• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403051307976
  • منبع : نمایندگی مازندران

احیاء و توسعه ۳۴۰ هکتار از مراتع و رویشگاه‌های گیاهان دارویی منابع طبیعی مازندران

احیاء و توسعه ۳۴۰ هکتار از مراتع و رویشگاه‌های گیاهان دارویی منابع طبیعی مازندران

ایسنا/مازندران رییس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری گفت: احیاء و توسعه ۳۴۰ هکتار از مراتع و  رویشگاه‌های گیاهان دارویی با گونه باریجه با مشارکت دامداران حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری انجام شده است.

نعمت اله کوهستانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ با مشارکت بهره برداران در سطح بیش از ۷۴۳ هکتار کپه کاری و بذر پاشی با گونه های خوش‌خوراک علوفه‌ای جهت احیاء و توسعه نیز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت علوفه و چرای دام‌های ۱۳۵۰۰ بهره بردار در  ۱۰۹۲ سامان‌های عرفی ممیزی شده استان مازندران با مساحت ۳۸۷۸۷۰ هکتار یکی از مواهب و کارکردهای مراتع است افزود: ارزش این علوفه تولیدی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که با احتساب ارزش‍های زیست محیطی نظیر ( تلطیف آب و هوا، تولید اکسیژن،کاهش روان آب ، جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه سفره های آب زیرزمینی و غیره) بالغ بر ۳۶۰۰ میلیارد تومان است که به صورت رایگان در اختیار بهره برداران قرار دارد.

 رییس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری خاطر نشان کرد: باید از تمامی کارکردهای مراتع در جهت تنوع بخشی به تولید درآمد بهره برداران بهره برد به ویژه  در زمان خشکسالی‌ها و یا کاهش قیمت دام‌ها و همچنین افزایش قیمت کنسانترهای دامی که در برخی مواقع صدمات جبران ناپذیری به دامداران و بهره برداران وارد می‌شود.

کوهستانی گفت: با تشویق، ترغیب و حمایت دامداران را راهنمایی می‌کنیم تا بر اساس قوانین مربوطه و شرح خدمات نسبت به تهیه طرح‌های مرتع‌داری و تصویب در کمیته فنی اداره کل و در نهایت احاله مدیریت همین طرح‌ها جهت اجرا و حفاظت به خود بهره برداران اقدام کنند.

 وی خاطرنشان کرد: در طرح‌های مرتع‌داری تمام ‌ظرفیت‌های موجود در مراتع به غیر از برداشت علوفه نظیر بهره برداری از گیاهان داروئی و معطر، توسعه گردشگری و توریسم، کشت علوفه، زنبورداری و غیره بررسی و به صورت اقتصادی دیده می‌شود و در واقع طرح به صورت تلفیقی تهیه و اجرا می‌شود تا در زمان بروز حوادث قهری و کاهش تولید علوفه و به تبع آن کاهش تولیدات دامی از منفعت حاصل از آن کارکردهای اقتصادی نامبرده شده به عنوان ترمیم بخشی از زیان حادث شده بهره برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha