• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403051006596
  • خبرنگار : 71604

مسابقه ایده‌های جدید برای تامین آب آشامیدنی مسافران ماه

مسابقه ایده‌های جدید برای تامین آب آشامیدنی مسافران ماه

رقابت بزرگی که توسط آژانس‌های فضایی انگلیس و کانادا در حال برگزاری است، از ایده‌هایی استقبال می‌کند که راهی را برای تامین آب آشامیدنی روی سطح ماه ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، یک دلیل ساده وجود دارد که مأموریت‌های آتی آرتمیس ناسا قرار است در اطراف قطب جنوب ماه فرود بیایند؛ تصور می‌شود که این منطقه دارای مقدار زیادی یخ آب است.

به نقل از اسپیس، از نظر تئوری، انسان‌ها نه تنها می‌توانند آب ماه را بنوشند، بلکه می‌توانند اتم‌های اکسیژن آن را نیز برای ایجاد هوای قابل تنفس جدا کنند اما فضانوردان ابتدا به راهی برای تبدیل کردن یخ به آب مایع نیاز دارند.

یافتن یک راه عملی برای انجام دادن این کار، هدف رقابت «آکوالونار»(Aqualunar) است. این رقابت که با همکاری آژانس‌های فضایی انگلستان و کانادا انجام می‌شود، گروه‌های پژوهشی هر دو کشور را مامور می‌کند تا راهی را برای بازدیدکنندگان آینده ماه در تولید آب مایع روی سطح ماه پیشنهاد دهند.

برگزارکنندگان رقابت در انگلستان، ۱۰ فینالیست را از این کشور معرفی کرده‌اند. وظیفه آنها کار ساده‌ای نیست. برای تبدیل یخ آب ماه به آب آشامیدنی باید کار زیادی انجام شود؛ چه رسد به این که بخواهیم هیدروژن و اکسیژن آن را جدا کنیم. آب یخ‌زده نه تنها مانند یک سنگ سفت است، بلکه احتمالا مملو از رگولیت قمری است که در صورت خیس شدن به یک دوغاب شنی ناخوشایند تبدیل می‌شود. ساکنان ماه نه تنها باید یخ را آب کنند، بلکه باید آن را تصفیه کنند.

فناوری پیشنهادی هر گروه باید بتواند در برابر سرمای خشن و ذرات غبار قطب جنوب ماه طاقت بیاورد و در عین حال، جرم را تا حد امکان پایین نگه دارد.

«مگان کریستین»(Meganne Christian) فضانورد آژانس فضایی انگلستان و یکی از داورانی که وظیفه ارزیابی ۱۰ فینالیست انگلیسی را بر عهده دارد، گفت: فضانوردان نمی‌توانند به قطعاتی که از زمین فرستاده می‌شوند، تکیه کنند و امکان تعویض منظم فیلترها و سفت کردن مهره‌ها و پیچ‌ها نیز وجود نخواهد داشت.

یکی از روش‌ها موسوم به «لوناسونیک»(Lunasonic) ابتدا یخ را به آب تبدیل می‌کند و با انفجار امواج اولتراسوند، به تصفیه آن می‌پردازد. روش دیگر موسوم به «تصفیه‌کننده پلاسمای یخ رگولیت برای اکتشاف ماه (RIPPLE)، یخ را تبخیر می‌کند، آن را به یک تاوه وارد می‌کند و آلاینده‌ها را بیرون می‌فرستد. روش بعدی از چند آینه برای متمرکز کردن نور خورشید روی مقدار زیادی یخ استفاده می‌کند و آلاینده‌ها را یکی پس از دیگری می‌جوشاند تا در پایان آب تمیز باقی بماند.

طی چند ماه آینده، گروه‌های ارائه‌دهنده این سه ایده و هفت ایده دیگر، با استفاده از بودجه ۳۸۵۰۰ دلاری روی توسعه فناوری خود کار خواهند کرد. برگزارکنندگان نهایتا در مارس ۲۰۲۵، اسامی برندگان انگلیسی را اعلام خواهند کرد.

برگزارکنندگان رقابت‌ها در کانادا نیز هشت نفر را برای راه‌یابی به مرحله نیمه نهایی معرفی کردند. در اوایل سال ۲۰۲۵ از میان این هشت نفر، چهار فینالیست معرفی خواهند شد. نام برنده نهایی کانادا در اوایل سال ۲۰۲۶ اعلام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha