• جمعه / ۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403050503086
  • خبرنگار : 50038

مروری بر نخستین نمازجمعه در ملایر

مروری بر نخستین نمازجمعه در ملایر

ایسنا/همدان پنجم مرداد هر ساله، یادآور اقامهُ نمازجمعه یکی از پر افتخارترین دستاوردهای انقلاب در نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران و یادگارهای ماندگار امام خمینی(ره) است.

نخستین نماز جمعه در تهران به امامت آیت الله طالقانی(ره)  در پنجم مرداد ۱۳۵۸ و سپس به تدریج در شهرهای دیگر اقامه شد، اقامه نخستین نمازجمعه در ملایر به امامت مرحوم آیت الله سید محمد میرشاه ولد، تقریبا دو هفته بعد از تهران در رمضان ۱۳۹۹(ق) برابر با مرداد ماه ۱۳۵۸ شمسی در محل ورزشگاه خیابان شهید حمزه لوئی برگزار شد.

مروری بر نخستین نمازجمعه در ملایر

 با کناره گیری ایشان از امامت جمعه در اواخر سال ۱۳۶۰ به دلائلی از جمله جریان خاص گروهک‌های چپ در سالهای ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰و اقدامات مخرب چپ ها و منافقین با هدف مبارزه با انقلاب و تخریب انقلابیون موجب تشدید بیماری قلبی ایشان شد که از دوران مبارزات و ساواک عارض شده بود و منجر به عمل جراحی شد، نمازجمعه از سال۱۳۶۱ تا ۱۳۹۵ به امامت آیه الله حجت الاسلام سیدرضافاضلیان اقامه و استمرار یافت.

البته در دههُ هفتاد با بهبود نسبی آیت الله میرشاه ولد و درخواست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور مجدداً و در کنار آیت الله فاضلیان و تا آخر عمر در سال ۱۳۸۴ در سنگر نماز جمعه انجام وظیفه داشتند.و از سال ۱۳۹۵نیز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر برقراری شاهد برگزاری باشکوه نمازجمعه در این شهر بودیم و در ادامه با حضور حجه الاسلام والمسلمین محمد علی ارزنده ادامه دارد.

در این ایام از طرف نهادهای مربوطه و مسئولین امر ، به اصل مسئله اقامه نمازجمعه در کشور در مردادماه ۱۳۵۸ و احیا این فریضه با امامت آیت الله طالقانی در تهران پرداخته و برای نسل حاضر تبیین می شود.

در ملایر نیز  با پیگیری‌های صورت گرفته در دو نوبت مردادماه و ماه مبارک رمضان به بیان این امر یعنی اقامه نخستین نماز جمعه در ملایر به امامت مرحوم آیت الله میرشاه ولد پرداخته شده و ابعاد مختلف تأسیس نمازجمعه و خاطرات نخستین اقامه این فریضه الهی ـ سیاسی در کشور بعد از انقلاب واکاوی می‌شود.

مروری بر نخستین نمازجمعه در ملایر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha