• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403051006434
  • خبرنگار : 71496

الاخبار: حمله به ضاحیه بیروت نقض گسترده اصول حاکم بر میدان نبرد بود

الاخبار: حمله به ضاحیه بیروت نقض گسترده اصول حاکم بر میدان نبرد بود

روزنامه الاخبار لبنان، هدف از حمله روز گذشته دشمن صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را تغییر معادلاتی دانست که تا این لحظه بر میدان نبرد حاکم هستند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان، دشمن صهیونیستی در این حمله علاوه بر حمایت آشکار و مستقیم آمریکا به آگاهی‌اش از این مساله تکیه دارد که حزب‌الله قصد آغاز جنگ گسترده‌ای را ندارد، گرچه قادر به ایجاد ویرانی گسترده‌ای در عمق اراضی اشغالی است.

این حمله به منزله تشدید سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی پس از شکست گزینه‌ها و امیدهای قبلی برای مقابله با حزب‌الله و از بین بردن جبهه لبنانی پشتیبان جبهه غزه و ایجاد محیط عملیاتی است که امنیت را برای شمال فلسطین اشغالی و شهرک‌نشین‌های صهیونیستی فراهم کند. این رویکرد دشمن صهیونیستی با تحولات سیاسی و میدانی نوار غزه که آن را به انتقال بخش اصلی اقدامات خصمانه‌اش به لبنان سوق داد، در حال تقویت است.

پیش از این، داده‌ها و اطلاعات حاکی از این بود که دشمن برای تشدید اوضاع درباره لبنان آماده می‌شود. در کنار روند رو به تشدید عملیات‌ها، در چند هفته گذشته موضعگیری‌هایی در خصوص نزدیک شدن به آغاز مرحله بعدی با حزب‌الله از زبان هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش دشمن مطرح شد و ساختار امنیتی آن به سران سیاسی اعلام کرد که آمادگی‌ها برای مقابله با لبنان انجام شده و علاوه بر این چندین گزارش ارائه شد که در آنها اول سپتامبر به عنوان نقطه عطف مهمی برای اسرائیل تعیین شد.

در کل حمله روز گذشته دشمن صهیونیستی به محله «حریک» به منزله نقض گسترده و شدید اصولی بود که بر میدان نبرد حاکم است. طبق گزارش رسانه‌های عبری، در حمله روز گذشته ضاحیه جنوبی بیروت هدف قرار گرفت که پس از جنگ سال ۲۰۰۶ در سایه معادله بازدارندگی قرار گرفت، هم‌چنین در نتیجه این حمله چند غیرنظامی شهید و زخمی شدند و هدف یکی از فرماندهان حزب‌الله بود.

الاخبار نوشته است: «در مقابل می‌توان برخی از ویژگی‌های گزینه‌ای را که حزب‌الله لبنان در پیش خواهد گرفت، ارزیابی کرد و یکی از آنها این است که هرگونه حمله‌ای بدون توجه به سطح تهدیدها، پیشنهادها و میانجیگری‌ها با پاسخی قطعی مواجه خواهد شد. در ایده و رویکرد حزب‌الله چنین چیزی وجود ندارد که اجازه دهد سابقه‌ای ایجاد شود که دشمن در مراحل آتی تشویق به تکرار آن شود و ممکن است حاوی پیام اشتباهی باشد که دشمن و منطقه را درگیر گزینه‌های خصمانه شدید کند.

تمام کسانی که عملکرد حزب‌الله را در موقعیت‌های حساس و مهم دنبال می‌کنند، این حقیقت را می‌دانند که تصمیم‌گیری درخصوص پاسخ حزب‌الله و ابعاد و اهداف آن با سران مقاومت است و هرگز در این تصمیم‌گیری میانجیگری‌ها، هیات‌ها و پیام‌هایی که ارسال می‌شوند، تاثیری نخواهد داشت و زمان زیادی نخواهد گذشت که این حقیقت بار دیگر در پاسخ به حمله اسرائیل آشکار می‌شود.

جنگی که از حدود ۱۰ ماه قبل برقرار است، نشان می‌دهد که حزب‌الله تا حد بسیار زیادی موفق شده از غیرنظامیان حمایت کرده و چتر حمایتی را برای آنها فراهم کند و آنها می‌توانند در بیشتر مناطق جنوب لبنان حضور یافته و رفت‌وآمد کنند. تجربه نشان می‌دهد که حزب‌الله در خصوص هرگونه حمله به غیرنظامیان با حساسیت بسیار بالایی برخورد می‌کند.

می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که حزب‌الله در صورت عبور دشمن از هرگونه خط قرمزی در این زمینه، آماده است تا اقدام شدیدتری را در پیش بگیرد. حزب‌الله به وعده‌های غرب اعتمادی ندارد و علاوه بر این تمام تجربه‌ها در لبنان، فلسطین و منطقه درست بودن این رویکرد را نشان می‌دهد. همچنین طبق تجربه‌ها اگر توانمندی‌های آن در گرفتن بهای سنگینی از داخل اراضی اشغالی نبود، معادله تغییر می‌کرد و ما شاهد رویکرد اساساً متفاوت آمریکا و غرب با لبنان بودیم و غزه بهترین شاهد در این زمینه است.

علاوه بر این آمریکا در هر معادله‌ای که یکی از طرف‌های آن دشمن صهیونیستی است، میانجی نبوده بلکه در کنار دشمن صهیونیستی می‌ایستد، تمام تاریخ درگیری‌ها با اسرائیل از جمله در فلسطین و لبنان این واقعیت را نشان می‌دهد. بر این اساس آمریکا آشکارا از موضعگیری اسرائیل حمایت کرده و سعی در تحقق خواسته‌های آن با میانجیگری‌های دیپلماتیک دارد، این مساله بار دیگر در درخواست واشنگتن از لبنان برای خودداری از پاسخ و تشدید تنش پس از حمله اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت و همزمان عدم اتخاذ اقدامات جدی از سوی آمریکا برای مهار اسرائیل نمایان شد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha