• پنجشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403050402619
  • خبرنگار : 50976

ثبت بیش از ۳۰ هزار قلم شیء موزه‌ای فارس در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور

ثبت بیش از ۳۰ هزار قلم شیء موزه‌ای فارس در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور

ایسنا/فارس مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: ۵۰ هزار قلم شیء تاریخی و فرهنگی در موزه‌های استان فارس موجود است وبیش از ۳۰ هزار قلم شیء موزه‌ای این استان در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

محمد ثابت اقلیدی با بیان اینکه خبر گفت: بیش از ۴۰ موزه تخصصی و مشارکتی در سطح استان فعال است، همچنین در ۳ سال گذشته ۳ موزه تخصصی در فارس به بهره‌برداری رسید و ۳ موزه دیگر نیز در شرف راه‌اندازی است.

وی در رابطه با سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور گفت: درواقع این سامانه ایجاد بانک اطلاعاتی از تمامی اموال منقول فرهنگی_تاریخی در سطح کشور، هویت بخشیدن به اموال منقول فرهنگی_تاریخی از زمان پیدایش اثر و قبل از ورود آن به موزه است، همچنین مستندنگاری اموال تاریخی_فرهنگی در بخش عمومی، تخصصی و وضعیت مرمتی آن‌ها، ثبت و ضبط اشیاء در مبادی ورودی، کنترل وضعیت سرقت اشیاء و اعلام آن‌ها به‌تمامی مراجع ذیربط از طریق سیستم جامع اموال منقول فرهنگی، تاریخی است.

ثابت اقلیدی ادامه داد: این سامانه با ایجاد سایت مرتبط جهت اطلاع‌رسانی، امکان ایجاد ارتباط و دسترسی در بعضی موارد خاص بر اساس سطوح دسترسی مختلف و نیز مکانیزه کردن تمامی نقل و انتقالات اشیاء موجود در موزه‌ها را نیز دنبال می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بر لزوم توسعه موزه‌ها در مناطق مختلف استان تأکید کرد و گفت: باید درهرشهرستان دست‌کم یک موزه راه‌اندازی شود، هرچند که هم‌اکنون در برخی از شهرستان‌ها تا ۳ موزه هم وجود دارد اما برخی شهرستان‌ها هم فاقد یک موزه هستند که در این راستا طرح ایجاد و راه‌اندازی موزه در این مناطق در دستور کار است.

ثابت اقلیدی بر لزوم ایجاد موزه‌های تخصصی در مناطق مختلف استان تأکید کرد و گفت: ساخت موزه‌های تخصصی در هر منطقه یک ضرورت به شمار می‌رود و در حال حاضر در استان فارس ۵۰ مجموعه فعالیت دارند که برخی از مجموعه‌ها به موزه تبدیل‌شده و برخی نیز در شرف ایجاد موزه هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha