱  به این مهم می‌پردازند.

مقام معظم رهبری در دیدار کارگران به سهم و جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در اشتغال‌آفرینی دانش آموختگان تاکید کردند و فرمودند: "یکی از موارد و یکی از چیزهایی که می‌تواند این فرصت‌های شغلی را زنده کند، [توسعه‌] همین شرکت‌های دانش‌بنیان است که ما امسال گفتیم.

خصوصیت شرکت‌های دانش‌بنیان این است که بیکاری دانش‌آموختگان را از بین می‌برد. ما امروز در آمارهای بیکاری که نگاه می‌کنیم، درصد بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور از همه‌ قشرهای دیگر بیشتر است. خب این جوان زحمت کشیده، درس خوانده، دولت [هم] سرمایه‌گذاری کرده، پول داده، خرج کرده تا به اینجا رسیده، حالا بیرون بیاید بیکار! گاهی در این گزارش‌های مردمی که برای من می‌آید، می‌بینم که مثلاً رفتند به یک مناسبتی، یک خانواده‌ای را سرکشی کردند ــ به مناسبت [تولد یک] نوزاد یا به مناسبت‌های گوناگون ــ پدر، دانش‌آموخته‌ فوق‌لیسانس فلان رشته است، چه کار می‌کند؟ مسافرکشی می‌کند؛ این بیکاری است دیگر.

این در فلان رشته درس خوانده، باید بتواند از آن استفاده کند. شرکت‌های دانش‌بنیان جواب این خلأ را می‌دهند که حالا بعضی خدشه می‌کنند که «شما می‌گویید شرکت دانش‌بنیان، وقتی دانش‌بنیان شد، اتکاء به نیروی انسانی‌اش کم می‌شود»؛ نه، می‌توان یک شکلی، یک رابطه‌ای درست کرد که اشتغال را افزایش بدهد. لذا من باز هم تکرار میکنم، قبلاً هم گفته‌ام، باز هم عرض می‌کنم؛ باید شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه پیدا کنند؛ البته دانش‌بنیان به معنای واقعی کلمه."

ایشان در بخش دیگری از این دیدار به ضرورت پیوند دانشگاه و صنعت هم اشاره کرده و تصریح می‌کنند: «نظام آموزشی ما با همه‌ تأکیدهایی که شده، همچنان بیشتر یک نظام ذهنی است تا یک نظام عملی و کاربردی؛ غالباً این ‌جور است. حالا البته کارگاه‌های آموزشی در بعضی از بخش‌ها هست، [ولی] همه جا نیست و همیشه هم نیست. البته تربیت ذهنی دانشجویان کار لازمی است، باید دانش بیاموزند، اما این کافی نیست؛ در کنار کار ذهنی، کار عملی باید تعلیم بگیرند.»

مقام معظم رهبری همچنین در این سخنرانی رسالت اصلی معاونت علمی ریاست جمهوری را ارتباط و همکاری بین دانشگاه و صنعت دانسته و می‌فرمایند: این همکاری دانشگاه و صنعت ــ که این را هم ما سال‌ها پیش به یکی از رؤسای جمهور گفتیم و بالاخره این معاونت علمی ریاست‌جمهوری راه افتاد که کار عمده‌اش همین است که ارتباط بدهد دانشگاه را به صنعت؛ یعنی دانشجو از دوران دانشجویی با صنعت ارتباط پیدا کند ــ هم برای صنعت خوب است و دانش جدید سرریز می‌شود، ابتکارات سرریز می‌شود، هم برای دانشگاه خوب است، برای خاطر اینکه اعتبارات به سمت دانشگاه می‌آید، پول و درآمد دارد برای یک دانشگاه؛ این کار باید انجام بگیرد. علاوه‌ بر این، همین موارد مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی که ذکر کردند، کار بسیار خوبی است، کار لازمی است، باید دنبال بشود؛ مهارت کارگران باید بالا برود؛ کارگر باید بتواند عمل خودش را ماهرانه همراه با ابتکار و نوآوری و اعمال سلیقه‌های خوب انجام بدهد و کیفیت را بالا ببرد.

وقتی کیفیت بالا رفت، طبعاً ارزش کار هم در چشم مشتری و کسانی که علاقه‌مند هستند و نیاز دارند، بالا خواهد رفت.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha