• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403051307959
  • خبرنگار : 71963

برای نخستین بار در جهان؛

دستگاه دیالیز خون کامل بیماران سرطانی با اهداف تشخیصی و درمانی در پژوهشکده سرطان معتمد ابداع شد

دستگاه دیالیز خون کامل بیماران سرطانی با اهداف تشخیصی و درمانی در پژوهشکده سرطان معتمد ابداع شد

عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان معتمد از دستگاه دیالیز خون کامل بیماران سرطانی با اهداف تشخیصی و درمانی در پژوهشکده سرطان معتمد برای نخستین بار در جهان خبر داد.

 فاطمه ملاعباسی، عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان معتمد و مجری این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: تعداد کم سلول‌های سرطانی در گردش (CTC)  در نمونه های خون و زمان بربودن روش های فعلی جداسازی  این سلول‌ها برای پردازش حجم کمی از خون، بزرگ ترین موانع عملی استفاده از سلول های سرطانی در گردش است؛ بنابراین، هدف ما از این مطالعه، طراحی یک سیستم دیالیز CTC با توانایی پردازش خون کامل بیماران سرطانی در مدت زمان منطقی بود.

وی خاطرنشان کرد: در توسعه این سیستم، دو راهبرد مورد توجه قرار گرفته است. اول، سنتز نانوذرات مغناطیسی با پوشش ترکیبات آلی-فلزی که توسط آنتی بادی آنتی HER۲ برای ردیابی CTC ها هدف گذاری شده اند. دوم، ساخت یک پلتفرم میکروسیالاتی مغناطیس سه بعدی با قطر منافذ کمتر از ۲۰۰ میکرومتر که میدان مغناطیسی ولتاژ بالا روی آن اعمال می شود تا خواص مغناطیسی را برای به دام انداختن CTC های هدف گذاری شده با نانوذرات مغناطیسی را القا کند.

ملاعباسی با بیان اینکه این سیستم از جنبه های مختلف نظیر کارایی در جذب نانوذرات مغناطیسی، جداسازی CTC ها از خون انسان، عوارض جانبی بر روی سلول های خون و زنده مانی سلول های سرطانی در گردش پس از جداسازی مورد ارزیابی قرار گرفته تصریح کرد: کارایی این سیستم دیالیز در جداسازی سلول های سرطانی در گردش از نمونه های خون بیش از ۸۰ درصد است. سلول های سرطانی در گردش جدا شده کاملاً زنده بوده و قادر به تکثیر بودند. همچنین، سیستم طراحی شده کاملاً بی خطر بوده و هیچ عارضه ای برای سلول های طبیعی خون ایجاد نمی کند. علاوه بر این، سیستم ابداعی دیالیز سلول‌های سرطانی در گردش می تواند در مدت زمانی معقول، حجم بالایی از خون را برای جداسازی این سلول ها با کارایی بالا برای اهداف تشخیصی و درمانی، پردازش کند.

ملاعباسی تصریح کرد: ساخت دستگاه دیالیز سلول های سرطانی در گردش با اهداف درمانی و تشخیصی برای اولین بار است که در دنیا گزارش می شود. آزمایش های مرحله پیش بالینی خود را با موفقیت گذرانده و در حال توسعه برای ورود به مرحله کارآزمایی بالینی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اجرای این طرح با مشاوره "آقای دکتر رامین صرامی فروشانی" ، "آقای دکتر امیر حسین کفایت" و "آقای امید سرتیپ زاده" از پژوهشکده سرطان معتمد و همکاری شرکت راسا به عنوان فعال خصوصی دانش بنیان در حوزه زیست فناوری صورت پذیرفت  که ضمن تولید دانش فنی و توسعه سیستم دیالیز برای جداسازی سلول های سرطانی در گردش با اهداف تشخیصی و درمانی به ثبت پتنت و چاپ مقاله در نشریه Analytical Chemistry از انتشارات انجمن شیمی امریکا (ACS) منجر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha