• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403050301892
  • خبرنگار : 50105

ردپای زباله‌های پلاستیکی صنعت مد در طبیعت

ردپای زباله‌های پلاستیکی صنعت مد در طبیعت

ایسنا/خراسان رضوی زباله‌های پلاستیکی صنعت مد، تهدید بزرگ زیست‌محیطی است.

ارث گزارش کرد، آیا برچسب‌های کوچک روی لباس‌های خود را می‌شناسید؟ مطمئناً، آنها می‌توانند آزاردهنده باشند، به‌خصوص زمانی که روی پوست شما خارش ایجاد می‌کنند.

آنها دنیایی از اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهند و بیش از آنچه تصورش را بکنید، در مورد لباس‌ها مطلب در خود جای دادند. نتایج تحقیق اخیر به این موضوع می‌پردازد که چگونه صنعت مد به‌طور قابل‌توجهی به زباله‌های پلاستیکی محیطی کمک می‌کند.

محققان داده‌های واردات، صادرات و تولید پوشاک در کشورهای سراسر جهان را مورد بررسی قرار دادند و سپس آنها را با اطلاعات جهانی موجود در مراحل مختلف زنجیره ارزش پوشاک مقایسه کردند تا تخمین بزنند که در هر یک از آن نقاط چه مقدار پلاستیک به محیط زیست نشت می‌کند.

بسیاری از زباله‌های پلاستیکی که به محیط نشت می‌کنند از لباس‌هایی که دور ریخته می‌شوند، به‌ویژه لباس‌های مصنوعی می‌آیند.

در سال ۲۰۱۹، صنعت مد ۲۰ میلیون تن زباله پلاستیکی را تولید کرد. راز آلودگی مد در مواد پوشاک مصنوعی مانند پلی استر، نایلون و اکریلیک نهفته و این بدون در نظر گرفتن پلاستیک‌های مورد استفاده در بسته‌بندی است. حدود ۴۰ درصد از این تعداد در نهایت محیط ما را آلوده می‌کند.

به نظر می‌رسد پوشاک مصنوعی بزرگترین آلوده‌کننده مد است و فقط ۱۸ میلیون تن زباله در سال ۲۰۱۹ تولید کرد. در همان سال، ۸۹ درصد از کل زباله‌های پلاستیکی صنعت مد جهانی از تولید مصنوعی به دست آمد. نزدیک به ۸.۳ میلیون تن در محیط زیست به پایان رسید.

لباس‌های نخی مسئول ۱.۹ میلیون تن زباله پلاستیکی بودند. زباله‌های پلاستیکی لزوماً در جایی که لباس فروخته می‌شود قرار نمی‌گیرد. کشورهایی مانند ایالات‌متحده و ژاپن که به فست مد معروف هستند، اغلب لباس‌های دور ریخته شده خود را به کشورهای کم درآمد می‌فرستند. این کشورها که فاقد سیستم‌های مدیریت پسماند مناسب هستند، بار سنگین این فاجعه زیست‌محیطی را به دوش می‌کشند و به این معنی است که عادات خرید ما در کشورهای ثروتمند بر محیط زیست در کشورهای کمتر خوش شانس تأثیر می‌گذارد.

چیزی که ما می بینیم این است در کشورهایی مانند ایالات‌متحده، ما  فرهنگ مد سریع داریم که در آن لباس‌های زیادی می‌خریم و آنها را برای مدت طولانی نگه نمی‌داریم.

این مطالعه نیاز به بازنگری اساسی در صنعت مد را برجسته‌ کرده است. تغییر به سمت یک مدل صنعت دایره‌ای، مدلی که مواد را به جای دور ریختن آنها به عنوان زباله، بازیافت می‌کند، نیاز روز است. ما همچنین به ترویج منسوجات تجدیدپذیر و غیر مصنوعی نیاز داریم.

بنابراین، دفعه بعد که در حال خرید هستید، به این موضوع توجه کنید که آیا خرید بعدی شما به کوه زباله‌های پلاستیکی اضافه می‌کند یا شما را به سمت آینده ای پایدارتر هدایت می‌کند؟

به یاد داشته باشید، انتخاب‌های مد ما فقط سبک ما را مشخص نمی‌کند، بلکه نوع دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم شکل می‌دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha