• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403050905297
  • خبرنگار : 71129

مادورو: تلاش‌هایی برای «تحمیل کودتا بر ونزوئلا» در جریان است

مادورو: تلاش‌هایی برای «تحمیل کودتا بر ونزوئلا» در جریان است

رئیس‌جمهور ونزوئلا در واکنش به ناآرامی‌ها پس از برگزاری انتخابات، گفت مخالفان دولت قصد دارند بحران سیاسی در این کشور ایجاد کنند اما به هدف خود نخواهند رسید.

به گزارش ایسنا، همزمان با وقوع ناآرامی‌های انتخاباتی «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا امروز (سه‌شنبه) برای مردم این کشور سخنرانی کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در حالی‌که تصاویر و فیلم‌هایی از ناآرامی‌ها را نشان می‌داد، گفت: «آیا این‌ها افرادی هستند که می‌خواستند بر کشور حکمرانی کنند؟ آن‌ها می‌خواستند روی کار بیایند و قدرت را به دست بگیرند؟ برای آنکه کشور را به ورطه یک جنگ داخلی بکشانند؟ ۹۰ درصد از کسانی که دست به اقدام‌های خشونت آمیز در کشور می‌زنند، مواد مخدر مصرف کردند و در ازای دریافت پول، سلاح با خود حمل می‌کنند.»

او گفت: آنها در تلاش هستند تا بار دیگر «کودتای فاشیستی و ضدانقلابی» را بر ونزوئلا تحمیل کنند.

به گفته مادورو «عاملان و مسئولان حملات و اقدام‌های خشونت بار، تروریستی و جنایتکارانه روز دوشنبه شناسایی و بازداشت شدند و معلوم شد که ۸۰ درصد آنان دارای پیشینه جنایی هستند.»

در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا در روز دوشنبه و پیروزی نیکولاس مادورو برای سومین مرتبه، حامیان مخالفان در مرکز کاراکاس، پایتخت این کشور به سمت پلیس کوکتل مولوتف پرتاب کردند و پلیس هم در واکنش به این تجمعات خشونت‌آمیز از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

وزارت دفاع ونزوئلا خبر داده که در ناآرامی‌های کاراکاس ۲۰ سرباز مجروح شده‌اند. 

مادورو: مخالفان نمی‌توانند بحران سیاسی در ونزوئلا ایجاد کنند
اعتراضات ونزوئلا

شورای ملی انتخابات ونزوئلا دوشنبه پس از اینکه مادورو ۶۱ ساله با شمارش ۸۰ درصد آرا، ۵۱.۲ درصد آرا را به دست آورد، او را برنده رقابت‌های ریاست جمهوری اعلام کرد. نفر دوم انتخابات و رقیب اصلی مادورو، «ادموندو گونزالس» بود که ۴۴.۲ درصد رای گرفت.

مادورو سومین دوره ریاست جمهوری خود را در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد. با این حال «ماریا کورینا ماچادو» رئیس مخالفان ونزوئلا مدعی شد از نظر مخالفان دولت ونزوئلا، «گونزالس» پیروز انتخابات است.

مادورو: مخالفان نمی‌توانند بحران سیاسی در ونزوئلا ایجاد کنند
اعتراضات ونزوئلا

ماچادو پس از منتشر شدن خبر پیروزی مادورو مدعی شد: «من می‌خواهم به همه مردم ونزوئلا و جهان بگویم که ونزوئلا رئیس‌جمهور بعدی خود را دارد و آن "ادموندو گونزالس" است. همه دنیا این را می‌دانند. ما در تمام ایالت‌های کشور پیروز شدیم.»

رئیس مخالفان ونزوئلا ادعا کرده گونزالس ۷۰ درصد رای کسب کرده است. او گفت که ائتلاف تحت امرش، مردم را برای دفاع مسالمت‌آمیز از آرای خود جمع خواهد کرد.

مادورو: مخالفان نمی‌توانند بحران سیاسی در ونزوئلا ایجاد کنند
اعتراضات ونزوئلا

پس از این تحولات و آغاز اعتراضات، چندین بار در مرکز کاراکاس صدای تیراندازی شنیده شده است. همچنین تدابیر امنیتی در ساختمان‌های شورای ملی و کمیسیون انتخابات در مرکز شهر کاراکاس، تقویت شده است. 

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در کاراکاس، درگیری بین پلیس و معترضان در مرکز تاریخی کاراکاس در جریان است، راه‌های ورود به کاخ ریاست جمهوری میرافلورس مسدود شده و تدابیر امنیتی شدت یافته است.

در نواحی مرکزی کاراکاس، صدها فرد با چوب و برخی با کوکتل مولوتف در تجمع حضور دارند. بیشتر آنها با دستمال و پارچه صورت خود را پوشانده‌اند. معترضان در حال پرتاب مواد آتش‌زا و سوزاندن زباله‌ها در وسط خیابان‌ها هستند.

مادورو در سخنرانی روز سه‌شنبه خود تاکید کرد: «بحران‌ها در خدمت رشد هستند. آن‌ها می‌خواهند بحران سیاسی ایجاد کنند، نتوانستند و نخواهند توانست. اعمال خشونت آمیز و فاشیسم اتفاق نخواهد افتاد. ما پیروز خواهیم شد.»

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین خبر داد نشست مشترک شورای دولتی و شورای امنیت ملی امروز برای برنامه‌ریزی گفت‌وگوی بزرگ درباره مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، معنوی و سیاسی برگزار می‌شود.

مادورو تاکید کرد: «تمام ونزوئلا دعوت شده است. این یک گفت‌وگوی مستقل است، هیچکس جرات نمی‌کند آن را به هم بزند. بس است. این رویه در حال انجام است. این گفت‌وگو بین ونزوئلایی‌ها است. ۹۰ درصد کسانی که مرتکب اعمال خشونت‌آمیز می‌شوند، معتاد به مواد مخدر هستند و اسلحه حمل می‌کنند.»

برای مادورو، دوره ۶ ساله ریاست جمهوری آتی، سومین دوره حکومت او خواهد بود. او از سال ۲۰۱۳ ریاست جمهوری بولیواری را برعهده دارد.

این در حالی است که مخالفان سیاسی ونزوئلا به شدت حکم مرجع انتخاباتی مبنی بر انتخاب مجدد نیکولاس مادورو به عنوان رئیس جمهور این کشور را رد کرده و از ارتش خواسته‌اند تا مداخله کند.

ماچادو به خبرنگاران گفت: «نیروهای مسلح ونزوئلا وظیفه دارند تا اطمینان حاصل کنند که حاکمیت مردمی بیان شده در رای‌گیری رعایت می‌شود.»

پیش از این، مادورو در جمع حامیانش نسبت به هرگونه تلاش برای ایجاد هرج و مرج و کودتا در ونزوئلا هشدار داده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha