• یکشنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403050704208
  • خبرنگار : 50549

اهمیت بهره‌گیری مناسب از ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی در سوگواره «نوای ارادت»

اهمیت بهره‌گیری مناسب از ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی در سوگواره «نوای ارادت»

ایسنا/خراسان رضوی دبیر دومین سوگواره «نوای ارادت» گفت: انتخاب اشعار با موضوع سوگواره و بهره‌گیری مناسب از ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی در مداحی را از مهمترین ملاک‌های ارزیابی داوران در سوگواره عنوان کرد.

شهرام تدین در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جزئیات دومین سوگواره نوای ارادت اظهار کرد: دومین سوگواره «نوای ارادت» ویژه عموم و در بخش‌های مقتل‌خوانی، روایتگری، همخوانی سرودهای اسلامی و انقلابی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: شبکه‌سازی و حمایت از مداحان، راویان، گروه‌های همخوانی نوجوان و جوان در راستای تحقق گام دوم انقلاب، شناسایی استعدادها در حوزه‌های مدیحه‌سرایی، همخوانی و روایتگری باهدف گسترش، شناسایی و تعامل بیشتر با مداحان، گروه‌های سرود و روایتگران را از اهداف برگزاری این سوگواره است.

تدین ادامه داد: ترویج فرهنگ محتوایی مدیحه‌سرایی، عمق بخشی به محتوای رسانه‌ای و مردمی، تجلیل و بزرگداشت شهدا و خانواده بزرگ شهیدان و جانبازان از دیگر اهداف برگزاری این سوگواره است.

وی مهمترین هدف از برگزاری این سوگواره را انتقال پیام مسئولیت‌پذیری اجتماعی و پیامدهای بی‌تفاوتی در جامعه با محوریت واقعه کربلا عنوان و خاطرنشان کرد: این سوگواره به همت مجتمع آموزشی مهدی یاوران و با حمایت و همکاری نهادهای مختلف خراسان رضوی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش، شهرداری و ... برگزار خواهد شد.

تدین ادامه داد: برگزاری سوگواره در ۲ بخش کلی و خاص برنامه‌ریزی شده است؛ در بخش موضوعات کلی شامل، کربلا، شهدای کربلا، حماسه کربلا، پیام کربلا، کربلای دفاع مقدس، کربلای دفاع از حرم و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پیش‌بینی‌شده است.

وی تصریح کرد: موضوعات خاص دومین سوگواره نوای ارادت شامل، کرامات و سیره عملی حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع)، کربلای غزه، عفاف و حجاب، بی‌تفاوت نبودن، منتظران ظهور، عصر انتظار، فرهنگ ایثار و شهادت، ایثار اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.

دبیر دومین سوگواره «نوای ارادت» بخش ویژه سوگواره نوای ارادت را ویژه بانوان و شامل روایت خاندان شهدا عنوان کرد و افزود: این بخش با هدف ترویج سبک و سیره شهدا تدارک دیده شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در مرحله مقدماتی سوگواره محدودیتی به لحاظ سن و جنسیت نیست، اما در مرحله نهایی گروه‌بندی سنی و جنسیتی لحاظ خواهد شد.

تدین در خصوص جزئیات برنامه گفت: شرکت‌کنندگان در مرحله مقدماتی باید آثار خود را در یک کلیپ ۵ دقیقه‌ای آماده و به شماره ۰۹۱۵۵۱۳۴۳۵۹ دبیرخانه سوگواره در پیام‌رسان ایتا ارسال کنند که در نهایت ۱۴ اثر در گروه‌های سنی مختلف انتخاب و این ۱۴ اثر در مشهد و در قابی هماهنگ ضبط خواهد شد.

وی گفت: ملاک ارزیابی انتخاب اشعار، متون ادبی و روایت‌ها مطابق موضوعات سوگواره است، ضمن اینکه قرائت صحیح اشعار، بهره‌گیری مناسب از ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی در مداحی، رعایت اصول فن بیان، خلاقیت، توجه به سنت‌های اسلامی و ایرانی و ایجاد ارتباط موثر است.

دبیر دومین سوگواره «نوای ارادت» اظهار کرد: ۸ اثر به مرحله نهایی راه پیدا خواهد کرد و در ۳ بخش ویدئویی، اجرای زنده و روی صحنه داوری خواهد شد.

وی گفت: علاقه‌مندان برای شرکت در این سوگواره می‌توانند عدد ٨ را به سامانه ٣٠٠٠۵٠٢٧ ارسال نمایند. مهلت ارسال آثار به دومین سوگواره نوای ارادت تا ٢٠ مردادماه ١۴٠٣ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha