• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403051006475
  • خبرنگار : 50214

مدیر کل میراث فرهنگی در بازدید از ایسنا اعلام کرد؛

لزوم آماده‌سازی یزد برای میزبانی اجلاس وزرای کشورهای همکاری آسیایی

لزوم آماده‌سازی یزد برای میزبانی اجلاس وزرای کشورهای همکاری آسیایی

ایسنا/یزد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به نقش موثر میزبانی اجلاس وزرا و سفرای کشورهای مجمع گفت‌و‎گوی همکاری آسیا بر رونق تجاری، اقتصادی و گردشگری استان، گفت: تنها چند ماه فرصت برای نونوار شدن یزد برای این میزبانی باقیست و این امر اهتمام همه بخشها به ویژه شهرداری را می‎طلبد.

«سید محمد رستگاری» امروز چهارشنبه دهم مرداد ماه ضمن حضور در دفتر ایسنا یزد، به میزبانی از اجلاس چند روزه وزرا و سفرای کشورهای عضو مجمع گفت‌و‎گوی همکاری آسیا (ACD) در شهر میراث جهانی یزد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه به دنبال انتخاب یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو این مجمع در اواخر سال گذشته شاهد اقدامات و ارتباطات خوبی در میزبانی از سفرای این کشورها بودیم و امسال نیز یکی از مهمترین اقدامات در دستور کار میزبانی از اجلاس وزرای این کشورهاست که آبان ماه امسال به عنوان زمان برگزاری این اجلاس در مرحله قطعی شدن است.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این اجلاس با توجه به میزبانی یزد از هیئت‌های مهم تجاری و اقتصادی کشورهای عضو مجمع، گفت: تنها چند ماه تا برگزاری این اجلاس فرصت برای نونوار شدن یزد فرصت باقیست که در این رابطه نیازمند اهتمام تمام دستگاه‌های استان به ویژه شهرداری هستیم.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی با اشاره به تامین اعتبار برگزاری این اجلاس توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، اظهار کرد: برگزاری این رویداد قطعاً می‌تواند نقش مؤثری در رونق تجاری، اقتصادی و گردشگری استان یزد ایفا کند لذا باید همه بخش‌ها شرایطی شایسته و درخور توجه برای این میزبانی رقم بزنند.

وی یکی از ضرورت‌ها برای رونق گردشگری استان را نظم‌دهی به رویدادهای این بخش ذکر کرد و گفت: لازمه این اقدام به ویژه در فصل پررونق گردشگری استان یعنی عموماً از شهریورماه تا اواسط فصل بهار که استان از شرایط مساعد آب‌ و هوایی برخوردار است، هم افزایی و همکاریهای بین بخشی و استفاده از تمامی فرصت‌ها و رویدادهاست.

وی با اشاره به رویدادهاییی مانند میزبانی یزد از مسابقات والیبال باشگاه‌های آسیا در شهریورماه، افزود: قطعاً رونق گردشگری استان موجب تحرک سایر بخش‌ها و حتی رفع بسیاری از دغدغه‌های تأسیسات گردشگری از جمله رونق هتلها و اماکن اقامتی و دیگر بخشها خواهد شد.

رستگاری در بخش دیگری از سخنانش دو ماه آینده را به لحاظ فرصت باقیمانده برای جذب اعتبارات سال ۱۴۰۲ زمانی حیاتی برای همه دستگاه‌ها از جمله میراث فرهنگی خواند و تصریح کرد: خوشبختانه در تمام شهرستان‌ها شاهد برپایی کارگاه‌های میراثی در قالب طرح‌های مرمتی و مشارکتی هستیم.

وی با اشاره به اهتمام میراث فرهنگی به طرحهای مشارکتی عمدتاً با همکاری شهرداریها در زمینه مرمت بناهای تاریخی شهرها، گفت: خوشبختانه در این رابطه طرحهای متعددی در سطح استان از جمله با شهرداریهای یزد، زارچ، بفروئیه، ندوشن، مهریز و تفت و حتی با برخی دهیاری‌ها در استان در حال اجراست.

مدیر کل میراث استان با اشاره به اهتمام استانداری و سازطمان مدیریت و برنامه ریزی استان به موضوع بودجه سال آینده میراث فرهنگی، گفت: در نظر داریم برای سال آینده علاوه بر طرحهای معمول در سطح استان و شهرستانها یک یا چند طرح شاخص در این حوزه را دنبال کرده و در دستور کار قرار دهیم.

وی از جمله طرحهای شاخص مدنظر استان را اجرای موزه بزرگ یزد ذکر کرد و گفت: خوشبختانه در همین رابطه بخشی از اعتبارات به صورت استانی در نظر گرفته شده و امیدواریم بتوانیم بخش دیگر اعتبار مورد نیاز را نیز در قالب ملی جذب کنیم.

رستگاری از دیگر طرح‌های شاخص مورد اهتمام میراث فرهنگی استان را سامان‌دهی و بهسازی اساسی بازار سنتی یزد ذکر کرد و گفت: در این رابطه نیز اعتباری در بودجه سال جاری منظور شده و امیدواریم ابتدا یکی از راسته‌های بازار و به تدریج سایر بخشهای بازار سنتی یزد را به طور اساسی مرمت و بهسازی کنیم.

وی از تعریف طرح‌های دیگری مانند مرمت بادگیرها و تداوم دادن برج ‌و باروی یزد نیز خبر داد و ابراز امیداری کرد که بودجه این طرح‌ها از طریق اعتبارات سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین شود.

وی از پیگیری راه‌اندازی شوراهای محلی میراث فرهنگی با همکاری هیئت‌های محلات خبر داد و گفت: در نظر داریم از این طریق مدیریت محلات و بافت‌های تاریخی را برعهده‌ی خودم مردم و اهالی این مناطق بگذاریم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در پایان با اشاره به انتخاب روستای تاریخی فهرج به عنوان یکی از هشت روستای منتخب کشورمان برای انتخاب به عنوان بهترین دهکده‌های گردشگری در سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گفت: خوشبختانه طی دو سه ماه گذشته، اقدامات متعددی اعم از مرمت و بهسازی، نورپردازی، روایت‌گری و معرفی جاذبه‌های این روستا در فضای مجازی و رسانه‌ها و در کل نوسازی کاملی در این روستا با مشارکت مردم صورت گرفته به ‌نحوی که جدای از انتخاب یا عدم انتخاب این روستا به عنوان یکی از بهترین دهکده‌های گردشگری در جهان، می‎تواند به عنوان الگویی در نوسازی بهسازی و نوسازی روستاها در بحث گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

لزوم آماده‌سازی یزد برای میزبانی اجلاس وزرای کشورهای همکاری آسیایی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha