• جمعه / ۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403050503123
  • خبرنگار : 71415

چین: روابط ما با ژاپن در مرحله‌ای حساس قرار دارد

چین: روابط ما با ژاپن در مرحله‌ای حساس قرار دارد

وزیر امور خارجه چین در جریان دیدار امروز جمعه با همتای ژاپنی گفت روابط ۲ کشور هم‌اکنون در مرحله حساسی قرار دارد.

به گزارش ایسنا،‌ «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین امروز جمعه به دیدار «یوکو کامیکاوا»،‌ همتای ژاپنی خود در حاشیه اجلاس وزرای خارجی اعضای آ.سه.آن (سازمان اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا)‌ در لائوس رفت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این ۲ وزیر امور خارجه به بحث در مورد مسائل مورد مناقشه‌ای همچون اتباع ژاپنی بازداشت شده در چین، ممنوعیت‌ها در حوزه واردات مواد غذایی و محدودیت‌ها برای صادرات نیمه‌هادی‌ها پرداختند.

روابط چین و ژاپن در سال‌های اخیر از بابت مسائل مختلفی همچون ادعاهای ارضی ۲ کشور، تنش‌های تجاری و همچنین تصمیم جنجالی توکیو برای رهاسازی آب‌ تصفیه شده نیروگاه هسته‌ای تخریب شده فوکوشیما به دریا آسیب دیده است.

به رغم این مسائل مقام‌های پکن و توکیو در ماه‌های گذشته تلاش‌هایی به منظور از سرگیری مذاکرات مشورتی بین ۲ کشور داشتند که خبر از حرکت آنها به سمت پایداری روابط می‌داد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای درباره دیدار امروز نوشت که وانگ یی خطاب به کامیکاوا گفت: «روابط چین-چاپن هم اکنون در یک مقطع سرنوشت‌ساز قرار دارد: یا دچار پیشرفت می شود یا پسرفت.»

وزیر امور خارجه چین ادامه داد: «سیاست چین در قبال ژاپن همواره مبتنی بر حفظ ثبات و تداوم بوده است. امید می‌رود که طرف ژاپنی نیز یک درک درست و عینی را از چین به دست آورده و سیاستی منطقی و مثبت در قبال چین اتخاذ کند.»

کامیکاوا نیز در جریان این نخستین مذاکرات رو در روی وزرای خارجه چین و ژاپن از هشت ماه قبل تا کنون موکدا خواستار آن شد که پکن محدودیت‌هایی که بر واردات محصولات غذایی ژاپنی بعد از اجرای طرح رهاسازی آب تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما اعمال کرده را بر دارد.

این وزیرامور خارجه زن ژاپنی همچنین درخواست کرد که چین اتباع ژاپنی تحت بازداشت در این کشور را آزاد کند.

سال گذشته میلادی در رخدادی که روابط تجاری و بازرگانی میان چین و ژاپن را بدتر ساخت، مدیرعامل با نفوذ شرکت داروسازی ژاپنی «آستلاس فارما» در چین بازداشت شد.

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه ژاپن منتشر کرد کامیکاوا خطاب به وانگ یی گفت: «این بسیار مهمی است که محیطی ایجاد شود تا اتباع و شرکت‌های ژاپنی بتوانند با آرامش خاطر در چین فعالیت داشته باشند.»

ژاپن که از متحدان نزدیک آمریکا است هم‌راستا با سیاست‌های واشنگتن و متحدانش در گروه هفت تلاش داشته روابط اقتصادی خود با چین در حوزه‌های راهبردی را کاهش داده و با محدودیت‌ها بر دسترسی پکن به نیمه‌هادی‌های پیشرفته همراهی کند.

کامیکاوا خطاب به وانگ یی گفت محدودیت‌های ژاپن بر صادرات نیمه‌هادی ها علیه هیچ کشور خاصی تنظیم نشده و ژاپن مایل به حفظ ارتباط سازنده با چین در این حوزه است.

این وزیر خارجه اعلام کردند برای تقویت ارتباطات منظم تلاش خواهند کرد و همدیگر را به کشور خود به منظور ادامه دادن به مذاکرات دعوت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha