• شنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403050603872
  • خبرنگار : 71661

معاون ترامپ؛ سربازی که به قدرت آمریکا در خارج از مرزها شک دارد

معاون ترامپ؛ سربازی که به قدرت آمریکا در خارج از مرزها شک دارد

چهره‌ای که «دونالد ترامپ» به عنوان معاون و همراه خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ انتخاب کرده، یک کهنه‌سرباز آمریکایی است که با وجود فعالیت در ارتش آمریکا در عراق، امروز این جنگ را اشتباه بزرگ ایالات متحده می‌داند.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی در مقاله‌ای به شرح تحولات اندیشه نظامی «جیمز دیوید ونس» معاون پیشنهادی «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۴ پرداخته و انتقاد او از حمله آمریکا به عراق را نشان‌دهنده تغییر در تفکرات برخی از جمهوری‌خواهان دانسته است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، ونس از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ یکی از تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده بود و در سال ۲۰۰۵ به مدت ۶ ماه در جنگ عراق حضور داشت. او که اواخر نوجوانی به نیروهای مسلح آمریکا پیوسته بود، در حالی به عضویت خود پایان داد که از قدرت آمریکا در خارج از مرزهای این کشور و آرمان سیاستمدارانی که جنگ عراق را آغاز کرده بودند، ناامید شده بود.

با حمله آمریکا به عراق، ونس به جمع تفنگداران نیروی دریایی آمریکا پیوست و همزمان مقالاتی برای تقویت روحیه سربازان آمریکایی می‌نوشت؛ اما به گفته «ویلیام مارتین» سخنگوی ونس، این سناتور آمریکایی در نهایت مانند بسیاری از مردم این کشور، فهمید که جنگ عراق یک اشتباه بوده است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، ونس در دوره خدمت خود شاهد خشونت‌های فراوانی بود و درس‌های زیادی درباره محدودیت قدرت نظامی ایالات متحده گرفت. او در ۲۰۲۲ وارد مجلس سنای ایالات متحده شد؛ زمانی که در آن دیگر به یکی از منتقدان جنگ عراق تبدیل شده بود. ونس تأکید دارد که هزینه جنگ را مردم عادی پرداخت کردند، نه نخبگان سیاسی؛ نخبگانی که با واقعیت‌های جامعه قطع ارتباط هستند.

معاون ترامپ؛ سربازی که به قدرت آمریکا در خارج از مرزها شک دارد
جیمز دیوید ونس (سمت چپ)

تحولاتی که ونس از جنگ در عراق تا بدل شدن به نامزد جمهوری‌خواهان برای معاون ریاست‌جمهور طی کرد، نشان‌دهنده تغییراتی است که در بخشی‌هایی از این حزب برجسته آمریکایی روی داده است. ونس که امروز منتقد جنگ عراق است، می‌گوید هزینه‌ای که آمریکا برای این جنگ پرداخت کرد نه بر عهده نخبگان سیاسی آغازکننده جنگ، بلکه به دوش مردم عادی بود.

ونس که به گفته هم‌رزمانش از همان سال‌های نخست، سودای سیاست در سر داشته، اخیرا در یک سخنرانی انتخاباتی پیشینه نظامی خود را با پیشینه «کامالا هریس» مقایسه کرد و گفت: «کامالا، من در میان تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده خدمت کرده‌ام؛ تو چه غلطی کرده‌ای؟»

او در سال ۲۰۲۰ در مقاله‌ای نوشت: «زمانی که من در ۲۰۰۵ به عراق رفتم، جوانی آرمان‌گرا بودم که به گسترش دموکراسی و لیبرالیسم در کشورهای توسعه‌نیافته جهان متعهد بود؛ اما در سال ۲۰۰۶ در حالی بازگشتم که نسبت به جنگ و ایدئولوژی بنیادین آن دچار تردید شده بود.»

به گزارش رسانه آمریکایی، یکی دیگر از عواملی که ونس را به مخالفت با جنگ عراق و اندیشه‌های واشنگتن در هنگام آغاز آن وادار کرده، این است که او اذعان دارد این جنگ ویرانی فراوانی در عراق به دنبال داشته، جامعه مسیحیان عراق را از بین برده و موجب گسترش نفوذ ایران در این کشور شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha