• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403050804960
  • خبرنگار : 71415

بایدن هنوز هم حرفی در روند صلح غرب آسیا دارد؟

بایدن هنوز هم حرفی در روند صلح غرب آسیا دارد؟

رسانه آمریکایی تحلیل کرد تاثیر انصراف جو بایدن از نامزدی برای انتخابات ۲۰۲۴ بر رویکرد او در قبال موضوع صلح در غرب آسیا همچون یک شمشیر ۲ لبه است که هم اهرم او را بر متحدش، بنیامین نتانیاهو می‌کاهد و هم به او زمان و انرژی بیشتری برای تمرکز بر این فرآیند می‌دهد.

به گزارش ایسنا، وبگاه خبری آمریکایی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا تحلیل کرد: «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا حالا با توجه به انصرافش از نامزدی از سوی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به اصطلاح تبدیل به یک «اردک لنگ» [سیاستمداری که به دلیل قطعی بودن کناره‌گیری‌اش در آینده نزدیک دیگر نفوذ سابق را ندارد] شده  و در این وضعیت دیگر اهرمی که سابقا بر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی داشت را ندارد اما در عین حال این انصراف و رها شدن او از محاسبات سیاسی انتخاباتی، زمان و انرژی بیشتری را به بایدن به منظور تمرکز بر پیشبرد روند حصول یک توافق بر سر آتش بس در غزه را می‌دهد.

«کریس اسمیت»، نماینده جمهوریخواه ایالت نیوجرسی و عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید:‌ «وضعیت بایدن مثل یک شمشیر ۲ لبه برای او است. نفوذ او حالا تضعیف شده اما از طرف دیگر او از مسائل مربوط به انتخابات رها شده و تبدیل به یک عامل آزادتری شده است. اما سوال این است که آیا در این وضعیت حرفهای بایدن همچنان مثل قبل شنیده خواهند شد؟ من مطمئن نیستم که نتانیاهو دیگر هر چیزی که از سمت بایدن مطرح شود را قبول کند.»

بایدن هنوز هم حرفی در روند صلح غرب آسیا دارد؟
تظاهرات حامیان فلسطین همزمان با سخنرانی نتانیاهو مقابل کنگره آمریکا

به نوشته این رسانه آمریکایی از طرفی طرف‌های «مذاکرات پیچیده خاور میانه» از جمله فلسطینی‌ها و کشورهای عرب حامی آنها می‌خواهند مطمئن باشند هر گونه تضمینی که آمریکا در زمان دولت جو بایدن ارائه می‌دهد قرار نیست در صورت پیروز شدن نامزد جمهوریخواهان یعنی «دونالد ترامپ» در انتخابات نوامبر آینده پاره شود.

بایدن در سخنرانی خود برای اعلام رسمی انصرافش از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ گفت: «من قصد دارم به تلاش برای پایان دادن به جنگ در غزه، به خانه برگرداندن همه اسیران و برقرار کردن صلح و امنیت در خاور میانه و پایان دادن به این جنگ ادامه دهم.»

آمریکا در مدت اخیر تلاش‌هایی را با هدف رفع شکاف‌ها بین رژیم صهیونیستی و حماس برای حصول توافق بر سر آتش‌بس و آزادسازی اسرا انجام داده و به گزارش هیل، یک مقام ارشد دولت واشنگتن گفته که انتظار می‌رود مذاکرات طرف‌ها بر سر توافق آتش‌بس در هفته آینده ثمربخش باشد.

«لورا کلی»، تحلیلگر پایگاه هیل معتقد است: «نتانیاهو که عمدتا گمان برده می‌شود پیروز شدن دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا را ترجیح می‌دهد، متهم است به اینکه مذاکرات مربوط به آتش‌بس در غزه را طول می‌دهد تا جایگاه خود به عنوان نخست وزیر را حفظ کند. از طرفی اعضای راست افراطی حزب او که مخالف با توافق با حماس هستند تهدید به فروپاشی دولت او در صورت امضای چنین توافقی کرده‌اند.»

بایدن هنوز هم حرفی در روند صلح غرب آسیا دارد؟
نشست هفته گذشته نتانیاهو با بایدن

تحلیلگر هیل بر این باور است که سیاستهای جو بایدن و کامالا هریس که حالا به عنوان نامزد ریاست جمهوری جانشین وارد گود رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ شد فرق چندانی ندارند و حتی دونالد ترامپ نیز خواستار پایان یافتن جنگ غزه و آزادشدن اسرای صهیونیست است.

ترامپ در مصاحبه‌ای در روز پنجشنبه با فاکس نیوز در مورد نشست اخیرش با نتانیاهو در اقامتگاه تفریحی‌ خود موسوم به «مارالاگو» در فلوریدا اظهار کرد: «آنها [اسرائیلی‌ها] دارند با این کار شهرت خودشان را از بین می‌برند. من می خواهم این وضعیت سریعا پایان یابد. شما باید به آن سریعا پایان دهید. نمی‌شود دیگر این طور ادامه دهید. این وضع خیلی طول کشیده است. شما باید گروگانها را برگردانید.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha