• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403051006493
  • خبرنگار : 71415

نیویورک تایمز: دولت بایدن باید صریحا اعلام کند پاسخش به جنگ لبنان منفی است

نیویورک تایمز: دولت بایدن باید صریحا اعلام کند پاسخش به جنگ لبنان منفی است

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در تحلیلی به دولت جو بایدن گوشزد کرد که رژیم صهیونیستی ممکن است قصد به راه انداختن جنگ در لبنان را داشته باشد و واشنگتن باید صریحا به این متحدش اعلام کند که به چنین جنگی مجوز نمی‌دهد یا آن را تسهیل نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، از زمان آغاز جنگ غزه مرزهای جنوبی لبنان و شمال فلسطین اشغالی صحنه تبادل آتش میان نیروهای مقاومت لبنان و رژیم صهیونیستی است. حملات لبنان به جبهه شمالی فلسطین اشغالی در راستای دفاع از ملت مظلوم فلسطین و در پاسخ به تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه غزه است. مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرده است که این حملات متوقف نخواهد شد مگر آنکه آتش‌بس در غزه برقرار و محاصره غزه شکسته شود.

ارتش رژیم صهیونیستی که از مقابله با رزمندگان مقاومت فلسطین و لبنان ناکام مانده است سه‌شنبه یک خانه مسکونی را در ضاحیه جنوبی بیروت هدف قرار داد. وزارت بهداشت لبنان از شهادت چهار تن و زخمی‌شدن ۸۰ نفر دیگر در حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت خبر داد. ارتش رژیم صهیونیستی پس از آنکه رسماً هدف قرار دادن بیروت را پذیرفت مدعی شد این حمله در پاسخ به حمله روز شنبه «مجدل شمس» در جولان اشغالی که به کشته‌شدن ۱۲ نفر منجر شد انجام شد. این رژیم همچنین ادعا کرد فواد شکر، فرمانده عملیات حمله به مجدل شمس را هدف قرار داده است. این در حالی است که حزب‌الله هرگونه دست‌داشتن در حمله به مجدل شمس را رد کرده است.

نیویورک تایمز: دولت بایدن باید صریحا اعلام کند پاسخش به جنگ لبنان منفی است
حمله مجدل شمس

به دنبال این تحولات روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در تحلیلی نگارش یافته توسط «استیون سایمون»، کارشناس ارشد در اندیشکده موسوم به «انستیتوی کشورداری مسئولانه کویینسی» با تیتر « آمریکا برای جلوگیری از جنگ در لبنان باید به اسرائیل پاسخ منفی دهد» نوشته است: «همچنان که تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله، نیروی سیاسی و نظامی غالب در لبنان، افزایش می‌یابد هیچ یک از طرف‌ها خواستار یک جنگ تمام عیار نیستند. اما ممکن است جرقه چنین جنگی به شکلی ناخواسته و با تسهیل توسط حملاتی به عنوان مثال همچون حمله روز شنبه مجدل شمس و یا به صورت عمدی چنانچه اسرائیل برای خودش یک فرصت پساغزه به منظور خلاص شدن از یکی دیگر از دشمنانش متصور شود، زده شود.»

نیویورک تایمز تاکید می‌کند که بهترین سناریویی که می‌تواند اتفاق بیفتد برقراری آتش‌بس در جنگ غزه و متعاقب آن متوقف شدن شلیک موشک‌ از سوی حزب‌الله لبنان به مواضع صهیونیست‌ها و کم‌رنگ شدن احتمال یک جنگ است. سایمون، تحلیلگر این روزنامه آمریکایی اما با اشاره به حمله مجدل شمس و ادعای رژیم صهیونیستی درباره هدف گرفتن فواد شکر، از فرماندهان رده بالای حزب‌الله لبنان در حمله به ضاحیه جنوبی بیروت به واشنگتن هشدار می‌دهد چنانچه این رژیم پا را فراتر بگذارد و دست به یک عملیات بزرگ علیه حزب‌الله، عملیاتی حمایت و درخواست شده از سوی اعضای راستگرای دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بزند چنین اتفاقی «ویرانگر» خواهد بود.

نیویورک تایمز: دولت بایدن باید صریحا اعلام کند پاسخش به جنگ لبنان منفی است
جنگ غزه

نیویورک تایمز تصریح می‌کند: «چنین جنگی جامعه لبنان را که هم‌اکنون در وضعیت سقوط اقتصادی قرار دارد شدیدا تضعیف خواهد کرد و باعث بحرانی انسانی که ایالات متحده و دیگران مجبور به رسیدگی به آن می‌شوند خواهد شد، حملات علیه منافع آمریکا در عراق، سوریه و جاهای دیگر را افزایش خواهد داد، حملات خشن نیروهای حوثی (انصارالله) در یمن را به سطوح بالاتری افزایش خواهد داد. همچنین چنین جنگی احتمالا در هدفش برای از بین بردن حزب‌الله شکست خواهد خورد.»

سایمون صراحتا به واشنگتن هشدار می‌دهد: «هیچ یک از این اتفاقات به نفع واشنگتن نیست.»

این تحلیلگر آمریکایی به دولت کشورش توصیه می‌کند «باید به اسرائیل تصریح کند اجازه به یک چنین جنگی نمی‌دهد و آن را با عرضه مهمات، پیوستن به حملات ارتش اسرائیل علیه حزب‌الله یا تامین پوشش دیپلماتیک برای تلفات غیرنظامیان در حملات تسهیل نمی‌کند.»

به باور این تحلیلگر آمریکا باید از جنگ غزه درس گرفته و در رابطه با لبنان بفهمد «بعد از آنکه این قطار ایستگاه را ترک کند دیگر تلاش برای کنترل کردن آن افاقه نخواهد کرد.»

نیویورک تایمز هشدار می‌دهد هر گونه جنگ در لبنان تبعات وحشتناکی داشته و این رژیم در این جنگ همچون جنگ غزه احتمالا ده‌ها هزار نفر از لبنانی‌ها را به شهادت خواهد رساند، چون سیستم هدفگیری مبتنی بر هوش مصنوعی ارتش رژیم صهیونیستی و قوانین سستی که برای درگیری دارد سابقه وحشتناکی در از بین بردن مردم نوار غزه به جا گذاشته است و این که حزب‌الله لبنان نیز همچون حماس از تونل‌ها و سنگرهای زیرزمینی برخوردار است که یک جهنم را برای ارتش این رژیم رقم خواهد زد.

نیویورک تایمز: دولت بایدن باید صریحا اعلام کند پاسخش به جنگ لبنان منفی است
سرباز اسرائیلی در حال استفاده از کمک تسلیحاتی امریکا

در ادامه این مطلب آمده است: «تاکنون ایالات متحده عمدتا تلاش کرده با تاکید بر هزینه‌های جنگ با حزب‌الله برای اسرائیل، آن را از ورود پیدا کردن به چنین جنگی بازدارد. اما می‌توانیم فرض بگیریم که دولت واشنگتن نمی‌خواهد به خاطر یک تراژدی انسانی دیگر مورد مواخذه قرار بگیرد. اگر دولت بایدن نتواند جلوی اسرائیل را از راه انداختن جنگ علیه حزب‌الله بگیرد، تحت فشارهای سیاسی به منظور حمایت از عملیات‌های اسرائیل قرار خواهد گرفت.»

تحلیلگر نیویورک تایمز معتقد است که رژیم صهیونیستی در نوار غزه «سیاست زمین سوخته و همزمان حفظ حمایت‌های آمریکا از خودش» را اجرا کرده و در جنگ احتمالی علیه لبنان می‌خواهد همان سیاست‌هایی که در قبال جنگ غزه داشته را اعمال کند. او نوشته است: «ناظران خوش‌بین خارجی این احتمال را که اسرائیل دست به حمله بزرگی بزند کم‌ می‌دانند چون از نظر آنها به شکست خواهد انجامید و فرض می‌گیرند که اسرائیلی‌ها نیز همین عقیده را دارند.»

تحلیلگر نیویورک تایمز همچنین هشدار می‌دهد در جنگ رژیم صهیونیستی و حزب‌الله حتی اگر یک چتر پدافند هوایی با به کارگیری تسلیحات آمریکایی هم اعمال شود زرادخانه موشکی حزب‌الله بر این چتر غلبه و از آن عبور کرده و انبوهی از صهیونیست‌ها را به هلاکت خواهند رساند.

سایمون تاکید کرده است: «دولت جو بایدن باید به چنین تفکری پایان داده و صراحتا اذعان کند بعد از کشتن حدود 40 هزار نفر در غزه طبق آمار مقام‌های بهداشت و درمان فلسطین و تخریب‌ گسترده آنجا، دیگر هر گونه وعده‌ای که اسرائیل برای ملاحظه نسبت به غیرنظامیان در جنگ بدهد اعتباری ندارد.

به باور او چنانچه نهایتا رژیم صهیونیستی جنگ خود را علیه حزب‌الله به راه بیندازد سرزمین‌های اشغالی زیر رگبار هزاران موشک حزب‌الله غرق خواهد شد و بعید است که بخش‌های پدافندی این رژیم تاب مقابله با آنها را داشته باشند و آمریکا هم ظرفیت نجات این متحدش در برابر موشک‌باران‌های حزب‌الله را نخواهد داشت.

نیویورک تایمز: دولت بایدن باید صریحا اعلام کند پاسخش به جنگ لبنان منفی است
حمله روز شنبه رژیم صهیونیستی به ساختمانی در بیروت

نیویورک تایمز ارزیابی کرده که برقراری آتش‌بس در غزه مطمئن‌ترین راه برای فروکاستن از تنش‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی بوده و باید هر چه زودتر این آتش‌بس حاصل شود.

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: «امید می‌رود اسرائیل در واکنش به جواب منفی پیشگیرانه واشنگتن (به جنگ علیه حزب‌الله) برنامه‌های خود برای اجرای حمله تمام عیار را کنار بگذارد. احتمالا نتانیاهو حامیانش در کنگره و کارزار انتخاباتی ترامپ را بسیج خواهد کرد تا دولت بایدن را کوبیده و آن را وادار به متعهد شدن به حمایت از هر کاری کند که اسرائیل تصمیم به انجامش در لبنان بگیرد.»

سایمون اضافه می‌کند: «هر چه باشد ما در سال انتخابات هستیم و هزینه‌های سیاسی به چالش کشیدن دولت اسرائیل ممکن است برای کارزار انتخاباتی کامالا هریس (نامزد انتخاباتی مفروض دموکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۴) ارزشش را نداشته باشد. اما اسرائیل هم با ریسک‌هایی مواجه است. اگر اسرائیل تصمیم به برخورد با دولت کنونی آمریکا بگیرد و کامالا هریس، معاون دولت فعلی، پیروز انتخابات ۲۰۲۴ شود دموکرات‌های خشمگین روابط آمریکا-اسرائیل را پیچیده خواهند ساخت.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha