• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403051006377
  • خبرنگار : 71381

شهادت یک سردار و واکنش‌های داخلی به آن

شهادت یک سردار و واکنش‌های داخلی به آن

در پی ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ایران آمده بود، مقامات لشکری و کشوری با انتشار پیام‌های تسلیت جداگانه به این موضوع واکنش نشان دادند و دولت سه روز عزای عمومی اعلام کرد و مردم تهران نیز عصر امروز در میدان فلسطین به همین مناسبت تجمعی را برگزار خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، صبح امروز (چهارشنبه دهم مرداد ماه) روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی، در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای دیگر درباره ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، در زمینه برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدا توضیحاتی ارائه و تاکید کرد: بی‌تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهید القدس» دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.

در پی این ترور، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با «تبریک و تسلیت شهادت مجاهد نستوه، فرمانده برجسته مقاومت فلسطین و رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس» اسماعیل هنیه، از مردم برای حضور در اجتماع تجدید عهد و اعلام همبستگی و همدردی با خانواده محترم و یاران و همرزمان وی دعوت کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.

مقام معظم رهبری صبح فردا-پنج شنبه در دانشگاه تهران بر پیکر شهید اسماعیل هنیه اقامه نماز خواهند کرد و مراسم تشییع پیکر مجاهد برجسته مقاومت فلسطین از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی برگزار خواهد شد.

مسعود پزشکیان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه شهادت هنر مردان خدا است، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

رئیس‌جمهور همچنین با صدور پیامی ضمن تاکید بر پاسداری جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود، اینگونه اقدامات را نشانه به بن بست رسیدن سیاست های رژیم صهیونیستی دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.

دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام وحشیانه که با اهداف خاص در آغاز بکار دولت وفاق ملی صورت گرفت و همه اصول و قواعد انسانی و حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشت و مهمان رسمی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای حضور در آئین تحلیف ریاست جمهوری را هدف قرار داد، محکوم کرده و آنرا نشانه آشکار دیگری بر تروریستی بودن رژیم صهیونیستی و در امان نبودن هیچ نقطه‌ای در کره زمین از شرارت‌های این غده فاسد و اصلاح‌ناپذیر می‌داند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسن محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه در پیام تسلیتی نوشت: شهادت رهبر پر افتخار و سردار مجاهد جبهه مقاومت «آقای اسماعیل هنیه» که عمر بابرکت خود را در مسیر جهاد فی سبیل الله طی نمود و در این راه از تقدیم اولاد و اَحفادخود نیز دریغ نورزید، بدون تردید برای او فوزی عظیم و فرجامی سعادتمندانه و برای ملت مقاوم و مظلوم فلسطین مایه ی فخر ومباهات است.

محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه دو ملت ایران و فلسطین در آغوش یکدیگر داغدار این مصیبت بزرگ هستند، خاطرنشان کرد که ایران اسلامی و جبهه مقاومت از خون برادر شهید خود نخواهد گذشت.

رئیس‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی همچنین در پیامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خونخواهی شهید اسماعیل هنیه را وظیفه قطعی خود می‌داند، گفت: شهادت اسماعیل هنیه این مجاهد والامقام باعث تقویت پیوندهای ناگسستنی مسلمانان و پایبندی و اتحاد بیشتر مجاهدان جبهه مقاومت و آزادی‌خواهی در راه مبارزه با غاصبان و جنایتکاران خواهد بود.

* ابراهیم رضایی هم اعلام کرد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ترور آقای اسماعیل هنیه را به شدت محکوم می کند و ما خواستار برخورد با عوامل آن هستیم.

وی خبر داد که جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با موضوع ترور شهید ⁧هنیه⁩ و بررسی ابعاد آن امروز برگزار می‌شود.

علاء‌الدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت هم با تاکید بر این‌که رژیم صهیونیستی تاوان سنگینی خواهد داد، گفت: باید شورای امنیت سازمان ملل و سازمان همکاری‌ اسلامی جلسات فوق‌العاده‌ای درباره ترور شهید اسماعیل هنیه تشکیل داده و ایران هم خواستار صدور قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی شود.

* علی خضریان عضو دیگر کمیسیون امنیت با تاکید بر اینکه محور مقاومت همچنان قدرت اصلی را در غرب آسیا در اختیار دارد،‌ گفت: شاهد ظهور فرماندهان دیگری در طراز فرماندهان شهید جبهه مقاومت خواهیم بود و این اقدام جنایتکارانه خللی در مسیر مبارزه امت اسلامی برای آزادی قدس شریف ایجاد نمی‌کند.

غلامرضا توکل نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه رفتارهای بزدلانه از سوی رژیم صهیونیستی نشانه حقارت و ناتوانی این رژیم منحوس است،‌ افزود: تجربه نشان داده نتیجه ترورهای کور همواره هوشیارتر شدن و بیدار شدن  امت حزب الله و خاصه جبهه مقاومت بوده که امروز در خط مقدم مقابله با رژیم کودک کش صهیونیستی قرار دارد.

* جمشید قائم مقام نماینده مردم رامیان و آزاد شهر در مجلس با بیان اینکه شهادت سردار هنیه دوباره برای ما خاطرات تلخ را تداعی کرد، گفت: اما تاریخ نشان داده که ما همواره با شهادت عزیزان خود قوی تر شده ایم. امروز صدای آزادی خواهی در تمام دنیا به صدا درآمده و ترس آنان از همین موضوع است. می ترسند که گفتمان انقلاب که بیداری و آزادی خواهی همه ملت های دنیا است محقق شود.

*‌ فراکسیون روحانیت مجلس با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام آمادگی برای حضور در میدان رزم با رژیم صهیونیستی بیان کردند: یک‌صدا و لبیک‌گویان منتظر اشاره مقام معظم رهبری جهت حضور در میدان جنگ با رژیم صهیونیستی هستیم.

* فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن ترور اسماعیل هنیه تاکید کرد که این جنایت تبهکارانه عزم جبهه مقاومت در ایستادگی و مبارزه را مضاعف خواهد کرد.

تعداد دیگر ی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار پیام هایی در شبکه های مجازی این جنایت را محکوم کردند که می توانید اخبار مربوط به آن را در این لینک مرور کنید.

* محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در پیام تسلیت خود تاکید کرد: شهادت جناب آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به عنوان یکی دیگر از جلوه های «تروریسم دولتی» و از پیامدهای سکوت مجامع بین المللی در قبال جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و نقض آشکار و پی در پی مقررات بین المللی است.

*‌ محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه شهید اسماعیل هنیه قهرمان خستگی ناپذیر آزادی مردم فلسطین از اشغال اسرائیل بود، نوشت: ترور ناجوانمردانه میهمان ما، عزم ایران را برای دفاع از خود و حمایت از عزم مردم فلسطین برای مبارزه برای آزادیشان دوچندان خواهد کرد. جهان نباید اجازه دهد که اهداف ویرانگر نتانیاهو محقق شود.

* حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی یادگار امام (ره) ضمن تبریک و تسلیت این شهادت عظیم به ملت مظلوم فلسطین، خانواده و دوستداران شهید اسماعیل هنیه، ابراز امیدواری کرد که این شهادت‌ها مقدمه پیروزی نهایی آرمان فلسطین باشد.

*‌ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در پیام تسلیت خود نوشت: شهادت جناب آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی - حماس در پی اقدام تروریستی بزدلانه در تهران، بار دیگر خوی تروریستی رژیم اشغالگر صهیونیستی و ماهیت بحران‌آفرین و جنایتکار آن را در پیشگاه جهانیان آشکار کرد.

*‌ علی لاریجانی مشاور رهبری انقلاب اسلامی در پیام تسلیت خود خاطرنشان کرد: اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این رژیم بدنبال آن است که شکست خود را در غزّه با اقدامات مغشوش امّا تحریک‌آمیز تغییر دهد. البته با اقدامات متقابل در این مسیر نیز نه تنها از این بن‌بست راهبردی – امنیتی خارج نمی‌شود بلکه در گرداب جدیدی گرفتار می‌گردد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه قطعاً رژیم ددمنش صهیونی تاوان بسیار سختی خواهد داد، در پیامی نوشت: هرچند این شهید والامقام پس از سالها مجاهدت، مبارزه و پایداری در مقابل ظلم صهیونیستهای اشغالگر به آرزوی دیرین خود دست یافت، اما این حادثه‌ تلخ آنهم در حریم جمهوری اسلامی، همه ما را در سوگ خود نشانده و داغدار کرده است.

*‌ حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با تبریک شهادت بزرگمرد مقاومت، شهید اسماعیل هنیه، افزود: تردید نداریم سرنوشت سختی بزودی در انتظار جنایتکاران و حامیان آنان است، منتظر بمانند. ملت قهرمان فلسطین و انقلاب اسلامی ایران، مسیر پیروزی را با قدرت و سرعت بیشتری ادامه خواهند داد.

*‌ سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی تاکید کرد که دستپاچگی و تلاش‌های مذبوحانه دشمن جلوه‌ای دیگر از ضعف و گمان‌های غلط اوست که می‌پندارد ترور، تردید می‌آورد و نمی‌فهمد این اقدامات بذر عزم را بیش از پیش در دل جوانان پاک و وارسته منطقه خواهد نشاند و اولین زخم کاری این گمان غلط دشمن از جایی که گمان نمی‌برد بر سر او فرود خواهد آمد. 

*‌ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای تاکید کرد: این اقدام تروریستی نه تنها نقض فاحش اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است، بلکه تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

علی باقری سرپرست وزارت خارجه در پیامی در شبکه ایکس نوشت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام مجرمانه نفرت‌انگیز را به شدیدترین وجه ممکن محکوم نموده و بر حق خود برای پاسخ مناسب تأکید می‌نماید.

* ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به استمرار بررسی ابعاد و جزئیات ترور رئیس دفتر سیاسی حماس توسط نهادهای ذیربط ایرانی، گفت شهادت «اسماعیل هنیه»، پیوند ناگسستنی میان ایران و فلسطین و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

*‌ سید عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بدون تردید رژیم اشغالگرا تاوان سختی پس خواهد داد و البته به هدف شوم خود برای سد کردن راه دولت در ابتدای شروع به کار، نخواهد رسید. 

* احمد وحیدی وزیر کشور  بر ادامه راه آزادیخواهان جبهه مقاومت تاکید کرد و افزود: بی شک ترور شهید هنیه از سوی فرزندان راه مقاومت بی پاسخ نخواهد ماند و پیروز قطعی این میدان بنا بر وعده خداوند مجاهدان راه حق خواهند بود.

*‌ محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور در یک پست توییتری تاکید کرد که ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه بار دیگر نشان داد که رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده جهانی پایبند نیست و به پشتوانه حامیانش از هیچ جنایتی فروگذار نمی کند.

محمد مخبر سرپرست سابق ریاست جمهوری در پیام خود با بیان اینکه خون این مجاهد نستوه و خستگی ناپذیر چونان موجی خروشان این قوم طغیانگر را غرق می سازد، نوشت: رژیم صهیونیستی بار دیگر حتی به حامیان خود نشان داد که به هیچ قانون و مسلکی پایبند نیست و چنان افسار گسیخته است که روزی دولت های غربی پشتیبان خود را نیز در هلاکت خویش سهیم می سازد. این مرد بزرگ تعداد زیادی از اعضای خانواده خود را نیز در کشتارهای وحشیانه رژیم صهیونیستی از دست داده بود و اکنون به خانواده و همرزمان شهیدش پیوست.

محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی  در یک پیام تسلیت، نوشت: شهادت انسان آزاده، مومن و رهبر سرافراز ملت فلسطین، اسماعیل هنیه را به همه آزادگان عالم به ویژه ملت قهرمان فلسطین تسلیت می گویم.  این شهادت سند دیگری بر زبونی باند جنایتکار تل‌آویو از کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان فلسطینی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر تا نقض حریم حقوقی و قوانین بین المللی کشورها در ترور رهبران محبوب ملت‌ها است.  چه احمق هستند آنها که فکر می کنند این نوع قدرت‌نمایی زبونانه قادر است ضعف و درماندگی آنها را در رویارویی قهرمانانه فرزندان شجاع و شکست ناپذیر فلسطین جبران کند. اسرائیل تاوان بزرگی خواهد داد.

* مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری انقلاب اسلامی با انتشار پستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با تاکید بر اینکه شهادت اسماعیل هنیه انگیزه گروه‌ها و مردم محور مقاومت بویژه مقاومت و مردم ‎فلسطین را برای مبارزه با رژیم صهیونیستی و انتقام بیش از پیش تقویت می‌کند،  نوشت: باند قاتل صهیونیستی هر روز جنایت و خباثت جدیدی را به پرونده قطور پرنکبت خود می‌افزاید.

سید کاظم انبارلویی فعال سیاسی با بیان این‌که شهادت اسماعیل هنیه گامی به جلو برای آزادی قدس خواهد بود، گفت: اسراییل این پیام را دریافت خواهد کرد که اگر باد بکارد، طوفان درو خواهد کرد.

جامعه اسلامی مهندسین با انتشار بیانیه ای ضمن تاکید بر اینکه مقاومت با شهادت سرداران خود پایان نخواهد پذیرفت، افزود:  ان شاءالله مقاومت تا محو صهیونیسم از صفحه روزگار ادامه خواهد یافت. اذناب و حامیان این رژیم جعلی علی الخصوص آمریکای جنایتکار بدانند که پاسخ خون این شهید والامقام کوبنده و دردناک خواهد بود.

*‌ حزب جمهوریت ایران اسلامی با صدور پیام تسلیت شهادت اسماعیل هنیه تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با انجام این ترور، تمامیت ارضی ایران را نقض کرد.

* شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با تسلیت شهادت اسماعیل هنیه تاکید کرد: هرچند فقدان این شخصیت درخشان در عرصه مقاومت تلخ و دردناک است، به شهادت تاریخ ۷۵ ساله اشغال فلسطین، آتش مقاومت با این ترورها نه‌تنها خاموش نخواهد شد، بلکه شعله‌ورتر خواهد گشت.

حزب موتلفه اسلامی با انتشار پیامی تاکید کرد که ترور وحشیانه‌ای که دشمن جنایتکار علیه نماد مقاومت انجام داد، محور ضد استکباری را از ادامه مقاومت برای پایان دادن به جنایت رژیم صهیونیستی که از هر حدی فراتر رفته است منصرف نخواهد کرد.

*‌ جبهه پایداری انقلاب اسلامی در بیانیه ای خاطرنشان کرد: بطور قطع انتقام سختی در انتظار رژیم صهیونیستی در آخرین سال‌های باقی مانده از عمر کثیفش می‌باشد و اسرائیل جز نابودی کامل راهی در پیش ندارد و ان‌شاءالله قدس شریف و همه خاک فلسطین به زودی آزاد خواهد شد.

*‌ دبیرخانه کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین هم در بیانیه ای ترور اسماعیل هنیه را محکوم کرد.

* خانواده شهید سردار قاسم سلیمانی در پیامی با بیان اینکه ️شهید اسماعیل هنیه در همهٔ حوادث تلخ و شیرین، دوستی وفادار برای ملت ایران بود، افزود: حضور تاریخی او در مراسم تشییع شهید سلیمانی و اعطای لقب «شهیدالقدس» به ایشان، گواه عمق این دوستی است. ملت ایران خون‌خواهی دوست و مهمان عزیزش را وظیفهٔ ملی و انسانی خود می‌داند که ان‌شاءالله آن را عملی خواهد کرد.

* آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه امروز این شورا شهادت اسماعیل هنیه را به امت اسلامی و به ویژه مجاهدان جبهه جهانی مقاومت تبریک و تسلیت گفت و اظهار داشت: جبهه جهانی مقاومت محکم‌تر و با صلابت‌تر از گذشته به مسیرش ادامه خواهد داد. مجاهدان متعلق به این جبهه به فطرت پاک خویش لبیک گفته‌اند و در مسیر آزادگی، جهاد می‌کنند و برای این مجاهدان خداباور، شهادت در راه آرمان‌های‌ مقدس‌شان، رستگاری ابدی است.

* مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای ضمن محکوم‌نمودن این جنایت تروریستی، خواستار برخورد مناسب و قاطع با جنایتکاران رژیم صهیونیستی به‌عنوان حق مسلم جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیت‌های قانونی و بین‌المللی در پیگیری حقوقی این اقدام خبیثانه و مواجهه جدی با رژیم پلید اسرائیل می‌باشد.

*‌ آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید با صدور پیامی، این ترور را نشان از زبونی رژیم صهیونیستی و نزدیک شدن به روزهای پایانی‌اش عنوان کرد.

*‌ امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در پیام تسلیتی شهید هنیه را اسطوره و نماد مبارزه با رژیم خونخوار صهیونیستی خواند و گفت: بدون شک جنایت های تروریستی رژیم غاصب صهیونیستی که در پی شکست های مفتضحانه در طوفان الاقصی وغزه و استیصال آن جرثومه شوم در مصاف رو در رو با رزمندگان جبهه مقاومت رقم خورده، موجب اتحاد بیشتر و شکل گیری امواج توفنده دیگری علیه این رژیم نحس خواهد شد.

 خبر شهادت اسماعیل هنیه به تیتر یک رسانه های دنیا تبدیل شد و مقامات و مسئولان مختلفی از سراسر دنیا این جنایت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند که می توانید اخبار مربوط به آن را در این لینک بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha