• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403050905818
  • منبع : نمایندگی سمنان

نقش موسیقی درمانی و طب فشاری در کاهش درد ناشی از تزریقات در کودکان

نقش موسیقی درمانی و طب فشاری در کاهش درد ناشی از تزریقات در کودکان

ایسنا/سمنان دکتر حسن بابامحمدی عضو هیات علمی گروه پرستاری داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از انجام یک پژوهش علمی در این دانشگاه با هدف بررسی نقش موسیقی درمانی و طب فشاری در کاهش درد ناشی از تزریقات در کودکان خبر داد.

دکتر حسن بابامحمدی، درد ناشی از رگ گیری ها را از بدترین تجربیات کودکان در مواجه با کادر درمان ارزیابی و اظهار کرد: در یک تحقیق ۴۹ درصد کودکان اعلام کرده اند که بدترین و شدیدترین درد آنها در زمان بستری مربوط به فرآیند رگ گیری بوده و همین درد شدید رابطه عاطفی بین کادر درمان و بیمار را مختل می کند.

این عضو هیات علمی گروه پرستاری داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در یاداشتی که آن را در اختیار ایسنا قرار داده به تشریح این پژوهش علمی و پیشنهادات جایگزین برای کاهش درد در کودکان پرداخته که از نظر می گذرد.

درد تزریقات در تمامی سنین کودکی شایع است و بیش از ۹۰ درصد کودکان بستری در بیمارستان رویه­ های تهاجمی دردناک مثل رگ ­گیری را تجربه می­ کنند. باتوجه به عوارض درمان دارویی تسکین درد، امروزه به روش­ های غیردارویی و طب مکمل توجه شده است. این مطالعه با هدف مقایسه طب فشاری و موسیقی­ بر شدت درد ناشی از رگ­ گیری کودکان انجام شد. این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار بر روی ۱۸۰ کودک ۶-۳ ساله مراجعه ­کننده به اورژانس بیمارستان مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران انجام شد. کودکان به صورت تصادفی در یکی از سه گروه طب فشاری، موسیقی­ و کنترل قرار گرفتند. منظور از طب فشاری در این پژوهش فشار نقطه هوگو است.

نقطه هوگو، مهم­ترین نقطه ضددرد بدن است که در وسط نیمساز زاویه بین متاکارپ اول و دوم دست قرار دارد. موقعیت این نقطه در جایی است که جریان انرژی به سطح پوست نزدیک­تر بوده و می­تواند به آسانی با فشار، سوزن یا سرمای شدید تحریک شود. نقطه مورد نظر در دست کودک (دست مخالف سمت آنژیوکت)، توسط یک پرستار آموزش دیده به مدت ۳ دقیقه قبل از رگ­ گیری و تا پایان رگ ­گیری به وسیله قسمت نرمه انگشت شست و اشاره فشار متوسطی داده می ­شد. به این صورت که یک دقیقه فشار چرخشی در خلاف جهت عقربه­ های ساعت وارد می­ شد و پس از ۳۰ ثانیه وقفه، این کار مجددا تکرار می­شد (در مجموع ۳ دوره فشار چرخشی۱دقیقه ­ای و ۳ دوره وقفه۳۰ ثانیه­ای را شامل می­ شد). ماساژ این نقطه می­ تواند کشش عضلانی در تمام بدن را از بین ببرد و برای بهبود جریان خون و انرژی حیاتی در کل بدن مورد استفاده قرار گیرد.

منظور از موسیقی در این پژوهش نیز یک آهنگ بدون کلام کودکانه شاد و منطبق با فرهنگ ایران است که برای کودکان حین رگ‌گیری پخش می‌شد. به این صورت که ۵ دقیقه آهنگ شاد بی­کلام از ۳ دقیقه قبل از رگ ­گیری تا اتمام رگ‌گیری از طریق هدفون برای کودک پخش می‌شد.

مداخلات به مدت ۵ دقیقه، یعنی از ۳ دقیقه قبل از رگ­گیری تا پایان رگ­گیری به صورت پخش موسیقی با هدفون و طب فشاری نقطه هوگو اعمال شد. رگ­ گیری در شرایط یکسان و با آنژیوکت شماره۲۴ انجام شد. جهت سنجش شدت درد از مقیاس اوچر استفاده شد.

نتایج نشان داد هر دو روش موسیقی­ و طب فشاری در کاهش شدت درد ناشی از رگ­ گیری در کودکان موثر هستند. با توجه به تاثیر بیشتر موسیقی­ نسبت به طب فشاری در کاهش شدت درد ناشی از رگ­ گیری، می توان استفاده از این روش را در هنگام رگ ­گیری در کودکان پیشنهاد کرد.

نقش موسیقی درمانی و طب فشاری در کاهش درد ناشی از تزریقات در کودکان
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha