• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403050301626
  • خبرنگار : 71145

«تحرکات جدید» تلاش‌های «مرحله اول» آتش‌بس غزه را تقویت می‌کند

«تحرکات جدید» تلاش‌های «مرحله اول» آتش‌بس غزه را تقویت می‌کند

به موازات نظارت چین بر امضای «توافقنامه آشتی ملی» فلسطینی که شامل مشارکت حماس در یک دولت «وحدت ملی» است که نوار غزه را روز پس از جنگ اداره می‌کند، نقاط «اختلاف علنی» در جریان مذاکرات «آتش‌بس غزه» رو به کاهش بوده و با «تحرکات جدید» مناقشات اشغالگران برای عقب‌نشینی از کل نوار غزه در اولین مراحل اجرای پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای آتش‌بس متجلی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به گفته کارشناسانی که با «الشرق الاوسط» گفت‌وگو کردند، این «تحرکات» تقویت کننده تلاش‌های میانجی‌ها برای انعقاد توافقی است که در روزهای اخیر با امتناع اشغالگران از بحث درباره ۲ بند خروج از نوار غزه و حضور حماس در قدرت پس از جنگ کمرنگ شده بود.

آنها تاکید کردند «حضور چین» در بحران به انعقاد توافقنامه شتاب می‌بخشد.

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه گزارش داد که «یوآو گالانت»، وزیر جنگ ارزیابی وضعیت را با مقامات ارشد از جمله «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش، «رونن بار» رئیس شاباک، «دیوید بارنیا» رئیس موساد و «ایال زامر»، مدیر کل وزارتخانه انجام داده و و روسای سرویس‌های امنیتی موافقت کردند در صورت توافق آتش‌بس و تبادل اسرا با حماس، ارتش می‌تواند «به طور کامل از نوار غزه در ۶ هفته اول توافق خارج شود».

در حالی که دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه فاش کرد که نخست وزیر در حاشیه سفر خود به واشنگتن به خانواده‌های اسیران اطلاع داده است که «توافق در شرف تحقق است» و تاکید کرد که شرایط در حال بهبود است و این شاخص خوبی است.

این «شاخص‌های مثبت» به اعلام روز سه‌شنبه پکن در مورد موفقیت در دستیابی به توافق بین جنبش‌های فتح و حماس در مورد «دولت وحدت ملی» افزوده می‌شود، دولتی که از اختیارات و قدرتش در تمام سرزمین‌های فلسطینی استفاده می‌کند و وحدت  کرانه باختری، بیت المقدس و نوار غزه را پس از میزبانی از ۱۴ گروه فلسطینی در مذاکرات آشتی در پایتخت چین مورد تاکید قرار می‌دهد.

به گفته «علی الحفنی»، دستیار سابق وزیر امور خارجه مصر در گفت‌وگو با الشرق الاوسط، این «تحرکات جدید» بدون شک به طور غیرمستقیم «شانس پیشرفت» برای دستیابی به توافق را در جریان نشست دوحه در روز پنجشنبه افزایش می‌دهد.

به گفته الحفنی، این مذاکرات در چارچوب این تحولات اهمیت پیدا کرده است، اما وی با توجه به امتناع نتانیاهو، خواستار خوش بینی محتاطانه در مورد بحث عقب‌نشینی اشغالگران شد، زیرا ساعات اخیر شاهد بازگشت بمباران صهیونیست‌ها در خان یونس بود که فاش می‌کند تل‌آویو می‌خواهد به همه اطلاع دهد که در حال عقب‌نشینی است و هر زمان که بخواهد بدون تعهد به هیچ توافقی بازخواهد گشت.

دکتر «احمد فواد انور»، شخصیت آکادمیک متخصص در امور رژیم اشغالگر، با او موافق است و می‌گوید: «شاخص‌های مثبتی وجود دارد که میانجی‌ها می‌توانند روی آن‌ها تمرکز کنند و راه‌حل و فشاری به جلو بیاورند که راه را برای مذاکرات توافق آتش‌بس هموار کند.»

این شخصیت دانشگاهی مصری به «خروج جزئی» از رفح اشاره می‌کند که امکان تبدیل شدن بحث‌های نظامی و امنیتی اسرائیلی به واقعیت را افزایش می‌دهد و در نتیجه شکاف‌های قبلی را که شاهد رد هرگونه عقب‌نشینی از سوی تل‌آویو بود، کاهش می‌دهد و در پی آن از تلاش‌های مذاکره‌کنندگان برای تکمیل اولین مراحل پیشنهاد بایدن حمایت می‌کند.

به گفته انور، پس از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری، فشار آمریکا بر نتانیاهو نیز قوی‌تر خواهد شد و او بحران رای دادن به خود و دستیابی به دستاوردهای انتخاباتی از توافق را حل می‌کند و بنابراین «ممکن است شاهد پیشرفت در این توافق در دوره آینده باشیم.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارات روز جمعه فاش کرد که «توافق اسرائیل و (حماس)» در مورد پیشنهاد بایدن وجود دارد.

او گفت: ما به سمت «هدف نهایی» در رابطه با دستیابی به توافق پیش می‌رویم و موضوع اکنون مربوط به تکمیل مذاکرات در مورد برخی جزئیات مهم است.

بر اساس بیانیه دفتر نتانیاهو طی ۲ روز پیش، در میان این تغییرات، پس از اینکه نتانیاهو اجازه شرکت در مذاکرات دوحه را به تیم مذاکره کننده داد، انتظار می‌رود که دور جدید مذاکرات روز پنجشنبه در دوحه با حضور این تیم برگزار شود.

«الی کوهرن»، عضو شورای امنیت و وزیر انرژی، نزدیک به نتانیاهو، در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ عبری برآورد کرد: «در عرض ۲ هفته می‌توانیم درباره آتش‌بس، آخرین اقدامات در مورد جزئیات آتش‌بس صورت گرفته و طرح کلی آن به توافق برسیم.» این در حالی است که در این میان امضای بیانیه پکن بین جناح‌های فلسطینی، با توجه به توئیت «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در پلتفرم «X» مورد قبول او قرار نگرفت که طی آن تاکید کرد که «این اتفاق نخواهد افتاد و تشکیلات خودگردان فلسطین را به عدم حکومت و حماس را به درهم شکستن تهدید کرد».

الحفنی اختلاف در مواضع اشغالگران را بخشی از برنامه‌های نتانیاهو به منظور توضیح برای افکار عمومی جهان در سخنرانی روز چهارشنبه خود در کنگره دانست که «او تنها نیست و بسیاری از مخالفان توافق در تلاش برای دستیابی به بزرگترین دستاوردهای ممکن علیه (حماس) هستند که اسرائیل معتقد است علیرغم استواری‌اش در ماه‌های گذشته جنگ (ضعف) شده است.»

با این حال، الحفنی نسبت به امکان تکمیل مراحل اولیه توافق، به ویژه با توجه به موضع چین که توانست به «پیشرفت مهمی در ترتیبات متوقف شده دست یابد» و به طور موثر از روند مذاکرات حمایت کند، «خوش‌بین» است.

فواد انور، آکادمیک مصری نیز از این موضوع حمایت می‌کند و می‌گوید: «توافق فلسطین با ایجاد توازن به دلیل سنگینی آن در منطقه در مقابل ناتوانی واشنگتن در حل و فصل توافقات، درها را به روی نقش چین در این مرحله باز می‌کند». او تاکید کرد حضور چین از سوی اعراب برای پایان دادن به بحران غزه که روند مذاکرات و فشار واشنگتن را پیش می‌برد و تلاش‌های میانجی‌ها را تقویت می‌کند، مورد استقبال است.

به گفته انور، سخنان نتانیاهو در مورد نزدیک بودن دستیابی به توافق «شانس نشست دوحه در روز پنجشنبه را افزایش می‌دهد»، او معتقد است که نتانیاهو در حال حاضر از اهمیت بستن جبهه غزه حتی به طور موقت و در عین حال باز کردن یک جبهه جدید با انصارالله یمن علاوه بر مرزهای آتشین با (حزب‌الله) آگاه است و این «فرسودگی ارتش اسرائیل است که نیروها برای مدت طولانی آن را تحمل نخواهند کرد» بنابراین، محتمل‌ترین کار، انعقاد معامله و استراحت در جبهه غزه است.

در پایان ماه مه گذشته، بایدن پیشنهادی را برای پایان دادن به بحران ارائه کرد که در سه مرحله اجرا می‌شود، اما علیرغم حمایت شورای امنیت سازمان ملل در ۱۱ ژوئن از آن با تصویب قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس و بازگشت به مذاکرات سیاسی برای یافتن راه حل‌های پایدار می‌شود که به درد و رنج بشری در نوار پایان می‌دهد، اما هنوز اجرایی نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha