• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403050804728
  • خبرنگار : 71129

وکیل فلسطین: انگلیس باید ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند

وکیل فلسطین: انگلیس باید ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند

وکیل فلسطین در دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد، پس از رای مشورتی دیوان مبنی بر اینکه کشورهای عضو سازمان ملل نباید در اشغالگری اراضی فلسطینی کمک کنند و آن را تسهیل نمایند، انگلیس باید به این رای احترام گذاشته و ارسال سلاح به «اسرائیل» را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، دیوان بین‌المللی دادگستری در حکم ماه جاری خود اعلام کرد که سیاست‌های شهرک سازی رژیم صهیونیستی و اشغالگری‌های این رژیم نقض قوانین بین‌المللی است و اعضای سازمان ملل ملزم هستند تا نه اشغالگری را به رسمیت بشناسند و نه از آن حمایت کنند.

به نوشته روزنامه گاردین، درحالیکه انگلیس بابت فروش تسلیحات به تل‌آویو در جریان حملاتش به نوار غزه تحت فشار است، پروفسور «فیلیپ سندز» از اعضای تیم حقوقی فلسطینی در پرونده ارجاعی به دیوان دادگستری بین‌الملل گفته که این رای مشورتی از سوی دیوان پیامدهای مهمی برای لندن دارد.

وی ادامه داد: «مهمترین مساله الزام به این رای توسط کشورهاست که شامل انگلیس نیز می‌شود و نباید برای حفظ وضع موجود در اراضی اشغالی در کرانه باختری شامل قدس شرقی کمک کنند.»

این وکیل ادامه داد: «این الزام حقوقی شامل فروش تسلیحاتی است که می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای کمک به اسرائیل در حفظ وضعیت اشغالگری غیرقانونی اراضی فلسطینی مورد استفاده قرار گیرد.»

دیوید لمی، وزیر خارجه انگلیس نیز گفته که مقام‌ها در حال بررسی جامع تبعیت تل‌آویو از قوانین بشردوستانه بین‌المللی هستند و این رویه شامل ممنوعیت ارسال برخی از تسلیحات می‌شود.

پروفسور سندز همچنین گفت، حکم دیوان به صورت مستقیم انگلیس یا دیگر کشورهای عضو سازمان ملل را ملزم نمی‌کند اما به عنوان بیانیه‌ای معتبر از قانون تلقی می‌شود و اینکه سازمان ملل و آژانس‌های آن باید از این قانون تبعیت کنند.

وی افزود، این حکم همچنین بر قانونی بودن واردات کالاها از شهرک‌های اسرائیلی به انگلیس و سایر کشورها تاثیر می‌گذارد. هرچیزی که در اراضی اشغالی تولید می‌شود شامل غذا یا هر چیزی که در داخل اینترنت به فروش می‌رسد، مشمول این ممنوعیت بین‌المللی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha