• شنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۲۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403050603977
  • خبرنگار : 50666

در پی تعطیلی روز یکشنبه؛

فعالیت ۳۲۰ گروه درمانی و اورژانسی در اصفهان

فعالیت ۳۲۰ گروه درمانی و اورژانسی در اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: با توجه به اطلاعیۀ کشوری در پی استقرار هوای گرم و اعلام تعطیلی مراکز و ادارات دولتی و بانک‌های کشور در روز یکشنبه مراکز خدمات امدادی، فوریتی و اورژانسی سطح استان در قالب ۳۲۰ تیم آمادۀ ارائه خدمات مورد نیازند.

منصور شیشه‌فروش با نظر به روند افزایشی دما در اصفهان به ایسنا گفت: هم‌زمان با تقویت تودۀ هوای گرم جنب حاره‌ای در استان اصفهان، در ۲۱ شهرستان آن دمای هوا به بالاتر از ۴۰ درجه طی روز جاری (۶ مردادماه ۱۴۰۲)، رسید که بین ۲ تا ۵ درجه بالاتر از میانگین بود.

 او ادامه داد: خور و بیابانک و چوپانان با ۴۷ درجۀ سانتی‌گراد دما، زواره، بادرود و مهاباد با ۴۵ درجه، کاشان و آران و بیدگل با ۴۴ درجه و اصفهان و ورزنه با ۴۳ درجه بیشترین دما را داشتند. همچنین افزایش دمای کمینه‌ها در شهر خور و بیابانک با حداقل دمای ۳۳ درجه، اردستان ۳۰، اصفهان ۲۸، مهاباد ۳۱، انارک ۳۲، چوپانان و زواره ۳۱ و بادرود ۲۹ درجه بود.

این مقام استانداری اصفهان یادآور شد: پیش‌بینی شده است که روز یکشنبه (۷ مردادماه) نیز همین شرایط جوی و الگوی گرم تابستانی در استان تداوم داشته باشد. اما به‌تدریج از روز دوشنبه شاهد کاهش ۱ تا ۲ درجه‌ای دما در سطح استان خواهیم بود.

شیشه‌فروش اضافه کرد: تشدید سرعت باد از روز دوشنبه (۸ مردادماه) در مناطق شمالی و شرقی استان موجب خیزش کانون‌های گرد و خاک،‌ کاهش کیفیت هوا، کاهش میدان دید و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی می‌شود. شاخص آلاینده‌ها روز سه‌شنبه (۹ مردادماه) در وضعیت ناسالم برای عموم قرار می‌گیرد.

 مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر صدور هشدار افزود: به دستگاه‌های اجرایی، ادارات، محیط‌زیست، مرکز بهداشت، ادارۀ کل صمت و شهرداری‌ها دستورالعمل‌های لازم داده شده است. تمامی این بخش‌ها موظف‌اند با هدف اجرای وظایف مندرج در شیوه‌نامۀ مدیریتی در شرایط اضطرار گرد و خاک عمل کنند.

او در ادامه بیان کرد: پیش‌بینی شده است که الگوی گرم تابستانی از اواسط هفتۀ آینده تا ۲۰ مردادماه ادامه یابد. درواقع، شاهد خواهیم بود که دما در سرتاسر استان نسبت به میانگین معمول در مدت مشابه افزایش داشته باشد. با توجه به کاهش ساعات اداری طی روز جاری (۶ مردادماه) و تعطیلی ادارات در پنجشنبۀ (۴ مردادماه) هفته گذشته، حدود ۱۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در مصارف برق بخش اداری گزارش شد.

شیشه‌فروش ضمن تشکر از مشترکین برق خانگی و ساکنین مناطق شهری و روستایی در رعایت الگوی مصارف برق و آب گفت: از تمامی مشترکین برق تجاری و عمومی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، پاساژها، مجتمع‌های تجاری درخواست می‌شود که اصول صرفه‌جویی در مصرف برق را با خاموش‌کردن سیستم‌های روشنایی، تابلوهای تبلیغاتی در روز و در اوج مصرف رعایت کنند. همچنین تأکید داریم که دمای سامانه‌های سرمایشی را بین ۲۴ تا ۲۶درجه تنظیم شوند.

او ادامه داد: با توجه به اطلاعیۀ کشوری در پی استقرار هوای گرم و اعلام تعطیلی مراکز و ادارات دولتی و بانک‌های کشور در روز یکشنبه (۷ مردادماه)، مراکز خدمات امدادی، فوریتی و اورژانسی سطح استان در قالب ۳۲۰ تیم آمادۀ ارائۀ خدمات درمانی و فوریتی موردنیازند.

این مقام استانداری خاطرنشان کرد: برای حفظ سلامت عموم دستورالعمل‌های خودمراقبتی و بهداشتی دربرابر گرمازدگی ابلاغ شده است. ازجمله بر ورزش‌نکردن و خودداری از فعالیت‌های بدنی در فصای باز و در معرض هوای گرم و آفتاب تأکید شده است. انجام امور مختلف در ساعات اولیۀ صبح و کاهش سفرهای غیرضروری نیز اهمیت دارد.

شیشه‌فروش بیان کرد: در ساعات اوج گرما از لوازم حفاظت فردی دربرابر تابش آفتاب و اشعۀ فرابنفش استفاده شود. بیشترین زمان تابش اشعۀ فرابنفش ساعت ۹ صبح تا ۱۶ بعدازظهر است. تابش اشعۀ فرابنفش طول موج خاصی از طیف الکترومعناطیس است که از خورشید به سمت زمین می‌رسد و در مواقعی که غلطت ازن لایه استراتوسفر کاهش می‌باید، موجب آفتاب‌سوختگی افرادی می‌شود که در معرض تابش‌اند. خطر آن در مناطق مرتفع بیشتر است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر رعایت الزامات مرتبط با صرفه‌جویی در مصارف برق و آب و کمک به تأمین پایدار آن‌ها گفت: برای محقق‌شدن این مهم ضروری است که تمامی مشترکین اعم از خانگی، تجاری، صنعتی و اداری همکاری کنند.

او با نظر به آتش‌سوزی‌های اخیر توضیح داد: از آتش‌زدن بقایای گیاهی در مزارع و ضایعات گیاهی فضای سبز خودداری کنید. همچنین اهمیت دارد که از هرگونه اقدامی که به ایجاد گرد و خاک و آلودگی هوا منجر می‌شود، جلوگیری کرد.

شیشه‌فروش اظهار کرد: رعایت اصول ایمنی در تردد با خودروها نیز بایسته است. رفع نقص از خودروها دربرابر گرما، جوش‌آوردن خودرو، ترکیدگی لاستیک، حریق در خودرو به‌دلیل قراردادن اقلام آتش‌زا مثل اسپری باید مورد توجه قرار بگیرد.

 مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان ضمن تأکید بر اهمیت رعایت اصول ایمنی در ترددهای جاده‌ای گفت: به‌علت کاهش میدان دید و گرمازدگی باید موقع تردد در جاده بیش از پیش دقت داشت. در این رابطه، تیم‌های امدادی، راهداری، پلیس‌راه و راهور و هلال‌احمر در پایگاه‌های جاده‌ای و شهری، راهدارخانه‌ها در خدمت مردم‌اند.

او اضافه کرد: تقویت امکانات و اعمال نظارت در مجتمع‌های خدمات رفاهی در محورها، ارائۀ خدمات ترافیکی و کنترل حوادث را بخش‌های یادشده بر عهده دارند. 

به گزارش ایسنا، در ۳ روز گذشته به‌علت شدت موج گرما به ۲۳۰ خودرو امدادرسانی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha