• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403050905394
  • خبرنگار : 30057

رتبه پنجم ققنوس‌ ایرانی در بخش طراحی مفهومی مسابقات فرمول دانشجویی بریتانیا

رتبه پنجم ققنوس‌ ایرانی در بخش طراحی مفهومی مسابقات فرمول دانشجویی بریتانیا

علیرغم چالش‌های حضور تیم ققنوس دانشگاه فردوسی مشهد در مسابقات بین‌المللی فرمول دانشجویی بریتانیا، این تیم توانست بالاتر از تیم‌های سینه سرخ اروپایی و درنای چینی قرار گیرد و رتبه پنجم این مسابقات را در طراحی مفهومی از آن خود کند.

به گزارش ایسنا، مسابقات بین‌المللی خودروی فرمول دانشجویی بزرگترین و معتبرترین مسابقات دانشجویی در دنیا است و هر ساله با حضور بیش از ۷۰۰ تیم از دانشگاه‌های مختلف سراسر جهان در بیش از ۲۰ کشور برگزار می‌شود.

کشور انگلستان از ۲۷ تا ۳۱ تیرماه سال جاری در پیست سیلوراستون در نزدیکی شهر لندن میزبان ۱۲۱ تیم از ۲۰ کشور دنیا از جمله انگلستان، فرانسه، مکزیک، ترکیه، ایرلند، پرتغال، اتریش، مصر، امارات، چین و ایران بود که تنها نماینده کشورمان در این مسابقات، خودروی ققنوس از تیم Racing FUM دانشگاه فردوسی مشهد بوده است.

تیم خودروی فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، با سابقه حضور در مسابقات فرمول دانشجویی کلاس کانسپت روسیه ۲۰۱۴ و مسابقات فرمول دانشجویی کلاس ۱ ایتالیا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳ پرسابقه‌ترین تیم شرکت کننده کشور در این مسابقات است. این مسابقات در ۳ کلاس کانسپت، کلاس ۱، کلاس خودران و در سه رده خودروهای احتراق داخلی، الکتریکی و خودران برگزار می‌شود.

تیم Racing FUM با خودروی ققنوس در رده خودروهای الکتریکی و در کلاس کانسپت (طراحی مفهومی) با سایر تیم‌ها به رقابت پرداخت. تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد؛ «ققنوس» با وجود مشکلات فراوان قبل از مسابقات همچون تامین منابع مالی، ریجکت شدن درخواست ویزا تمامی اعضاء یک ماه قبل از مسابقات و قبول شدن درخواست ویزای برخی از اعضا و گرفتن ویزا تنها ۲ روز قبل از شروع مسابقات و نگرانی‌های شرایط خاص به وجود آمده، توانست در مسابقات بین‌المللی بریتانیا در کلاس کانسپت حضور یابد.

کلاس کانسپت دارای ۳ آیتم دیزاین (طراحی مفهومی)، کاست و بیزنس پلن (توسعه طرح تجاری) است. در بخش دیزاین (طراحی مفهومی) تیم‌های شرکت کننده به توضیح و دفاع از طراحی‌های خود می‌پردازند.

هدف این بخش این است که تیم‌ها اهداف خود را از طراحی هر بخش نظیر دلیل انتخاب نوع پیشرانه، مشخصات سیستم انتقال قدرت، توجیه وجود آیرودینامیک و وزن نهایی خودرو و غیره، نتایج بدست آمده و راه‌های رسیدن به آن نتایج را توضیح دهند.

این بخش در ۵ قسمت توسط داوران مورد سنجش قرار می‌گیرد که شامل این موارد می‌شود:

۱-مشخص کردن اهداف کلی و پارامترهای عملکردی خودرو با در نظر گرفتن توان تیم
۲-بررسی سیستم تعلیق، شاسی، ترمز و دیگر سازه‌های موجود در خودرو
۳-بررسی نوع پیشرانه، باتری، سیستم انتقال قدرت، سیستم مدیریت دما، الکترونیک و سیستم‌های کنترل
۴-مدیریت پروژه و زمان‌بندی
۵-ساخت.

تیم فرمول دانشجویی ققنوس توانست با یک ارائه قوی و هماهنگ از نظر بیشترین امتیاز کسب شده چهارمین امتیاز را کسب کند و در رتبه پنجم قرار گیرد. (به دلیل وجود ۲ تیم در رتبه سوم به صورت مشترک). این تیم از بین ۳۷ تیم شرکت‌کننده به صورت مشترک با ۳ تیم دیگر و تنها با ۲۱ امتیاز اختلاف نسبت به تیم اول قرار گرفت.

از آنجا که تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد برای اولین بار در طراحی‌های خود از یک پیشرانه تماما الکتریکی پیشرفته استفاده کرده بود، این رتبه بسیار با ارزش و یک افتخار بزرگ برای این تیم و تک تک اعضای آن است.

رتبه پنجم ققنوس‌ ایرانی در بخش طراحی مفهومی مسابقات فرمول دانشجویی بریتانیا

اعضای تیم ققنوس

رتبه پنجم ققنوس‌ ایرانی در بخش طراحی مفهومی مسابقات فرمول دانشجویی بریتانیا

بیزنس پلن (توسعه طرح تجاری)

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مسابقات فرمول دانشجویی توجه به همه ابعاد دانشی یک مهندس است، به همین دلیل یکی از آیتم‌های مسابقات طراحی یک طرح تجاری برای محصول ساخته شده توسط تیم‌های دانشجویی به شمار می رود؛ چرا که در این آیتم تیم‌ها به طراحی و توسعه طرح کسب و کاری برای تجاری‌سازی محصول خود که یک خودروی فرمول دانشجویی است، برای ورود به بازار کار می‌پردازند.

یکی از چالش‌های مهم این بخش در مسابقات بریتانیا، حضور تمامی تیم‌های شرکت کننده در کلاس کانسپت و کلاس ۱ و رقابت مستقیم آنها با هم است.

این بخش در ۳ قسمت طراحی و ارائه شد:
۱-ارائه یک برنامه تجاری پنج ساله مبتنی بر فروش خودروی طراحی شده
۲-طراحی برنامه‌های تبلیغاتی برای ورود به بازار
۳-محاسبه نسبت‌های مالی مربوط به طرح تجاری مثل سرمایه‌گذاری اولیه، نرخ بازگشت سرمایه، استراتژی همکاری با صنایع و ... .

تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در نهایت توانست رتبه پانزدهم را بین ۳۷ تیم شرکت‌کننده در کلاس طراحی مفهومی مسابقات و رتبه چهل و پنجم را در بین ۱۰۰ تیم شرکت کننده در کلاس کانسپت و کلاس ۱ بالاتر از تیم‌هایی از کشورهای انگلیس، عربستان، اسپانیا، نروژ، فرانسه، ایرلند، ترکیه، امارات و مصر کسب کند.

رتبه پنجم ققنوس‌ ایرانی در بخش طراحی مفهومی مسابقات فرمول دانشجویی بریتانیا

کاست ریپورت

در این بخش تیم‌های شرکت کننده توسط داورها در مورد نحوه ساخت قطعات سیستم‌های نامبرده شده و محاسبات هزینه‌ها ارزیابی خواهند شد. تیم‌های شرکت کننده باید بتوانند با ارائه مدارک و شواهد معتبر و موثق شیوه ساخت خودرو و هزینه‌های صورت گرفته را شرح دهند و توجیه کنند.

در این بخش تیم‌های شرکت کننده باید ۳ گزارش به داوران مسابقات ارائه دهند که به شرح زیر است:

۱-BOM یا Material of Bill BOM سیستم‌های مشخص شده توسط مسابقات (شاسی، پدال باکس و سیستم آیرودینامیک برای مسابقات سال جاری)
۲-نقشه‌ها و رندرهای مربوط به قطعات مربوط به سیستم‌های نام‌برده شده
۳-یک فایل حاوی اسناد و مدارک قیمت‌های محاسبه شده و ارائه شده.

علیرغم شرایط خاص تیم در ماه‌های پایانی برای آماده شدن برای سفر و اینکه برخی از قوانین و شرایط این آیتم در ماه‌های پایانی به تیم‌ها از سمت مسابقات ابلاغ می‌شود، تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در نهایت توانست رتبه ۲۱ را در بین ۳۷ تیم شرکت کننده از سراسر جهان کسب کند.

رتبه پنجم ققنوس‌ ایرانی در بخش طراحی مفهومی مسابقات فرمول دانشجویی بریتانیا

اعضای این تیم ۲۱ نفره تحت نظر دکتر حسین ابوترابی زارچی، عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی بودند و اعضای این تیم را دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های مهندسی مکانیک، هوافضا، برق، خودرو، صنایع و مدیریت کسب وکار از دانشگاه‌های فردوسی، شهید منتظری مشهد، صنعتی شریف، شهید بهشتی و علامه طباطبایی تشکیل می‌دهند.

در نهایت تیم ققنوس توانست رتبه هفدهم را بالاتر از تیم‌هایی از کشورهای انگلیس، مصر، ایرلند، ولز، آلمان و امارات متحده عربی به دست آورد. تیم ققنوس حضور خود در این مسابقات و قرارگیری در بین ۵ تیم برتر آیتم طراحی مفهومی را موفقیتی بزرگ و به اهتزاز در آوردن پرچم ایران را مایه افتخار خود دانسته و امیدوار است این حضور مجدد باعث انگیزه بیشتر دانشجویان برای خودباوری و تلنگری به مسئولین برای حمایت هرچه بیشتر از تیم‌های دانشجویی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha