• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1403050804442
  • خبرنگار : 71038

ماجرای جولان؛ عملیات پرچم دروغین نتانیاهو برای فرار از شکست‌های پی‌درپی

ماجرای جولان؛ عملیات پرچم دروغین نتانیاهو برای فرار از شکست‌های پی‌درپی

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه انفحار در «مجدل شمس» نمی‌تواند ارتباطی با حزب‌الله لبنان داشته باشد، گفت این اتفاق «یا ناشی از اشتباه گنبد آهنین بوده و یا یک پرچم دروغ و فریب جهت ایجاد بهانه برای گسترش بحران و حمله به لبنان است».

«حسین آجرلو» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بعد از آغاز بحران غزه و عملیات «طوفان الاقصی»، منطقه غرب آسیا وارد یک سلسله تحولات جدید شده است و ریسک در منطقه به‌شدت افزایش یافته است، اظهار کرد: در همین چهارچوب برخی از حوادث مقطعی نیز میزان تنش در منطقه را افزایش داده است که در این ارتباط می‌توان به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان سرکنسولگری ایران در دمشق و پاسخ ایران به این تجاوز در قالب انجام عملیات «وعده صادق» و همچنین هدف قرار دادن تل‌آویو توسط انصارالله یمن و اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به بندر الحدیده اشاره کرد.

او با بیان اینکه در کنار تنش دائمی غزه، در چند ماه اخیر چند بحران دیگر نیز در منطقه وجود داشته که در این ارتباط می‌توان به تحولات شمال اراضی اشغالی و اقدامات حزب‌الله لبنان در این منطقه و همچنین بحث دریای سرخ اشاره کرد، گفت: این تنش‌ها به نوعی تنش‌های مدیریت شده هستند که در طول چند ماه گذشته در منطقه وجود داشته‌اند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این موضوع که در ۹ ماه گذشته و در بحران غزه، صهیونیست‌ها دستاوردی کسب نکرده‌اند، تصریح کرد: نتانیاهو به دنبال این است، که حتماً دستاوردی کسب کند و در همین چهارچوب به دنبال فرصتی که دامنه بحران در منطقه را افزایش دهد. با توجه به اقدامات حزب‌الله لبنان، تسلط امنیتی رژیم صهیونیستی بر مناطق شمالی اراضی اشغالی کمرنگ شده و در واقع موازنه قدرت در آن منطقه به هم خورده و این برای رژیم صهیونیستی قابل تحمل نیست. در شرایط فعلی عملاً جبهه شمال به نمادی از ناکارآمدی سیستم دفاعی و امنیتی رژیم صهیونیستی تبدیل شده که نتوانسته اقدام قوی در در برابر حزب‌الله لبنان انجام دهد.

ماجرای جولان؛ عملیات پرچم دروغین نتانیاهو برای فرار از شکست‌های پی‌درپی
عملیات حزب‌الله در شمال فلسطین اشغالی

چراغ سبز آمریکایی‌ها به نتانیاهو

آجرلو با اشاره به اینکه کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در داخل اراضی اشغالی نیز با درگیری‌ها داخلی جدی روبرو و به شدت تحت فشار است، اظهار کرد: با توجه به عدم موفقیت رژیم صهیونیستی در نوار غزه و همچنین تغییر موازنه قوا در منطقه به نفع جریان مقاومت و در پیش بودن انتخابات آمریکا و دیگر تحولات پیش رو، به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها برای گسترش تنش در منطقه به نقطه غیر قابل بازگشت رسیده‌اند و برای انجام این موضوع به دنبال این بودند که برخی از حمایت‌های بین‌المللی از جمله حمایت آمریکا را کسب کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در همین ارتباط افزود: به نظر می‌رسد با توجه به سفر اخیر نتانیاهو به آمریکا و استقبالی که از سخنرانی او در کنگره شد، به نوعی به نتانیاهو چراغ سبز برای گسترش حملات داده شد و اعتماد به نفس بیشتری در نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جهت این موضوع ایجاد شد. نتانیاهو برای پیشبرد این هدف نیازمند یک جرقه جدی بود و این جرقه در مجدل شمس زده شد.

شامگاه شنبه و در پی وقوع انفجار در یک زمین فوتبال در منطقه «مجدل شمس» در جولان اشغالی سوریه، ۱۲ نفر کشته و شمار دیگری مجروح شدند. رژیم صهیونیستی بلافاصله انگشت اتهام را به سمت حزب‌الله لبنان گرفت و مدعی شد مقاومت لبنان با موشک جولان اشغالی را هدف قرار داده است. حزب‌الله لبنان اما هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده است و رسانه‌ها و شاهدان عینی نیز گفته‌اند احتمالا موشک رهگیر سامانه «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی پس از ناکامی در رهگیری هدف احتمالی، به جمعیت حاضر در این منطقه برخورد کرده است.

ماجرای جولان؛ عملیات پرچم دروغین نتانیاهو برای فرار از شکست‌های پی‌درپی
انفجار در مجدل شمس

عواقب سنگین در انتظار صهیونیست‌ها

او با بیان اینکه عملیات رخ داده در مجدل شمس نمی‌تواند ارتباطی با حزب‌الله لبنان داشته باشد، چراکه حزب‌الله لبنان همواره این هوشمندی را داشته است که تنش را به داخل لبنان نکشاند، خاطر نشان کرد: اتفاق رخ داده در این منطقه یا ناشی از اشتباه گنبد آهنین بوده و یا یک پرچم دروغ و فریب جهت ایجاد بهانه برای گسترش بحران و حمله به لبنان است.

آجرلو تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود رژیم صهیونیستی در آینده بسیار نزدیک به بهانه پاسخ به تحولات رخ داده در مجدل شمس اقدام به انجام حمله نظامی به لبنان کند، گرچه در مورد محدود بودن یا گسترده بودن این حملات اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد و به نظر می رسد اگر این حملات به صورت گسترده انجام شود بیشتر عواقب آن متوجه خود رژیم صهیونیستی خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha