• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۶:۲۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403050905246
  • خبرنگار : 71661

فلسطین؛ آزمون بزرگ هریس در انتخابات

فلسطین؛ آزمون بزرگ هریس در انتخابات

«کامالا هریس» در حالی کارزار انتخاباتی خود برای رقابت با «دونالد ترامپ» را آغاز کرده که در همین ابتدای کار، مسئله فلسطین به یک آزمون بزرگ در فعالیت‌های انتخاباتی وی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی در مقاله‌ای به چالش بزرگی که «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ این کشور با آن مواجه است پرداخته و آن را یکی از آزمون‌های مهم و کلیدی دانسته که هریس در آغاز فعالیت‌های انتخاباتی خود با آن مواجه است.

به گزارش «پالتیکو»، وضعیت سیاسی ایالات متحده بسیار پیچیده است و مسئله فلسطین و جنگ غزه موضوعی بحث‌برانگیز بدل شده که برای هریس حکم یک آزمون مهم را دارد؛ آزمونی که در آن این سیاستمدار آمریکایی باید میان چالش‌های داخلی و خارجی یک توازن ظریف برقرار کند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که در پی عملکرد ضعیف خود در مناظره انتخاباتی با «دونالد ترامپ» و همچنین اشتباهات کلامی فراوان در سخنرانی‌های عمومی با بحران محبوبیت مواجه شده بود، بالاخره در هفته گذشته به درخواست چهره‌های مختلف حزب دموکرات برای خروج از رقابت‌های انتخاباتی پاسخ داد و کناره‌گیری خود از دور رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ را اعلام کرد. او با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام کناره‌گیری خود از رقابت‌ها، حمایت تمام‌عیار خود از کامالا هریس را اعلام کرد و او را بهترین گزینه حزب دموکرات برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی دانست.

حال با آغاز کار کارزار انتخاباتی هریس، حزب جمهوری‌خواه او را به حمایت از معترضان ضدیهودی متهم کرده و رسانه‌هایی مانند «نیویورک پست» به دلیل عدم حضور هریس در سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا، او را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند. «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا نیز در یک تجمع انتخاباتی به غیبت هریس در سخنرانی نتانیاهو اشاره کرد و آن را به معنای مخالفت با یهودیان تفسیر کرد.

فلسطین؛ آزمون بزرگ هریس در انتخابات
سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا که مورد تحریم بسیاری از قانون‌گذاران قرار گرفت

نتانیاهو که هفته گذشته در کنگره ایالات متحده سخنرانی کرد، در اظهاراتی که بویی از صداقت نداشت، گفت در تاریخ جنگ‌های شهری، جنگ غزه یکی از پایین‌ترین میزان تلفات غیرنظامی را داشته است! اظهاراتی که خشم شدید جامعه بین‌المللی را در پی داشت. گرچه نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در کنگره آمریکا با تشویق ایستاده بسیاری از حاضران مواجه شد، اما تقریباً نیمی از اعضای دموکرات کنگره ایالات متحده این سخنرانی را تحریم کرده و در جلسه شرکت نکردند.

با وجود تمام این فشارها، چهره‌های ترقی‌خواه در حزب دموکرات از هریس می‌خواهند اقدامات رژیم صهیونیستی را به‌صورت مستقیم‌تری به چالش بکشد، به‌ویژه در مورد جنگ در غزه. افرادی مانند «حاتم ابودیه» رئیس شبکه جامعه فلسطینیان در ایالات متحده در توصیف هریس و رئیس‌جمهور آمریکا از عباراتی مانند «کامالای قاتل» و «بایدن نسل‌کُش» استفاده می‌کنند. حامیان فلسطین در آمریکا از هریس می‌خواهند رویکردی انسانی‌تر اتخاذ کند که در آن کرامت فلسطینیان به رسمیت شناخته شود.

«نهاد عوض» عضو «شورای روابط اسلامی آمریکا» با اشاره به محبوبیت پایین بایدن در میان رأی‌دهندگان ایالت‌های سرنوشت‌ساز آمریکا، بر لزوم اعمال تغییرات عمده در سیاست آمریکا در قبال غزه تأکید می‌کند. تحلیلگران انتخابات، نظر این رأی‌دهندگان، به‌ویژه جوانان را برای موفقیت هریس در انتخابات ۲۰۲۴ حیاتی می‌دانند و با وجود دیدگاه‌های متفاوت در حزب دموکرات، بسیاری نیز اذعان دارند هریس در مسئله فلسطین، موضعی همدلانه‌تر از بایدن اتخاذ کرده است.

درحالی‌که حزب جمهوری‌خواه حمایت قوی از رژیم صهیونیستی را در برنامه خود جای داده و به رأی‌دهندگان یهودی حامی صهیونیسم توجه زیادی نشان داده است، دموکرات‌ها سعی کرده‌اند موضعی میانه‌روتر اتخاذ کنند که در آن ضمن انتقاد از نتانیاهو، بر حمایت از رژیم صهیونیستی تاکید شود. این رویکرد میانه‌رو به بروز شکاف‌هایی در حزب دموکرات منجر شده و دموکرات‌های ترقی‌خواه آمریکا به طور فزاینده‌ای با ادامه جنگ غزه مخالفت کرده‌اند.

فلسطین؛ آزمون بزرگ هریس در انتخابات
تظاهرات دانشجویی حامیان فلسطین در آمریکا

«جاش شاپیرو» گزینه احتمالی هریس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و همراه انتخاباتی وی است، چهره‌ای که انتقاد او از اعتراضات دانشگاهی حامیان فلسطین در آمریکا موجب تعمیق این شکاف‌ها شده است. همچنین «مارک ملمن» رئیس گروه دموکرات‌های حامی رژیم صهیونیستی معتقد است هریس دارای سوابق روشنی در حمایت از رژیم اشغالگر است و رأی‌دهندگان آمریکایی باید به حمایت طولانی‌مدت او از تل‌آویو اذعان داشته باشند. در عین حال، جمهوری‌خواهان ادعا می‌کنند که غیبت او در سخنرانی نتانیاهو به منزله بی‌توجهی به منافع رژیم صهیونیستی است.

همزمان با فشار جمهوری‌خواهان به هریس برای توجه بیشتر به منافع صهیونیست‌ها، گروه‌های طرفدار فلسطین از هریس می‌خواهند مخالفت جدی‌تری با رژیم صهیونیستی ابراز کند. دستیاران پیشین دولت بایدن که به دلیل نارضایتی از عملکرد وی در جنگ غزه استعفا داده بودند، اکنون امیدوارند هریس در این زمینه عملکرد متفاوتی داشته باشد. با این حال، هنوز مشخص نیست که سیاست خارجی او تا چه حد با بایدن متفاوت خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha