• پنجشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403050402646
  • خبرنگار : 50294

انتقاد دکتر چمران از کاهش میزان اختصاص ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها

انتقاد دکتر چمران از کاهش میزان اختصاص ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها

ایسنا/کردستان رئیس مجمع مشورتی شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها گفت: رکود اقتصادی موجب کاهش در ساخت و سازها و در نتیجه کاهش درآمد شهرداری‌ها می‌شود، لذا مالیات برارزش افزوده می‌تواند مقدار این کمبودها را جبران کند.

مهدی چمران امروز (٤مرداد) در اختتامیه هفتاد و دومین اجلاس رسمی مجمع مشورتی روسای شوراها اسلامی مراکز استان‌های کشور که در مجتمع فرهنگی شهرداری سنندج برگزار شد، اظهار کرد: به هر استانی رفتیم مسائل و مشکلات خود را مطرح کرده‌اند، تا به گونه‌ای انعکاس این مشکلات راه‌حلی برای حل آن‌ها باشد.

رئیس مجمع مشورتی شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها افزود: یکی از فلسفه‌های تشکیل مجمع مشورتی شوراهای استان‌ها هم همین است که شوراها با مشکلات استان‌های دیگر آشنا و اگر راه حلی دارند ارائه کنند و یا راه حل‌هایی خلق کنند.

وی اضافه کرد: از آنجا که دولت جدید در حال شکل گرفتن است توصیه به دوستان این است که در بیانیه پایانی حتما اشاره به چند مسئله مهم عمومی شوراها داشته باشیم.

به گفته چمران، اولی بحث مدیریت یکپارچه یا هماهنگ شهری است که سال‌های سال و دوره‌های مختلف این بحث را مطرح کردیم و گام‌های بلندی برداشتیم اما به نتیجه مطلوبی که می‌خواستیم هنوز نرسیده‌ایم. با اینکه در قانون اساسی ما در اصل ۱۰۱ همه این موارد وجود دارد و باید پیاده می‌شد اما در قانون شوراها که در مجلس شورای اسلامی در سال ۶۵ تدوین و تصویب شده این مسائل دیده نشده است.

وی ادامه داد: در برنامه چهارم و پنجم هم به آن اشاره شد کە چیزی که ما نیاز داریم و باید روی آن تاکید کنیم در برنامه هفتم همین بخش کوچک را دولت اجرا کند که اگر اجرا نشود خیلی از مشکلات همچنان باقی‌ می‌ماند.

چمران اضافه کرد: در دولت رییس جمهور شهید هماهنگی‌هایی برای اجرای آن شده بود اما این حادثه تلخ مانع از اجرایی شدن آن شد، لذا امیدواریم در دولت دکتر پزشکیان مدیریت یکپارچه شهری اجرا شود.

وی تصریح کرد: هر بار که قانون بودجه تصویب می‌شود و سایر قوانین مثل مالیات بر ارزش افزوده، یک بخش گذاشته می‌شود که از میزان مالیات بر ارزش افزوده‌ای که به شهرداری‌ها می‌دهند کاسته شود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: هر دوره ما این درگیری و مبارزه را داریم که این در دولت گنجانده نشود و یا در مجلس شورای اسلامی حذف شود و از میزان حق شهرها و روستاها کاسته نشود.

وی گفت: چون یکی از درآمدهای پایدار شهرداری‌ها همین مالیات بر ارزش افزوده است ساختمان‌سازی نمی‌تواند با توجه به رکودهای اقتصادی درآمد پایداری برای شهرداری داشته باشد.

چمران اضافه کرد: رکود اقتصادی موجب کاهش در ساخت و سازها و در نتیجه کاهش درآمد شهرداری‌ها می‌شود. مالیات برارزش افزوده می‌تواند مقداری این کمبودها را جبران کند و این نباید کاسته شود بلکه باید در راستای افزایش آن تلاش شود.

وی عنوان کرد: شوراها یکی از ارکان اساسی مردم‌سالاری دینی و اداره کشور به دست خود مردم است چیزی که حضرت امام راحل همواره بر آن تاکید داشته و یکی از اصول اساسی است که باید حفظ شود.

چمران افزود: قطعا مردم هر شهر و روستایی بهتر مشکلات را می‌شناسند و در راستای آن می‌توانند مدیریت و برنامه‌ریزی داشته باشند و این اعتقاد حضرت امام راحل است که اعتقاد بسیار پیشرفته‌ای است که در خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا انجام نشده است.

وی بر اجرای مدیریت یکپارچه شهری به عنوان یک اصل مهم تاکید کرد و گفت: این رفتار دستبرد به حق شهر و شهرداری‌ها از مالیات ارزش افزوده باید یک بار برای همیشه برداشته شود.

چمران خاطرنشان کرد: امیدواریم این نشست و اجلاس مشترک بستری برای تحقق اهداف در حوزه مدیریت شهری و خدمت به مردم در سطح کشور باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha