• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403051006915
  • خبرنگار : 50627

در نشست فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری آذربایجان شرقی مطرح شد

جهاد دانشگاهی مرجع تایید مراکز نوآوری کشور است

جهاد دانشگاهی مرجع تایید مراکز نوآوری کشور است

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون جهاد دانشگاهی کشور و رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مرجع تایید مراکز نوآوری کشور است، گفت: اکنون هر مرکز نوآوری در کشور برای تشکیل یا برخورداری از تسهیلات و حمایت‌ها باید به جهاد دانشگاهی مراجعه کند.

مسعود ابراهیمی امروز (۱۰ مرداد ماه) در نشست هم‌اندیشی فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری آذربایجان شرقی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی سال‌ها در حوزه آموزش فعالیت کرده و با بروز و ظهور مجموعه‌های مختلف آموزشی همچنان مورد وثوق مردم بوده است. در حوزه فرهنگی، پژوهش و تحقیقات نیز آوازه جهاد دانشگاهی شنیده می‌شود که سمبل آن، پژوهشگاه رویان است و فعالیت‌هایی در تراز جهانی انجام می‌دهد.

جهاد دانشگاهی مرجع تایید مراکز نوآوری کشور است

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی در حوزه زیست‌بوم فناوری حضور دارد و سه پارک علم و فناوری و بیش از ۷۰ مرکز رشد و نوآوری در کشور دارد که به واسطه تجربه در این‌ زمینه و تعامل با معاونت علمی ریاست جمهوری، ارزیابی همه ساختارهای نوآوری کشور و تایید صلاحیت آن‌ها برعهده جهاد دانشگاهی است.

ابراهیمی بیان کرد: جهاد دانشگاهی میزبان بیش از ۱۵۰۰ واحد فناور و دانش‌بنیان بوده است و بازار عرضه بسیار بزرگی را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی ظرفیت‌های فراوانی مانند صنعتی بودن و مجاورت با بازارهای حوزه سی آی اس دارد، گفت: جهاد دانشگاهی به شکل تمام‌قد آمادگی‌ همکاری از طریق تمام ظرفیت‌های شبکه جهاد دانشگاهی را با تمام ارگان‌های فناور برای رشد اکوسیستم استان دارد.

او ادامه داد: آمادگی داریم در صورت نیاز و درخواست واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان استان، دفاتری را در پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی البرز در اختیار قرار دهیم.

معاون جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به ایجاد مشاغل خانگی از سوی این نهاد، گفت: از سه سال گذشته، حدود ۵۶ هزار شغل شناسنامه‌دار در کشور ایجاد کرده‌ایم و آمادگی تکثیر این مشاغل را داریم.

وی از توانایی‌ این‌ نهاد برای توسعه روستاهای استان مبتنی بر ظرفیت‌های فرهنگی و اقلیمی خبر داد و افزود: مرکز علمی‌ - کاربردی جهاد دانشگاهی تبریز بنا بر رویکردهای کشوری و با وجود پیگیری‌ها و برگزاری چند جلسه با مراجع ذی‌ربط منحل شده است، اما فعالیت این مرکز جهاد دانشگاهی در قالب آموزش‌های مهارتی ویژه ادامه خواهد داشت.

جهاد دانشگاهی مرجع تایید مراکز نوآوری کشور است

لزوم برنامه ریزی برای رفع نیاز انرژی کشور

علی‌اصغر فاتحی‌فر، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اظهار کرد: جهاد دانشگاهی کارهای بر زمین مانده را برعهده می‌گیرد. این‌ نهاد، بودجه دولتی ندارد و با درآمدزایی خود، تجهیزات و امکانات را تهیه می‌کند که انجام این کارها روحیه جهادی را می‌طلبد.

وی با بیان این‌که ‌کار جهادی، کار برای خدا و کشور است و نیازی به تشویق ندارد، ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان در حوزه‌های مختلف فعالیت داشته و بیش از یک دهه در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به نیاز کشور فعالیت دارد و بیش از ۱۰۰ پروژه را در این‌ حوزه کار کرده است.

او با اشاره به تجربه جهاد دانشگاهی برای نصب نیروگاه در استان‌های مختلف، گفت: جهاد دانشگاهی تلاش دارد در کلان سیاستگذاری حوزه انرژی نقش ایفا کند و در این راستا، جهاد دانشگاهی در کمیته انرژی استان حضور دارد.

فاتحی‌فر با اشاره به بحث کمبود انرژی و مدیریت آن در کشور، افزود: اگر نتوانیم وضعیت انرژی در کشور را مدیریت کنیم، به بهره‌وری نمی‌رسیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری قطعه‌سازی ماشین‌آلات پیشرفته در جهاد دانشگاهی در تبریز، گفت: هدف جهاد دانشگاهی در راه‌اندازی این مرکز نوآوری با مشارکت پارک علم و فناوری در حوزه قطعه‌سازی با رویکرد انرژی، جمع شدن فناوران و بهره‌گیری از دانش آن‌هاست.

وی ادامه داد: بیش از ۱۷ هزار مگاوات نیاز انرژی در کشور وجود دارد که باید برای رفع آن برنامه‌ریزی کرد.

جهاد دانشگاهی مرجع تایید مراکز نوآوری کشور است

آذربایجان شرقی برای پیشرفت به زبان و فهم مشترک از اکوسیستم‌ فناوری نیاز دارد

سعید جعفری‌راد، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز از توجه نکردن به اکوسیستم فناوری در استان گلایه کرد و گفت: انتظار داریم اکوسیستم فناوری استان به واسطه حضور شرکت‌های ماشین‌سازی و تراکتورسازی که مهد قطعه‌سازی است، حمایت‌هایی از سمت استان انجام شود و برای این موضوع باید زیرساخت‌های مربوط تامین شود.

وی با اشاره به بستن قرارداد و تفاهم‌نامه این پارک با دانشگاه‌های مختلف استان، گفت: گسست در اکوسیستم‌ فناوری استان عامل بسیار تاثیرگذاری است، در مجامع بسیاری، صحبت از کنسرسیوم دانش‌بنیان می‌شود، ولی نمی‌دانیم این کنسرسیوم تشکیل شده است یا نه.

او تاکید کرد: استان برای پیشرفت به زبان و فهم مشترک از اکوسیستم‌ فناوری نیاز دارد.

جعفری‌راد با اشاره به همکاری جهاد دانشگاهی با پارک علم و فناوری برای راه‌اندازی مرکز نوآوری قطعه‌سازی، گفت: جهاد دانشگاهی همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته است و امروز تفاهم‌نامه و افتتاح مرکز نوآوری مربوط را با رویکرد انرژی داریم و یک سوله ۷۰۰ مترمربعی به‌عنوان کارگاه‌های اشتراکی‌ تولید در خدمت مجتمع‌ها قرار می‌گیرد.

وی بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و تجاری‌سازی آن تاکید کرد و گفت: ارزآوری کشور باید از حوزه صدور محصولات و خدمات فنی مهندسی و دانش‌بنیان باشد.

جهاد دانشگاهی مرجع تایید مراکز نوآوری کشور است

جهاد دانشگاهی همواره از پرچمداران حوزه فناوری و تحقیق کشور است

رضا حاتمی، مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور فناوری نیز در این جلسه گفت: جهاد دانشگاهی همواره یکی از پرچمداران حوزه فناوری و تحقیق و حل مسائل صنعتی کشور بوده است.

وی بیان کرد: انباشت دانش‌ حوزه‌های مختلف و ثروت معنوی در این سازمان‌ وجود دارد و اگر سرفصل تجاری‌سازی دانش در جهاد دانشگاهی به نتیجه برسد، گام مهمی در ثروت‌آفرینی کشور خواهد بود.

او ادامه داد: زمانی اولویت کشور، مسائل پژوهشی و تحقیقاتی بود که با توجه به وسعت و گسترش فعالیت‌های جهاد دانشگاهی، این نهاد نسبت به سایر نهادها موفق‌تر عمل کرد و امروز اولویت اصلی کشور ما تجاری‌سازی فناوری و توسعه اکوسیستم نوآوری است که مرکز نوآوری قطعه‌سازی جهاد دانشگاهی که امروز افتتاح می‌شود، گام موثری در این راستاست.

حاتمی اظهار کرد: وظیفه خود می‌دانیم حمایت مادی و معنوی از توسعه تجاری‌سازی فناوری انجام دهیم.

وی افزود: مجموعه جهاد دانشگاهی حمایت و بودجه دولتی چندانی ندارد، اما اگر بتوانیم ساز و کارهای تبدیل ثروت‌آفرینی این نهاد را اجرایی کنیم، می‌تواند به یکی از نهادهای ثروت‌آفرین کشور تبدیل شود.

جهاد دانشگاهی مرجع تایید مراکز نوآوری کشور است

اسماعیل فاتحی‌فر، رئیس دانشگاه صنعتی سهند نیز در این جلسه اظهار کرد: این‌ دانشگاه نخستین ‌دانشگاه صنعتی مولود انقلاب بوده است و ۶۰ درصد هیئت علمی دانشگاه سهند از فارغ‌التحصیلان خود دانشگاه هستند.

وی با اشاره به فعالیت مرکز رشد دانشگاه صنعتی سهند، گفت: مرکز رشد دانشگاه در سال گذشته مرکز رشد برتر دانشگاه‌های کشور انتخاب شده است و علاقه مند همکاری با مجموعه جهاد دانشگاهی در بحث تجاری‌سازی نوآوری و فناوری هستیم.

جهاد دانشگاهی مرجع تایید مراکز نوآوری کشور است

اصغر عابدزاده، رئیس دانشگاه علمی - کاربردی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت ۱۷ مرکز علمی - کاربردی در استان، گفت: رسالت اصلی دانشگاه علمی - کاربردی، مهارت‌آموزی و اشتغالزایی است و اغلب مراکز آن در جوار صنعت قرار دارند.

وی افزود: دانشگاه‌های نسل سوم به بعد، سوال‌محور و پاسخ‌محور هستند و دانشگاه باید آسیب‌ها و مشکلات را در جامعه بداند و برای حل آن‌ها تلاش کند.

وی‌ ادامه داد: دانشگاه‌ها محل رجوع و امید مردم بوده و باید همیشه پایدار بمانند که در این راستا طرح آباد «آموزش برای اشتغال دانش‌آموختگان» در دانشگاه جامع علمی‌ - کاربردی با امضای وزارت عتف به کل کشورها ابلاغ شده است.

عابدزاده بیان کرد: امروزه در بحث مهارت نرم و سخت بین جوانان با مشکل مواجهیم و یکی از عوامل مهم بیکاری به‌خاطر نبود مهارت است و ۴۰ درصد بیکاری‌ها نیز به این‌ موضوع مربوط است.

وی تاکید کرد: برای موفقیت در تمام عرصه‌های کشور باید به فکر مهارت جوانان باشیم.

جهاد دانشگاهی مرجع تایید مراکز نوآوری کشور است

مسلم اورنگی، رئیس مرکز آموزش علمی - کاربردی خانه کارگر تبریز نیز با اشاره به اهمیت بحث تجاری‌سازی فناوری، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی، بعد از پیروزی انقلاب در راستای اسلامی کردن دانشگاه‌ها پرچم دار بوده و همواره به شکل جهادی در عرصه‌ها حضور یافته است.

در پایان جلسه، نخستین مرکز نوآوری قطعه‌سازی و ماشین‌آلات پیشرفته با رویکرد انرژی استان در مجموعه جهاد دانشگاهی افتتاح شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha