• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403050301692
  • خبرنگار : 50666

اصفهان و داستان تکراری هوای ناسالم

اصفهان و داستان تکراری هوای ناسالم

ایسنا/اصفهان هوای اصفهان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برای عموم مردم ناسالم است. گفتنی است که با افزایش دما سرعت تندبادها نیز بیشتر می‌شود و از طرفی با توجه به وسعت پهنه‌های خشکسالی به‌علت فقدان بارش و رطوبت‌نداشتن خاک، با اندکی وزش باد به‌سرعت گرد و خاک‌ بلند می‌شوند.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا ضمن نظر به تدوام گرما تا پایان مردادماه اظهار کرد: دمای هوا در برخی نقاط استان اصفهان رو به فزونی دارد و دو تا سه درجه بالا می‌رود، درحالی‌که فراتر از انتظارات و حد معمول است. این افزایش گرما دست‌کم در روزهای نخست مردادماه همراه با آلودگی هوا خواهد بود.

او با تأکید بر اینکه با هدف حفظ سلامت و بهداشت جامعه ابلاغیه‌های متعددی صادر کرده‌ایم، افزود: پیش‌بینی می‌شود که از روز جمعه تا پنجشنبه (۵ تا ۱۱ مردادماه) نیز دست‌کم افزایش دما ادامه یابد، یعنی هوای اصفهان بین دو تا چهار درجه سانتی‌گراد بالا برود.

این مقام استانداری اصفهان تأکید کرد: با هدف جلوگیری از مخاطرات احتمالی افزایش دما ستاد مدیریت بحران تشکیل جلسه داد و برای روزهای پیش رو تمهیداتی در نظر گرفت که اجرای آنها ضروری است. یکی از مسائل مهم مدیریت مصرف برق و آب است.

شیشه‌فروش به تمهیدات حوزۀ برق و آب نگاه کرد و توضیح داد: بر این اساس، مقرر شد که شرکت‌های توزیع برق، برق منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب تیم‌های فنی و عملیاتی مخصوصی تشکیل دهند. این تیم‌ها در این شرایط باید بر روی کاهش مخاطرات تمرکز داشته باشند و فعالیت کنند. ارائۀ آموزش‌های لازم به مشترکان و نظارت میدانی بخشی از کار آنان است.

او درباره وظایف گروه‌های فوق اضافه کرد: صرفه‌جویی در ادارات، بانک‌ها، صنوف تجاری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای اهمیت جدی دارد که گروه‌های نظارتی تشکیل‌شده به این حوزه نیز وارد می‌شوند. دامنۀ این تمهیدات در قلمرو آب و برق گسترده‌ است، ضمن آنکه در مباحث دیگری هم بخش‌نامه صادر کرده‌ایم.

 مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: نظارت بهداشتی از سوی شبکه‌های بهداشت و درمان در مراحل آبرسانی سیار، نصب تجهیزات کاهندۀ مصرف آب در تأسیسات داخلی ادارات و نصب مخزن استراتژیک در این اماکن، بازسازی به‌موقع تمامی شبکه‌های فرسوده و ناقص آب در اماکن عمومی، اصناف و ادارت، نصب سایه‌بان برای کولرها و تعمیرشان بخشی دیگر از دستورالعمل‌ها و برنامه‌هاست که باید به‌طور جدی دنبال و حل شوند.

شیشه‌فروش با تأمل در اینکه انتظام‌بخشی بیشتری نیاز است، یادآور شد: این تمهیدات و سامان‌دهی از مسیرهای دیگر هم دنبال خواهد شد. پیشگیری از مصرف آب شرب برای شست‌وشوی خودرو، منازل و ادارت، آبیاری شبانه‌ی فضای سبز و بهره‌مندی از روش‌های نو، کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و کاهش ۶۰ درصدی این مصرف در ساعات غیراداری مقولات پراهمیت بعدی است.

هوای اصفهان در سوم و چهارم مردادماه ناسالم است

این مسئول استانداری دربارۀ بایسته‌های مدیریت انرژی در مردادماه جاری خاطرنشان کرد: دقت در خاموشی سیستم‌های روشنایی و سرمایشی پس از پایان کار اداری اهمیت فراوانی دارد. رعایت دمای متعارف ۲۴ درجه در ادارات و فضاهای مسقف در تمامی بخش‌های مصرف، استفاده از نور خورشید برای روشن‌کردن محیط، تعویض به‌موقع لامپ‌های پرمصرف با کم‌مصرف نیز باید محقق شود.

او در ادامه بیان کرد: به تمامی ادارات و صنایع تأکید شده که از ظرفیت دیزل ژنراتورهای برق اضطراری در ساعات ۱۱ الی ۱۳ استفاده کنند. به اصناف مختلف نیز درخصوص رعایت اصول مصرف تذکرات لازم داده شده است. نباید از یاد برد که استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و ال‌ای‌دی بسیار اهمیت دارد. همچنین باید از کولرهای آبی در دور کندشان استفاده کرد. کولرهای گازی نیز بین ۲۴ تا ۲۶ درجۀ سانتی‌گراد تنظیم شوند.

شیشه‌فروش خاموش‌کردن لوازم برقی غیرضروری را در ساعات اوج مصرف برق مهم دانست و گفت: بین ساعات ۱۱ الی ۱۶ و ۱۹ الی ۲۳ که اوج مصرف برق است، از روشن‌کردن لوازم برقی غیرضروری خودداری شود. در کنار افزایش دما و تمهیدات مصرف در عرصۀ برق و آب از آلودگی هوا نیز نباید غفلت کرد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با نظر به افزایش آلایندگی‌های ناشی از غبار و گرد اظهار کرد: به‌طور مشخص، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (سوم و چهارم مردادماه) با عنایت به وضعیت آلاینده‌های جوی رعایت اصول بهداشتی و سلامت بسیار جدی است. افزایش غلظت ازن در محیط به‌عنوان یک آلایندۀ ثانویه نیز به‌علت افزایش دما و تابش اشعۀ ماورای بنفش خورشید یک مسئله محسوب می‌شود.

شیشه‌فروش با نظر به این نکته که در چنین برهه‌هایی همواره تشدیدنشدن آلاینده‌ها دغدغه بوده است، یادآور شد: باید از هرگونه فعالیت خاک‌ورزی، خاکبرداری، آتش‌زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز، فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک و گچ و دیگر مصالح که به افزایش آلاینده‌ها منجر شود، جلوگیری کرد.

او اظهار کرد: از انجام هرگونه سفر درون‌شهری یا بیرون از شهری که حیاتی نیست، خودداری کنید. استفاده از ماسک هنگام ترددها و عنایت جدی به توصیه‌های پلیس با توجه به کاهش دید نباید فراموش شود. کاهش فعالیت صنایع آلاینده‌ای که شناسایی شده‌اند، اهمیت دارد که با نظارت محیط‌زیست و همکاری ادارۀ صمت باید محقق شود. درباب آلودگی هوا نیز در محورهای یادشده ابلاغیه‌های متعددی داشته‌ایم که بر اجرایشان پافشاری داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha