• پنجشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403050402834
  • خبرنگار : 71134

/بسته اخبار علم و فناوری/

معرفی یک سلاح مخفی در برابر افسردگی ناشی از افزایش سن/تشخیص پارکینسون با هوش مصنوعی

معرفی یک سلاح مخفی در برابر افسردگی ناشی از افزایش سن/تشخیص پارکینسون با هوش مصنوعی

دنیای علم و فناوری روز چهارم مرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که در این گزارش به اختصار به آنها می پردازیم.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

میوه، یک سلاح مخفی در برابر افسردگی ناشی از افزایش سن

محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) داده‌های ۱۳ هزار و ۷۳۸ شرکت‌کننده را طی تقریبا دو دهه بررسی کردند و دریافتند افرادی که حدود سه وعده میوه در روز یا بیشتر در دوران میانسالی می‌خورند، ۲۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی در سال‌های بعد هستند. این علائم نه تنها شامل افسردگی، بلکه تاخیر در عملکرد شناختی، بی‌خوابی، تمرکز ضعیف و افزایش خستگی بود.

هوش مصنوعی تشخیص دهنده پارکینسون می‌شود

یک روش پردازش ویدئویی که در «دانشگاه فلوریدا» توسعه یافته و بر هوش مصنوعی مبتنی است، به متخصصان مغز و اعصاب کمک می‌کند تا پیشروی پارکینسون را در بیماران ردیابی کنند و در نهایت بتوانند مراقبت و کیفیت زندگی آنها را افزایش دهند.

امکان تماس از طریق شبکه ملی اینترنت و رفع محدودیت جغرافیایی با سامانه تلفن ابری ایرانی

مرکز تماس ابری از سوی یکی از شرکت های عضو مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس عرضه شد که به گفته آنها این خدمات بستری جهت برقراری تماس‌های امن و بدون محدودیت جغرافیایی برای شرکت‌ها فراهم می کند.

دعوت از دانش بنیان‌ها برای تولید ۱۷۰ کالای وارداتی معدنی

مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) گفت: از ۱۷۰ هزار اقلام راهبردی وارداتی گمرک حدود بیش از ۳۵۰ قلم آن مربوط به بخش معدن است که هر کدام از آنها بیش از یک میلیون دلار ارزبری دارند و ورود این اقلام زمینه‌ مناسبی است تا تولید آنها به دانش بنیان‌ها واگذار شود.

هنر ژاپنی‌ها در تا کردن کاغذ به کمک درمان سرطان می‌آید!

اوریگامی یا تا زدن کاغذ از هنرهای قدیمی ژاپنی‌ها است. به تازگی محققان از این فناوری برای تا زدن DNA استفاده کرده و با کمک نانوذرات موفق به ساخت ماده‌ای شدند که به خوبی سلول‌های سرطانی را مشخص کرده و حتی بین آن‌هایی که متاستاز کرده و سلول‌های سرطانی عادی تمایز قائل می‌شوند.

حمایت از طرح‌ها و محصولات دانش‌بنیان با محوریت رفع مشکلات آموزشی مناطق محروم

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از محصولات دانش‌بنیان و خلاق و طرح‌های فناورانه و نوآورانه با محوریت ارتقای مهارت‌ آموزی و قابلیت‌های یادگیری به مناطق کم‌تر برخوردار حمایت می کند.

فرودگر «آرگونوت» اروپا در سال ۲۰۳۱ به ماه می‌رود

آژانس فضایی اروپا (ESA) به تازگی اعلام کرده است که در حال توسعه یک فرودگر اروپایی برای دسترسی مستقل اروپا به ماه است و قرار است در سال ۲۰۳۱ پرتاب شود.

حسگری برای نظارت لحظه‌ای بر ورزشکاران

در آستانه برگزاری رویداد ورزشی المپیک پاریس 2024، یک حسگر جدید انعطاف‌پذیر و پوشیدنی، نظارت هوشمند در لحظه بر ورزشکاران را فراهم می‌کند که می‌تواند بازخورد لحظه‌ای از عملکرد ورزشکاران را ارائه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha