• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403050302163
  • خبرنگار : 50081

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد خبر داد

ستاد دهه پایانی ماه صفر با تشکیل ۶ کمیته آماده خدمت‌رسانی به زائران

ستاد دهه پایانی ماه صفر با تشکیل ۶ کمیته آماده خدمت‌رسانی به زائران
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: با هدف خدمت‌رسانی به زائران در دهه آخر صفر، ستادی در قالب ۶ کمیته شامل خدمات شهری، حمل و نقل، تکریم و استقبال از زائران، برنامه‌های فرهنگی و هنری، اطلاع‌رسانی، ارزیابی و حراست در شهرداری مشهد تشکیل و در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

سیدجلیل بامشکی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تشکیل کمیته ۶گانه برای خدمت به زائران دهه پایانی صفر، اظهار کرد: در شهرداری مشهد با ابلاغ شهردار مشهد ستادی با محوریت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تشکیل شده است که معاونت زیارت و گردشگری دبیر آن ستاد دهه پایانی ماه صفر است.

وی اضافه کرد: بنابراین این کمیته‌ها با هدف خدمت‌رسانی به زائران در دهه آخر صفر، ستادی در قالب ۶ کمیته شامل خدمات شهری، حمل و نقل، تکریم و استقبال از زائران، برنامه‌های فرهنگی و هنری، اطلاع‌رسانی، ارزیابی و حراست در شهرداری مشهد تشکیل و در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. همچنین ۲ کمیته نظارت و ارزیابی و حراست و امنیت که به صورت پشتیبان است وجود دارد که نظارت و امنیت این ۶ کمیته را برعهده دارند. 

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد افزود: کمیته‌ها برنامه‌های خود را اعلام کردند و طی بازدیدی که صورت گرفت تمامی کمیته‌ها آماده هستند و برنامه‌ریزی‌های خود را نیز انجام می‌دهند. همچنین در عرصه شهدا موکب‌هایی برای پذیرایی و خدمت به زائران در نظر گرفته شده است که هر روز در قالب مراسم‌ آیینی توسط جوانان نیز برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: آغاز برنامه‌های پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده در دهه پایانی صفر با پیاده‌روی جاماندگان اربعین خواهد بود که پس از آن هم وارد ایستگاه‌های صلواتی و استقبال از زائر، موکب‌ها و اسکان‌های اضطراری خواهیم شد. دامنه فعالیت‌های ستاد دهه پایانی صفر بسیار وسیع است و هر کدام از این کمیته‌ها به تنهایی ده‌ها برنامه دارند که برخی از آن‌ها قطعی و برخی دیگر در حال برنامه‌ریزی برای قطعیت برنامه‌های آن‌ها هستند.

بامشکی ادامه داد: به عنوان مثال ذیل کمیته تکریم و استقبال از زائر، ۵ الی ۶ کارگروه وجود دارد که یکی از آن‌ها کارگروه فرهنگی و هنری است و خود چند برنامه دارد که یکی از آن برنامه‌ها، مراسم‌ آیینی است که در عرصه میدان شهدا برگزار می‌شود. همچنین گروه‌های سرود که به صورت چرخشی در موکب‌ها برنامه دارند. بنا داریم تئاتر فاخری را در آن ایام به صورت عمومی اکران کنیم تا هر شب برنامه داشته باشند. مکان برگزاری تئاتر هنوز مشخص نیست اما برگزاری نمایش در هر شب قطعی است.

وی عنوان کرد: کارگروه اسکان هم ذیل کمیته تکریم و استقبال از زائر است که بیش از ۵۰ مرکز اسکان موقت و اضطرار را برای خدمت به زائران مهیا می‌کنیم تا در آن ایام و در صورت تکمیل ظرفیت مراکز اسکان رسمی، هتل‌ها و هتل آپارتمان به کمک آن‌ها آیند.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: روند رفت و روب و آماده‌سازی شهر، ایجاد غرفه‌های ارزاق و جانمایی خودروهای آتش‌نشانی برای تأمین ایمنی زائران در کمیته خدمات شهری نیز بررسی می‌شود. همچنین افزایش خطوط ناوگان اتوبوسرانی و خطوط منتهی به حرم ماموریت اصلی کمیته حمل و نقل و افزایش توقفگاه موقت خودرو اطراف حرم مطهر رضوی، ساماندهی خطوط تاکسیرانی اطراف حرم مطهر و نظارت بر کرایه‌ها، ساماندهی تاکسی‌های صلواتی نیز در دستور کار این کمیته است.

وی ادامه داد: همچنین در ایام پایانی ماه صفر کمیته تکریم و استقبال از زائران فعال و در ایستگاه‌های استقبال از زائر، گروه‌های خدمت‌رسان به زائران در مسیرهای منتهی به حرم مطهر و ورودی‌های شهر خدمت‌رسانی می‌کنند.   

تبدیل خیابان امام رضا(ع) در ایام پایانی ماه صفر به پیاده‌راه برای زائران

بامشکی عنوان کرد: برای ۳ روز پایانی ماه صفر برنامه‌ریزی شده است تا خیابان امام رضا(ع) را به طور کامل پیاده‌راه کنیم و زائران و مجاوران بتوانند به راحتی به حرم مطهر مشرف شوند و خدمات بگیرند. یکی از آن مسیرها ره‌باغ‌ها هستند که تمامی شهرها می‌توانند موکب برپا کنند و در حال حاضر، کشور عراق درخواست داده تا در این مسیر موکب داشته باشند. بنابراین ره‌باغ‌ها هم به عنوان مسیرهای خدمت‌ به زائران نیز در حال آماده‌سازی هستند.   

وی تصریح کرد: ما این آمادگی را داریم تا از طریق دبیرخانه شهر زیارتی با کلان شهرها و مراکز استان‌ها مکاتبه داشته باشیم که اگر مواکب، تشکل‌ها و هیات‌هایی قصد دارند در این ایام به زائران امام رضا(ع) خدمت کنند، بتوانند ارتباط بگیرند تا فضا و زیرساخت‌های لازم را برای آن‌ها فراهم کنیم.

در ایام تاسوعا و عاشورا تنها بوستان زائرپذیر غدیر مورد استقبال قرار گرفت

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد در خصوص میزان اشغال اسکان‌های اضطراری در تاسوعا و عاشورا، بیان کرد: طی این ۲ روز تعطیلی تنها بوستان زائرپذیر غدیر مورد استفاده زائران قرار گرفت و از سایر اسکان‌های موقت و اضطرار درخواست برای اسکان زائران و استفاده از آن‌ها وجود نداشت.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید دیگر مراکز اسکان جزو اولویت‌های بعدی هستند و تا زمانی که مساجد و حسینیه‌ها تکمیل ظرفیت نداشته باشند دیگر مراکز را به دلیل کمبود امکانات برای استفاده زائران به کار نمی‌گیریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha