• شنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403050603583
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد

خوشه دهی ۷۵ درصدی شالیزارهای گیلان / ورس و بلاست در کمین برنج‌ها

خوشه دهی ۷۵ درصدی شالیزارهای گیلان / ورس و بلاست در کمین برنج‌ها

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از خوشه‌دهی ۷۵ درصدی شالیزارهای استان تا امروز خبر داد و گفت: ۱۰ درصد اراضی در مرحله رسیدگی و برداشت است.

صالح محمدی امروز (ششم مرداد ماه) در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، استان گیلان را دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دانست و اظهار کرد: فرآیند نشاء برنج در شالیزاری‌های استان به پایان رسیده است.

او با اشاره به بارندگی‌های هفته اول مرداد ماه، بیان کرد: این بارندگی ها در مناطق مختلف رخ داده است و می‌تواند مزارعی را که در آستانه برداشت و فاز تکمیل خوشه قرار دارند، با ورس و خوابیدگی مواجه کند و خسارت‌هایی را به دنبال داشته باشد.

خوشه دهی ۷۵ درصدی شالیزارهای گیلان / ورس و بلاست در کمین برنج‌ها

محمدی با بیان اینکه گزارش‌های پراکنده از ورس برنج داریم، اما تاکنون به محصول خسارت نزده است، گفت: با توجه به تداوم شرایط ابرناکی، فیزیولوژی رشد گیاه برنج به کندی پیش خواهد رفت. بنابراین باید همه مراقبت‌های لازم را از شالیزارها انجام دهیم.

وی با اشاره به گزارش هواشناسی مبنی بر احتمال بارندگی در روزهای پیش رو، تاکید کرد: کشاورزان حتماً خروجی کانال‌های آب کنار مزارع را باز کنند تا دچار آبگرفتگی و سیل نشوند.

خوشه دهی ۷۵ درصدی شالیزارهای گیلان / ورس و بلاست در کمین برنج‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از شالیکاران مزارعی که در آستانه رسیدگی و برداشت هستند خواست حتماً شرایط آب و هوایی را پیگیری کنند و با مدیران جهاد کشاورزی برای آغاز برداشت هماهنگ باشند و گفت: مزارعی که در ابتدای خوشه‌دهی هستند و هنوز خوشه‌دهی آنها کامل نشده، حتماً مبارزه شیمیایی با بیماری قارچی بلاست را انجام دهند، زیرا این بیماری برای برنج بسیار خطرناک است و می‌تواند ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش عملکرد و کیفیت محصول را رقم بزند.

وی شرایط آب و هوایی حاکم بر استان را مناسب برای گسترش بیماری بلاست برنج دانست و بیان کرد: شاهد رطوبت بالا و افزایش دما و ابرناکی هوا هستیم که برای ارقام محلی برنج که سهم بالایی در شالیکاری استان دارند، مناسب نیست.

محمدی از شالیکاران خواست از یک مرحله قارچ‌کش استفاده کنند تا شاهد خسارت به محصول برنج در مرحله برداشت نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha