• جمعه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403051207662
  • خبرنگار : 71129

تحلیلگران: ترامپ فروپاشی معاهده کنترل تسلیحات آمریکا و روسیه را تسهیل کرد

تحلیلگران: ترامپ فروپاشی معاهده کنترل تسلیحات آمریکا و روسیه را تسهیل کرد

به گفته تحلیلگران، دونالد ترامپ با تصمیم به لغو پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد (INF) مرتکب «اشتباهی احمقانه» شد، زیرا پیامدهای این تصمیم سرنوشت ساز، فروپاشی سیاست‌های کنترل تسلیحات استراتژیک بین ایالات متحده و روسیه بوده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی می نویسد: «فیلیپن جیرالدی» تحلیلگر سابق سیا و موسس و رئیس شورای منافع ملی گفت: «اقدامات دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در خارج کردن کشورش از این پیمان مهم هسته‌ای باعث شد تا سیاست‌های کنترل تسلیحات استراتژیک بین ایالات متحده و روسیه از بین برود.»

معاهده نیروهای هسته‌ای میان برد که در سال ۱۹۸۷ بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده امضا شد، این کشورها را از توسعه و در اختیار داشتن موشک‌های بالستیک و کروز زمین پرتاب با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر منع می‌کرد. ترامپ در سال ۲۰۱۹ آمریکا را از این معاهده خارج کرد. در واکنش به تصمیم آمریکا، روسیه هم مشارکت خود در این توافق دوران جنگ سرد را به حالت تعلیق درآورد.

امروز (جمعه) پنجمین سالگرد خروج رسمی آمریکا از این پیمان است.

-مهار تسلیحات رها شده است

این تحلیلگر همچنین گفت: «پیامدهای خروج آمریکا از این پیمان این بوده است که سیاست‌های کنترل تسلیحات استراتژیک بین روسیه و ایالات متحده و ناتو تا حد زیادی کنار گذاشته شده و هر دو طرف موشک‌های میان بردی با قابلیت هسته‌ای تولید کرده‌اند که این احتمال را افزایش می‌دهد که در یک درگیری بالقوه تشدید کننده مانند اوکراین به آنها متوسل شوند.»

گیرالدی یادآور شد: «علیرغم ادعای هر دو طرف، در دولت ترامپ در مورد حفظ این معاهده اختلاف نظرهای شدیدی وجود داشت. نئومحافظه‌کاران به ‌طور قابل‌ پیش‌بینی بر این بحث پیروز شدند. در دهه ۸۰ میلادی، علیرغم دولت‌های جنگ طلب در لندن و بن، احساسات عمومی در سراسر اروپا، به ویژه در آلمان، به شدت طرفدار ایجاد این معاهده بود.»

تحلیلگران: ترامپ فروپاشی معاهده کنترل تسلیحات آمریکا و روسیه را تسهیل کرد
موشک میان برد هسته‌ای

وی افزود: «جالب اینجاست که من در سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵ در پایگاه سیا در هامبورگ آلمان فعالیت می‌کردم، زمانیکه در مورد کل موضوع موشک‌های میان برد که از نظر تئوری اجازه حمله با قابلیت هسته‌ای ویرانگر هشدار دهنده را نمی‌داد، بحث می‌شد. تظاهرات بزرگی در تمام شهرهای آلمان علیه استقرار و به نفع توافق صورت گرفت. سرکنسولگری ایالات متحده در نزدیکی دریاچه مرکزی هامبورگ قرار داشت. هزاران تظاهرکننده در کنار دریاچه جمع می‌شدند و با عبور از جاده دسترسی که اطراف دریاچه را احاطه کرده بود، به جلوی ساختمان حمله کردند.»

- سعی کنید نشان دهید که ترامپ در برابر روسیه سرسخت است

«ادوارد لوزانسکی» رئیس دانشگاه آمریکایی در مسکو و فیزیکدان هسته‌ای شوروی، خاطرنشان کرد که ترامپ به دو مشاور با نفوذ خود در آن زمان، یعنی مایک پامپئو، رئیس سیا و وزیر امور خارجه وقت آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی وقت، توجه کرده بود که هر دو مصمم بودند این پیمان را متوقف کنند.

لوزانسکی افزود: «باید به دو مشاور مهم سیاست خارجی و امنیت ترامپ در آن زمان یعنی پامپئو و بولتون نگاه کرد. ترامپ احمقانه آنها را منصوب کرد تا ثابت کند در برابر روسیه سختگیر است. او به همین دلیل اشتباهات احمقانه زیادی مرتکب شد.»

وی اضافه کرد می‌توان این کار ترامپ را به دلیل اینکه «یک سیاستمدار مبتدی است که در سال ۲۰۱۶ به طرز معجزه آسایی پیروز شد و خود را در اقیانوسی از کوسه‌ها یافت» توجیه کرد.

به گفته لوزانسکی، وقایع اخیر نشان می‌دهد که شانس ترامپ برای تکرار معجزه آن سال به سرعت و حداقل در حال حاضر در حال کاهش است. تقریبا روزهای باقی مانده تا انتخابات ۵ نوامبر ممکن است رویدادهای غیرمنتظره‌ای را به همراه داشته باشد که همه آنها برای آمریکا و بشریت درخشان نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha