طالب محمدی در گفت و گو با ایسنا با تشریح اهمیت اجرای این برنامه در ارائه خدمات مداخله ای به هنگام و توانبخشی به نوآموزان اظهار کرد: مرحله اول برنامه مداخله توانبخشی با محوریت خانواده برای والدین کودکان و نوآموزان شناسایی شده در برنامه ملی سنجش( از مهرماه ۱۴۰۲تا کنون) در مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی-تربیتی استان آغاز شده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: این برنامه با شناسایی نوآموزان با نیازهای ویژه از طریق سنجش در مراکز جامع آغاز و با توجیه و ثبت نام والدین و دانش آموزان در سامانه توانبخشی ادامه می یابد.
وی افزود: اعلام زمان جلسات به والدین، حضور آنان در مراکز، ارزیابی تخصصی نوآموزان و اعلام به خانواده ها وبرگزاری مستمر جلسات حضوری و غیرحضوری از اقدامات بعدی انجام گرفته در راستای تحقق این برنامه در مراکز است.
محمدی، با محوری برشمردن آموزش ومشارکت خانواده در ارائه خدمات توانبخشی به کودکان افزود: طبق اعلام سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور در گام بعدی اجرای این برنامه گروه های سنی بالاتر مد نظر قرار می گیرند و این برنامه برای تمامی خانواده های نوآموزان ودانش آموزان با نیازهای ویژه اجرایی می شود.
وی، آگاه سازی خانواده ها از مشکلات واختلالات فرزندان خود، شناخت مداخلات توان بخشی، مشارکت فعال در مداخلات توان بخشی وآشنایی با سیستم های حمایتی درون و برون سازمانی را از اهداف اجرای این برنامه برشمرد.
محمدی تصریح کرد: خدمات توانبخشی و مداخلات آموزشی و درمانی به صورت حضوری و غیر حضوری و به دو شیوه انفرادی و گروهی در مراکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی ارائه می شود.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان افزود: آینده خوب برای دانشآموزان با نیازهای ویژه با برنامهریزی صحیح و پیش بینی نیازهای آنها شروع میشود و خدمت به آنان موهبتی الهی، ارزشمند و ماندگاراست.
وی با تأکید برتوسعه مشارکت اولیا در آموزش و پرورش به عنوان امری مهم و اجتناب ناپذیر تصریح کرد: سیستم آموزش مدارس با نیازهای ویژه بر مبنای مشارکتهای عمومی طراحی شده است.
محمدی یادآور شد: حضور اولیا و مشارکت آنها در اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی جزو اصول اساسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و پیوند عمیق بین اولیا و مربیان زمینهساز ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات